Voor de rest breiden beide merken hun elektrische aanbod de komende jaren sterk uit. Nu Volkswagen en Audi (als R&D-kartrekker van de Volkswagen Group) hebben aangekondigd geen nieuwe verbrandingsmotoren te ontwikkelen, is de kans groot dat dit beleid het voor het hele concern geldt.
De Volkswagen Group bestaat naast Volkswagen personenwagens en Volkswagen Bedrijfswagens uit Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania. Elk merk heeft zijn eigen doelgroep en opereert in de markt als een zelfstandig automerk.
AUDI AG is de Duitse autofabrikant van het merk Audi. Het bedrijf uit Ingolstadt is sinds 1965 een onderdeel (99,95%) van Volkswagen AG, de overige 0,05% staan genoteerd aan de Deutsche Börse.
Audi maakt natuurlijk auto's, maar het denkt ook na over energie. Audi heeft een eigen windmolenpark. Hier wordt elektriciteit opgewekt. Daar kunnen elektrische auto's mee rijden.
De prijsstijging is een gevolg van hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden. Schot rekent voor dat van de totale investering van 40 miljard euro van Audi, ruim een derde gaat naar elektrische auto's.
Het merk heeft veel meer pluspunten, zoals individualiseringsmogelijkheden, afwerking, geavanceerde techniek, maar die punten heeft de concurrentie ook. Hét Unique Selling Point van Audi is wat mij betreft het (tijdloze) design.
BMW Group is met de merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad wereldwijd de leidende fabrikant van premium auto's en motorfietsen en biedt ook premium financiële en mobiliteitsdiensten.
De zilveren plak gaat op de valreep van dit jaar naar een Audi R8 Spyder, ter waarde van €325.460. Deze dakloze sportauto gebruikt een V10 met 580 pk om in 3,2 seconden naar de 100 te schieten. Qua topsnelheid wint dit dakloze exemplaar het van de nummer 1 en kan nog 14 km/h harder.
In 1990 is Seat een volledige dochteronderneming van Volkswagen.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
TFSI is een Engelse afkorting voor 'Turbo Fuel Stratified Injection'. Een motor met TFSI-techniek heeft een direct ingespoten injectie en beschikt tevens over een turbo. De 'T' in de naam staat voor 'turbo'. Een motor met FSI-techniek beschikt over een direct ingespoten inspuiting (link FSI) ontwikkeld door Bosch.
Mercedes zegt Renault dieselmotor vaarwel. Mercedes-Benz heeft sinds 2020 afscheid genomen van haar Renault dieselmotor in de A-Klasse, B-Klasse en CLA. In 2021 is er afscheid genomen van de samenwerking tussen Daimler en Renault, in dit jaar verkocht Daimler officieel de aandelen.
Wat prestige en luxe betreft, ligt BMW voor op Audi. BMW auto's zijn altijd beter geweest als het gaat om luxe en hoge snelheid, terwijl Audi beter is in het maken van high-tech auto's. BMW biedt superieure luxe met een betere rijervaring en wegligging.
(Foto: Toyota) Toyota verkocht in 2021 wereldwijd in totaal 10,5 miljoen voertuigen en is daarmee voor het tweede jaar op rij de grootste autoproducent ter wereld. Volkswagen staat op de tweede plek, met 8,8 miljoen voertuigen.
Daimler. Daimler is het moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart. Binnen Mercedes-Benz bestaan er diverse divisies, zoals Mercedes-Benz Passenger Cars, Mercedes-Benz AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-Benz Vans, Mercedes-Benz Camper Vans, Mercedes-Benz Trucks en – tot slot – Mercedes-Benz Buses and Coaches.
Van de goedkoopste tot de duurste Audi
Een Audi rijden in Nederland kan vanaf 27.522 euro. Voor dat geld rijd je in de Audi A1 sportback 25tfsi pro line 70kW, de goedkoopste Audi van Nederland.
Audi introduceert met de nieuwe Audi R8 de allersnelste productieauto ooit in de geschiedenis van het merk. De naakte cijfers: 0-100 km/u in 3,2 seconden, 0-200 km/u in 9,9 seconden, een top van 330 km/u en een atmosferische 5.2-liter V10 die maximaal 449 kW/610 pk levert.
Audi is Latijns
Horch verlaat noodgedwongen zijn eigen bedrijf maar neemt in 1909 een nieuwe start met Audi. Deze merknaam is de Latijnse vertaling van het Duitse woord Horch, wat letterlijk 'luister' betekent. Audi en Horch blijven als aparte merken naast elkaar als concurrenten bestaan!
Audi betrouwbaarheid – Gemiddeld op zijn best, maar sterk afhankelijk van goed onderhoud. Volgens een paar geloofwaardige online bronnen zoals Consumer Reports, J.D. Power, en What Car, is Audi een gemiddeld betrouwbaarheidsmerk op de meeste momenten.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
Audi's bieden een uitstekende rijervaring, terwijl Mercedes Benz luxe en comfort biedt. Als u dus op zoek bent naar een auto met een plezierige rijervaring, dan is Audi de auto voor u. Maar als u een luxueuze, comfortabele en vlotte auto wilt om in te rijden, is Mercedes Benz de beste optie.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee luxewagens is dat BMW de voorkeur geeft aan sportief rijgedrag, terwijl Mercedes de voorkeur geeft aan comfort en luxe. BMW voertuigen bieden sportief rijgedrag met betere rijeigenschappen, betere vering en betere motoren en transmissies.
Beide Duitse luxe auto's zijn uitzonderlijk, maar het ene merk schrijft sneller af dan het andere. BMW schrijft sneller af dan Mercedes-Benz. Dus, als u van plan bent om een luxe auto voor een korte periode te bezitten en hem daarna weg te doen, is Mercedes-Benz de betere optie.