De cataloguswaarde van de auto is bepalend voor de bijtelling. Voor een personenauto is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en btw. Ook voor bestelauto's die te naam zijn gesteld op of na 1 juli 2005, geldt de nieuwsprijs inclusief BPM en btw.
De fiscale bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde inclusief BPM en BTW.
De verrekening is maximaal het bedrag dat u aan autokosten (inclusief afschrijving) hebt. Alleen als u bijvoorbeeld met een rittenregistratie kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets te verrekenen.
De bijtelling van de auto wordt altijd berekend over de cataloguswaarde (ook wel fiscale waarde genoemd) van de auto. Accessoires die standaard op een auto af fabriek zijn uitgerust, tellen dus wél mee in de bijtelling.
Deze prijs is inclusief:btw. bpm.
De catalogusprijs van de auto is bepalend voor de bijtelling. Voor een personenauto is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en btw. Ook voor bestelauto's geldt de nieuwprijs inclusief BPM en btw.
De waarde van de auto vormt de grondslag voor de verrekening van het privégebruik. De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto.
Dit is in 2024 schijf 3 met 37,07 procent. De netto bijtelling 2024 is dan 0,3707 x €6.600 = €2466,42. Dat is afgerond €206 per maand. Dit betaalt u bij de aangifte inkomstenbelasting.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Alle kosten die je maakt voor brandstof, onderhoud, parkeerkosten, parkeervergunning en reparatie zijn bij een bedrijfsauto direct aftrekbaar van de winst. De btw hierop breng je direct in mindering via de aangifte omzetbelasting zoals je dat ook met inkoop van materialen doet.
De aller makkelijkste manier om je bijtelling zo laag mogelijk te houden: minder dan 500 kilometer per jaar privé rijden met de auto van de zaak. Als je minder dan 500 kilometer privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen. Let er wel op dat je een kilometeradministratie moet bijhouden.
De bijtellingspercentages voor 2024 veranderen niet. Voor brandstofauto's en (plug-in) hybride auto's betekent dit een fiscale bijtelling van 22%. De bijtelling voor een elektrische auto is het 16%. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te rekenen als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst.Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
De hoogte van de bpm voor bedrijfswagens wordt bepaald door de CO2-uitstoot van de auto. Voor elke gram CO2-uitstoot is er een tarief van €66,91. Een bestelauto met een CO2-uitstoot van 100 gram per kilometer kost €6.691,- aan bpm.Een bestelauto met een CO2-uitstoot van 150 gram per kilometer kost €9.986,50 aan bpm.
Deze Dodge heeft een lage cataloguswaarde en is dus gunstig in de bijtelling . Dit is een crewcab. wat inhoud dat deze bedrijfswagen een ruime 5 persoons cabine heeft en rijdt op gas g3 , met een wegenbelasting van 55,- per maand voor de zakelijke rijder.
Meestal wordt in eerste instantie een verzuimboete opgelegd voor administratieve fouten. Als je ten onrechte geen bijtelling hebt toegepast vanwege een onjuiste kilometerregistratie, wordt de verzuimboete meestal vastgesteld op € 100 per overtreding (standaardbedrag voor administratieve nalatigheid).
Wij controleren álle 12 miljoen aangiftes die elk jaar bij ons binnenkomen. Controleren behoort namelijk tot onze kerntaak. Door dat zorgvuldig te doen, zorgen we ervoor dat we juist en volledig belastingen kunnen heffen. Bovendien waken we erover dat iedereen het juiste bedrag aan belasting betaalt.
Afkoop. De Fiscus maakt het in sommige gevallen mogelijk de bijtelling af te kopen. De voorwaarden hiervoor zijn helder: de bestelauto moet door meerdere medewerkers wisselend gebruikt worden. Pas dan is het mogelijk om als werkgever voor een 300 euro per jaar de boel af te kopen.
De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000. Normaal gesproken is uw bijtelling voor privégebruik van de auto: (€ 50.000 x 22% =) € 11.000. Maar u hoeft niet meer bij te tellen dan uw totale autokosten.
Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
Is bijtelling hetzelfde als BPM? Nee, het is niet hetzelfde als BPM.
Deze regeling is in 2016 geïntroduceerd en is anno 2025 nog steeds van kracht. Standaard vallen vrijwel alle auto's van de zaak, waarmee ook privé gereden wordt, onder de 22% bijtellingsregeling.
Wat is de catalogusprijs? Voor een personenauto is de catalogusprijs de nieuwprijs van de auto inclusief de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) en de btw.