Je zou, als je al actieve volgers hebt, wel een uitnodiging of uitdaging voor je volgers in je profieltekst kunnen plaatsen, door een hashtag te claimen. Op die manier betrek je mensen bij jouw account en zullen er meer reacties of likes komen en gaan volgers echt met jouw content aan de slag.
Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van je bereik. Met je berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen die je nog niet volgen wel je berichten ontdekken. Op bijvoorbeeld Instagram is het mogelijk om hashtags te volgen.
In principe kun je ieder woord als hashtag toevoegen aan je post, maar kijk ook naar de relevantie binnen de geplaatste post of story. Let op jouw doelgroep, welke worden veel gebruikt/gezocht door jouw doelgroep en wat maakt jou relevant voor de doelgroep.
Gebruik ook geen te kleine hashtags waar niemand op zoekt. Een hashtag die slechts 100x gebruikt is zet geen soda aan de dijk. Wissel af met hashtags bij iedere post, want het Instagram algoritme rekent met je af als je steeds dezelfde hashtags gebruikt. Gebruik relevante hashtags bij het bericht dat je post.
Gebruik je kleinere specifieke hashtags, dan is de kans groter dat je bovenaan de resultaten terecht komt. Zorg dus dat elke post een mix heeft van kleinere, specifieke hashtags en van de iets grotere hashtags.
Hashtags zijn direct verbonden met de tijd dat je een foto plaatst, dus je wilt je hashtags gebruiken op het moment dat, of net nadat, je een foto hebt geplaatst. Vaak zie je dat mensen uren later nog hashtags toe gaan voegen, maar dit werkt niet. Je kunt het beste je hashtags posten op het moment dat je een foto post.
Ze helpen je je bereik te vergroten, nieuwe volgers en zo nieuwe klanten te krijgen. Wist je dat posts met hashtags maar liefst 12,6% meer engagement hebben dan posts zonder! Om de juiste, kwalitatieve volgers aan te trekken, heb je de juiste hashtags nodig. Willekeurige hashtags, trekken willekeurige volgers.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
Denk aan iedere dag, tot om de twee dagen. Zo zien gebruikers dat je actief aanwezig bent en zullen ze je sneller gaan volgen! Deze richtlijnen gelden ook voor Instagram Stories, ook al verdwijnen ze al na 24 uur.
En natuurlijk vooral: welk doel wil je bereiken met Instagram? De Instagram stories die jij gaat posten, moeten jou namelijk helpen om dat doel te halen. Zorg in ieder geval dat je twee keer per dag een story post met zo'n 10-11 uur tussen die stories.
Relevant. Allereerst gebruik niet zomaar willekeurig wat hashtags in de hoop dat je daarmee meer mensen bereikt, maar alleen hashtags die relevant zijn. Relevant voor je content én voor je doelgroep. Een hashtag moet relevant zijn jouw content en dus aangeven waar je foto of video overgaat.
Een hashtag is een woord of zin dat begint met een prefix, het #-leesteken. Hashtags werden voor het eerst gebruikt door Twitter. Het is een goede manier om berichten te categoriseren. Hashtags stellen je als gebruiker in staat om je bericht met één woord samen te vatten.
Wat betekent hashtag? Het # teken wordt hash, pound of number genoemd, in het Nederlands spreken we vaak van een hekje. Een hash tag is een woord(combinatie) waar dit hekje voor wordt geplaatst. De term die volgt kan meerdere woorden bevatten zonder spaties.
Schrijf goede content, dit wekt interesse op om meer over je bedrijf te lezen. Plaats een like-knop onder iedere pagina en artikel. Mensen die tevreden zijn, zullen sneller op de like-knop klikken. Lanceer een wedstrijd waar enkel fans aan mee mogen doen.
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.
Waarom moet je hashtags toevoegen in Instastories? Het gebruiken van hashtags in je Instastories gaat er voor zorgen dat je nieuwe kijkers en volgers aantrekt. Door hashtags toe te voegen reiken jouw Instastories verder dan je huidige volgers.
Je kunt de hashtags in je omschrijving plaatsen of als reactie onder je bericht. Beide tellen voor dat bericht. Hashtags die anderen toevoegen in een reactie op jouw post tellen niet mee. Timing is belangrijk dus plaats deze hashtags meteen als je het bericht plaatst, ook als je deze toevoegt in een reactie.
Hoe vaak de volgers van een hashtag de berichten met een hashtag te zien krijgen en wanneer dat wel of niet gebeurt, is niet duidelijk. De geheime algoritmes die daarvoor gebruikt worden, kennen we niet. Maar helpen doet het altijd.
Aantal hashtags: Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken, maar zorg ervoor dat je dit niet doet. Je wordt er niet op afgerekend, maar je moet je afvragen of je 30 relevante hashtags kunt bedenken. Houd het eerder tussen de 5 – 15 hashtags. Je wilt je volgers namelijk niet spammen met hashtags.
Instagram heeft een lijst met verboden hashtags. Sommige gebruikers plaatsen gewelddadige of pornografische content. Deze maken ze 'vindbaar' door veelgebruikte hashtags te gebruiken. Instagram verbiedt daarom regelmatig nieuwe hashtags.