Ongeveer 35 procent van de mensen heeft vliegangst. Misschien heb je nog nooit gevlogen en vind je het daarom eng. En zelfs voor de 'frequent flyers' kan vliegen spannend zijn.
Met jou 6,5% van de wereldbevolking: dit is namelijk het percentage mensen wereldwijd dat aan vliegangst lijdt, aldus het National Institute of Mental Health. Dit komt neer op 20 miljoen lotgenoten die vanwege deze angst zichzelf al het moois op deze wereld ontzeggen.
Kan je van vliegangst afkomen? Volgens Van Gerwen kan iedereen van zijn vliegangst afkomen. Maar daarvoor moet je wel eerst weten welke andere angst erachter schuilgaat. 'Bij de helft van de mensen met vliegangst speelt controledwang een rol,' zegt de luchtvaartpsycholoog.
Veel mensen hebben vliegangst, terwijl het niet nodig is. Als je in een vliegtuig zit, dan zijn van de 100 mensen 20 bang voor vliegen. Bovendien zijn er ook nog eens heel veel mensen die niet vliegen en die vind je dus niet in het vliegtuig. Vliegangst komt vaak uit iets anders voort.
Wat in dit geval beter werkt, is dat de persoon die vliegangst heeft, zich kan uitspreken over zijn gevoel. Erkenning, steun en begrip zijn de 'tover'woorden die in dit geval veel beter werken. De volgende tips kunnen hierbij goed van pas komen: Geef de persoon iets te drinken.
Ongeveer 35 procent van de mensen heeft vliegangst. Misschien heb je nog nooit gevlogen en vind je het daarom eng. En zelfs voor de 'frequent flyers' kan vliegen spannend zijn.
Vliegangst is een reële angst met verstrekkende gevolgen. Uw hartslag versnelt, u hyperventileert, uw waakzaamheid verhoogt en u voelt zich angstig zonder dat daar een concrete aanleiding voor is. Wie aan vliegangst lijdt, krijgt te kampen met stress.
Wees bewust van je ademhaling
Bewust zijn van je ademhaling kan erg helpen bij het onder controle houden van en wegnemen van angsten. Adem in door je buik, niet hoog op je borst. Mensen die gespannen zijn, hebben de neiging steeds 'hoger' te gaan ademhalen.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
vluchten is er eentje met fatale afloop, dus dat zegt wel wat over de veiligheid. Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
In bijna 95% van de vliegtuigcrashes zijn er overlevenden, dus zelfs als het ondenkbare plaatsvindt zijn je kansen misschien nog niet eens zo slecht als je denkt. Je kunt leren hoe je je veilig voor kunt bereiden op vluchten, hoe je kalm kunt blijven tijdens de crash zelf en hoe je de nasleep kunt overleven.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Er wordt heel veel gevlogen in de wereld. In 2018 was er daardoor maar één dodelijk ongeluk per 3.000.000 (3 miljoen) vluchten. Dat getal is nog hoog vergeleken met de vorige jaren. In het jaar 2016 overleden slechts 6 mensen door een vliegtuigongeluk, en in het jaar 2017 13 mensen.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
Ook kan je bang zijn omdat je zelf geen controle hebt in het vliegtuig. Vliegangst kan ook een onderdeel van een andere angst zijn, zoals een angst voor kleine ruimtes of voor hoogtes. Door proberen vast te stellen waar je angstig voor bent kan je gerichter zoeken naar oplossingen.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
"Vliegen is absoluut niet gevaarlijk. Er gebeuren weinig ongelukken. Bij wijze van spreken ben je in het vliegtuig zelf veiliger dan op de weg er naartoe." Veel mensen met vliegangst vinden het volgens de angstcoach een eng idee dat zij door de lucht vliegen en daar de controle kwijt zijn.
Vliegangst wordt ook wel 'aviofobie' genoemd en is een hevige angst voor vliegen. Sommige mensen ervaren enkel angst tijdens het opstijgen of landen, anderen hebben er vanaf het instappen tot uitstappen last van of krijgen alleen al bij de gedachte aan een toekomstige vliegreis een paniekaanval.
Direct nadat de vliegtuigdeuren dichtgaan voelt iemand met vliegangst zich meteen opgesloten. Sommige mensen met vliegangst zitten met zwetende handjes, totaal verkrampt in het toestel. Je kunt last krijgen van onrust, angstgevoelens, hartkloppingen en overmatig transpireren.