Routine draagt bij aan het leerpotentieel van een kind met autisme. Zodra je met het bieden van duidelijkheid en voorspelbaarheid de stress van het kind kunt verlichten, is het veel gemakkelijker om het kind te helpen nieuwe dingen eigen te maken en te leren.
Alle kinderen leren het beste van herhaling, en kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) waarderen vooral voorspelbaarheid en patronen. Het vaststellen van routines thuis kan positieve banden tussen kinderen en verzorgers bevorderen en de onvoorspelbaarheid van het dagelijks leven voor jonge kinderen verlichten .
Structuur bij autisme geeft duidelijkheid en voorspelbaarheid. Structuur aanbrengen is een middel om inzicht en overzicht te creëren, zodat je je kunt richten op dat wat je echt belangrijk vindt. Hoe duidelijker jij alles op een rijtje hebt, hoe minder je heftig reageert op veranderingen en voel je je vaak ook veiliger ...
Waarom zijn routine en structuur belangrijk voor autisme? Het vaststellen van een dagelijkse routine kan kinderen met autisme helpen om een meer voorspelbare structuur te hebben om zich te oriënteren, waardoor stress die gepaard gaat met het onverwachte wordt verlicht.
A: Gezonde gewoontes voor autisme zijn onder andere het aanhouden van een consistente routine, het promoten van een uitgebalanceerd dieet en het opnemen van regelmatige fysieke activiteit om het algehele welzijn te ondersteunen . Daarnaast zijn het bevorderen van effectieve communicatie en het bieden van sensorische vriendelijke omgevingen essentieel voor individuen met autisme om te gedijen.
Gebruik visuele hulpmiddelen . Kinderen met autisme helpen een succesvolle ochtendroutine te hebben, is makkelijker als ze precies weten wat er van hen verwacht wordt. Het bieden van visuele hulpmiddelen kan helpen. U kunt bijvoorbeeld een tijdlijn maken van verwachte ochtendroutinetaken met behulp van afbeeldingen en tijden.
Veel kinderen met autisme fladderen of springen heel opvallend. Of ze roepen woorden of maken piepende geluiden. Je zou denken dat ze er gelukkig van worden maar in tegendeel het is een uiting van stress/spanningen of overprikkeling of onderprikkeling.
Leer meer over vier strategieën voor gestructureerd lesgeven ter ondersteuning van leerlingen met ASS: (1) fysieke structuur, (2) visuele schema's, (3) werksystemen en (4) visuele structuur.
Medewerkers bieden ook structuur, orde en voorspelbaarheid en helpen degenen die ze ondersteunen omgaan met de onzekerheden van het dagelijks leven. De wereld kan een zeer onvoorspelbare en verwarrende plek zijn voor autistische mensen – ze geven er vaak de voorkeur aan om een dagelijkse routine te hebben, zodat ze weten wat er elke dag gaat gebeuren.
Voor mensen met autisme is de voorspelbaarheid die in gewoontes en routines zit zowel kalmerend als cruciaal . Het cultiveren van nieuwe gewoontes, hoewel uitdagend, leidt vaak tot persoonlijke groei en een verbeterde kwaliteit van leven.
Kinderen met autisme zijn soms overgevoelig voor prikkels in de omgeving. Ze worden dan overspoeld door de geluiden, kleuren of bewegingen. Een rustige omgeving, met weinig geluiden, spullen of decoraties, kan dan helpen.
Creëer visuele grenzen en limieten
Het is niet genoeg om je kind te vertellen dat hij niet naar buiten mag lopen. Gebruik visuele middelen om de boodschap duidelijker over te brengen. Je kunt stopborden plaatsen op deuren die naar buiten leiden of naar trappen, of op laden die ze niet mogen openen.
De zenuwen geven de signalen die vanuit de hersenen via het ruggenmerg komen door aan de spieren. Wanneer de zenuwen niet goed functioneren, kunnen de spieren op een afwijkende manier worden aangestuurd. Kinderen krijgen vaak een afwijkende voetstand en kunnen op hun tenen gaan lopen.
Voor dit kind kan het lastig zijn om te anticiperen op wat er gaat gebeuren, tijdmanagement (hoe lang is te lang), het uitstellen van beloning en het beheersen van impulsen . Dit alles kan wachten erg lastig maken!
Kinderen met autisme (ASS) hebben van jongs af aan veel minder behoefte om met anderen te communiceren. Dit zorgt voor problemen in de communicatieve en spraak-taalontwikkeling van het kind. De problemen zijn verschillend: van niet spreken tot ouwelijk, pedant taalgebruik.
Kinderen met autisme voelen zich veilig als er een consistente en voorspelbare routine is . Ze kunnen overweldigd raken als er een gebrek aan structuur is, of routines plotseling veranderen. Inconsistentie veroorzaakt angst en frustratie, wat zich vaak uit in wat volwassenen als uitdagend gedrag ervaren.
Leerlingen met autisme kunnen: snel gefrustreerd raken en zich in bepaalde situaties slecht gedragen. gevoelig zijn voor fel licht, harde geluiden of drukke gangen . naar de schoolverpleegkundige moeten voor medicijnen.
Kinderen met ASS zijn wellicht goed in het uit het hoofd leren van rekenkundige feiten en procedurele kennis, maar ze kunnen uitdagingen ondervinden bij complexere vaardigheden, zoals het oplossen van rekensommetjes of vergelijkingen (Kim & Cameron, 2016).
Mensen met autisme gaan dan ook vaak heel primair reageren als ze stress hebben. Ze kunnen dan niets meer met hun frustratie. Ze hebben er geen controle meer over. En dan worden ze agressief, willen ze vluchten, bevriezen ze of worden ze suïcidaal.
Bij een autistische meltdown of shutdown gaat het eerder om overprikkeling. Je brein heeft simpelweg teveel input te verwerken gehad – te veel sociale situaties, te veel herrie, te veel alles – en dan knapt er iets. Bij een meltdown uit zich dat vaak in een explosie naar buiten toe: boosheid, huilen, paniek.
Kinderen met autisme spelen niet zoals andere kinderen. Om met andere kinderen te kunnen spelen, moet een kind kunnen communiceren en sociaal gedrag kunnen begrijpen. Het moet ook verbeelding hebben om de werkelijkheid na te spelen. Gewone kinderen zijn in de ogen van kinderen met autisme vaak onvoorspelbaar.
Sommige kinderen met autisme lijken minder behoefte aan slapen te hebben. Zij kunnen zich op wakkere momenten uitstekend bezig houden, zonder hun ouders uit hun slaap te houden. Vergeleken met leeftijdgenoten zonder autisme is de algemene slaapkwaliteit duidelijk slechter.
Vaak hebben kinderen met autisme moeite met sociale contacten. Hier helpen rollenspelen goed bij. Samen spelen met poppen, bouwen, theeserviesje, keukentje, muziek maken, auto's... hiermee kunnen kinderen op een speelse manier contact maken met andere kinderen of met volwassenen.
Dr. Anderson voegt toe dat als een kind op het autismespectrum zit, ochtenden moeilijker kunnen zijn vanwege een rigide naleving van rituelen . Als hun ouder van hen verwacht dat ze flexibel zijn en de taken niet in de juiste volgorde uitvoeren, kan dat leiden tot veel conflicten.