Wanneer u kiest voor een plug-in hybride auto, kunt u uw auto opladen middels een elektrische laadpaal. Net als bij een volledig elektrische auto heeft u verschillende oplaadopties: het gebruik van een particuliere laadpaal (o.a. laadpaal thuis of laadpaal op kantoor) of een publieke laadpaal.
Je kunt een plug-in hybride auto opladen via het stopcontact thuis of via een laadpaal. Hoe lang dat duurt, verschilt per auto. Meestal duurt het laden via een laadpunt maximaal vier uur en via het stopcontact maximaal acht uur. De meeste hybride auto's zijn niet geschikt voor snelladers.
U kunt uw elektrische auto en plug-in hybride thuis opladen. Het is aan te raden om dat niet via een gewoon stopcontact te doen, waar u ook de stekker van de stofzuiger in steekt, maar via een thuislaadpunt aangesloten op een aparte groep. Dat gaat sneller en is veiliger.
Thuis laden zonder laadpaal
Heb je thuis alle tijd om te laden en wil of kun je geen eigen laadpaal (laten) installeren, dan is opladen via een normaal stopcontact ook een optie. Houd dan wel rekening met lange laadtijden: vaak een halve dag of zelfs meer.
De auto kan met een volledig opgeladen accu zo'n 30 tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. U schrijft dat u geen gelegenheid heeft om de auto extern op te laden. Dat is technisch geen probleem, maar daarmee laat u wel kansen liggen. Een belangrijke functionaliteit van de auto blijft onbenut.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Een plug-in hybride, of PHEV, heeft een benzinemotor en een batterij, net als een hybride. Maar behalve dat de batterij wordt opgeladen terwijl je rijdt, kan je een PHEV ook thuis en onderweg opladen. Op deze manier hebben plug-in hybrides een veel groter bereik dan parallel hybride auto's.
Thuis opladen met je meegeleverde kabel
Bij je plug-in hybride of elektrische wagen krijg je een laadkabel meegeleverd. Die kun je simpelweg in het standaard stopcontact (220V) in je garage of op de oprit steken. Het grootste voordeel? Je moet geen extra investeringen doen.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Een laadpaal kost ongeveer €1.000, een kastje koop je al vanaf €350. Het opladen van je hybride auto is uiteindelijk een stuk goedkoper dan rijden op alleen maar fossiele brandstoffen. Laad je je auto op bij een publieke laadpaal, dan variëren de kosten van €0,25 tot €0,59 per kWh.
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Het verbruik is vergelijkbaar met een auto van een of twee klassen lager dan waar je op dat moment in rijdt. Onthoud wel dat een hybride auto zich niet van zijn beste kant laat zien op de snelweg. Juist daar wint hij weinig energie terug en heeft je hybride bolide veel brandstof nodig om hogere snelheden te rijden.
Dat verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 750 en 1.000 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen. Vaak geldt: hoe groter de auto, hoe verder hij komt.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Hybride rijden is rijden met twee motoren
Hybrides hebben twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. De een haalt brandstof uit de brandstoftank (diesel of benzine) en de ander werkt op stroom die het accupakket in de auto levert.
Met afstand een van de beste hybride auto's van de afgelopen jaren: de Audi A3 Sportback. Een compacte en sportieve keuze voor zakelijke rijders en met het nieuwe model wil Audi zich opnieuw bewijzen als koploper in elektrisch rijden.