Audi A1 beschikt meestal over een 1.2 of 1.4 TFSI motor, de TFSI motor draait op een distributieketting. De oorzaak van een uitgerekte ketting van een Audi A1 komt meestal door ouderdom, des te ouder de ketting des te meer die is uitgerekt. Een uitgerekte ketting kan ook komen doordat de spanner stuk is.
De wegligging van de A1 is prima in orde. Het onderstel vertoont een goede balans tussen sportief en comfortabel en het karakter van de besturing laat weinig te wensen over. De 1,0 liter driecilinder benzinemotor(testverbruik 1 op 14,5) met zijn 116 pk maakt deze Audi snel genoeg, maar verwacht er geen wonderen van.
Levensduur distributieketting
Een distributieketting dient een autoleven lang mee te gaan. Het is een gegeven dat er zich veel problemen voordoen met de distributieketting van een Audi (2009 - 2012) (t)fsi 1.4/1.8/2.0.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Gebruikt is het bij de 'oude' 1.2 en 1.4 TFSI oppassen voor een rammelende distributieketting bij koude motor, wat betekent dat de ketting moet worden vervangen. De 1.4 TFSI twincharger heeft weleens last van overmatig olieverbruik. De nieuwe 1.0 TSI- en 1.4 TSI-motoren hebben deze problemen niet.
De 3-deurs en Sportback edities van de Audi A1 uit 2016 zijn beide even zuinig. De meest zuinige uitvoering bevat een 1.4 TDI dieselmotor, met een verbruik van 3,4 liter per 100 kilometer. Qua benzinemotoren is de 1.0 TFSI motor het meest zuinig, met 4,2 liter per 100 kilometer.
Hoe rijdt de Audi A1
Die is wat comfort betreft voldoende toegerust voor het snelle werk, ondanks een bescheiden top van 180 km/h. De 1.4 is net even gemakkelijker, ook doordat ie een verzetje meer heeft. Verder pakt de motor voelbaar lekkerder op en gaat royaal binnen de 10 seconden naar 100 km/h.
De oorzaak van een gebroken distributieketting ligt vaak bij een slecht werkende kettingspanner. Doordat de ketting spanner niet goed zijn werk doet zal de ketting gaan klapperen en daardoor eerder breken. Een slechte kettingspanner is hoorbaar tijdens het starten van de auto.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
De Audi A4 benzine beschikt over een TFSI motor. De TFSI motor word uitgevoerd met een distributieketting. Officieel hoort een distributieketting onderhoudsvrij te zijn, dit is helaas niet het geval bij Audi. Na een aantal jaar is de kans aanwezig dat uw distributieketting toch vervangen moet worden.
De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment) Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
+ Een distributieketting is duurzaam omdat deze in principe niet vervangen hoeft te worden. – Een distributieketting maakt wat meer geluid dan een distributieriem. – Door slijtage van de ketting waardoor de werking van de kleppen niet meer optimaal is qua timing.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Wat als de distributieriem breekt bij een dieselmotor
De distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan die de kleppen opent en sluit. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en zal de krukas door de massa van o.a. het vliegwiel en koppeling nog doordraaien.
De 1.4 TSI motor met 1395 cm3 heeft een distributieriem. Volkswagen geeft geen vervangingsinterval op. De riem moet volgens het onderhoudsschema gecontroleerd worden en indien nodig wordt geacht de riem in overleg met de klant vervangen. De TFSI met 1390 cm3 heeft een distributieketting.
Toepassing aandrijfriemen tegenwoordig
Ook in auto's werden aandrijfriemen toegepast zoals de getande aandrijfriem die ook wel distributieriem wordt genoemd. Deze riem is echter niet van leer gemaakt maar van speciaal verstevigd rubber. Er worden tegenwoordig eigenlijk geen leren aandrijfriemen meer toegepast.