Zijn er stopcontacten aan boord van de trein? In de meeste treinen zijn stopcontacten aanwezig in elk rijtuig. De locatie en het aantal hangt af van het type trein. Gezien de toenemende vraag, plannen we om meer stopcontacten te voorzien in de nieuwe treinen (levering gepland in 2019).
Elke trein heeft gemiddeld zo'n 170 stopcontacten en 85 usb-poorten voor de 277 mensen die de trein kan vervoeren. Het is niet de eerste keer dat een NS-trein van stopcontacten wordt voorzien. Sommige dubbeldekkers bieden al stopcontacten in de eerste klas aan.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten. Via de NS-reisplanner in de app en op ns.nl kun je zien of dat jouw trein stopcontacten (alsmede wc's en wifi) heeft. Ook de treinen van maatschappijen als Connexxion en Arriva zijn vaak voorzien van stopcontacten.
In sommigen treinen zijn er ook stopcontacten beschikbaar en kun je je telefoon opladen als je slim je plek kiest. Check waar er toiletten zijn: het is altijd handig om even te kijken waar en óf er toiletten aanwezig zijn, afhankelijk van hoe lang je reis is.
Er zijn een aantal intercity treinen die in de eerst klas stopcontacten hebben. De ice treinen en internationale treinen naar Duitsland hebben vaak ook stopcontacten in de 2e klas. In de nieuwe sprinters (FLIRT) die eind december komen zijn ook vaste stopcontacten opgenomen.
Gratis wifi in de trein
Wij bieden jou, samen met onze partners, gratis draadloos internet aan in de trein. Draadloos internet is in bijna alle Intercity's beschikbaar. Je herkent een Intercity voorzien van draadloos internet aan het wifi logo aan de buitenzijde van de trein.
Dit heeft te maken met de reistijd die je met de sprinter aflegt. Deze treinen worden ingezet op korte trajecten en daarom is er voor gekozen om in deze treinen geen WiFi aan te bieden. Als je op langere trajecten reist, kun je door de WiFi bijv, even aan het werk gaan in de trein.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
De eerste stoptreinen die weer een wc aan boord hebben doen zaterdag Amsterdam Centraal aan. Het gaat om gereviseerde treinstellen, die ook rolstoelvriendelijk zijn gemaakt. De NS is opvallend eerlijk over de blunder die het bedrijf bijna tien jaar geleden maakte.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden. Water drinken is geen probleem.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
Hoe maak je verbinding met wifi in de trein? Reis je met een trein voorzien van draadloos internet , ga dan op je laptop of telefoon naar 'Verbindingen'. Daarna kies je voor ' Wifi in de trein ' en ben je binnen een paar seconden verbonden.
Let op: Laad je je telefoon weleens op via een openbaar oplaadpunt, bijvoorbeeld op het vliegveld, een festival of op het station? Wees voorzichtig: neem zelf een oplader mee of liever nog: stop een powerbank in je tas.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
De ICE rijdt op topsnelheid op hogesnelheidslijnen en daarnaast met 140 tot 200 km/h op reguliere lijnen.
Tot begin jaren '70 waren treinen donkerrood, groen, blauw, allerlei kleuren. Per treintype was de kleur verschillend, en soms had een bepaald treintype meerdere kleuren. Men heeft in de jaren '70 een nieuwe huisstijl ingevoerd, om duidelijker als eenheid over te komen, en de kleur geel viel duidelijk op.
Veel stations en treinen in Nederland zijn moeilijk toegankelijk met de fiets. Volgens de richtlijnen voor stations moet elke trap een fietsgoot hebben. Op veel stations is dat echter niet het geval. Liften bieden uitkomst als ze groot genoeg zijn.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
NS heeft de WiFi-snelheid in de trein van 300 naar maximaal 450 kbps verhoogd. Met de nadruk op het woordje 'maximaal': De kwaliteit kan minder zijn als de 4G-modems van de trein op een traject slecht bereik hebben. Want spoorlijnen lopen ook door gebieden met slecht internetbereik.
In wat voor een trein zit je, niet in alle treinen is wifi beschikbaar. Als het een trein is waar normaal gesproken wifi is, dan kun je dit het beste met tijd/trein nummer en traject via Twitter melden. Zij kunnen zorgen voor een reset van de wifi.
Behalve de naam van het wifi-netwerk in de trein verandert er voor gebruikers vooralsnog helemaal niets. De wifi-verbinding in de trein heette altijd T-Mobile, maar krijgt nu de naam Wifi In De Trein. In sommige treinstellen heeft de NS het ssid al aangepast, in veel andere treinstellen moet dat nog gebeuren.