Sinds november 2014 is dit verplicht bij alle nieuw verkochte auto's. De Isofix bevestigingspunten zijn meestal niet op alle zitplaatsen aanwezig. Ze zitten vaak op de buitenste zitplaatsen van de achterbank en in mindere mate op de passagiersstoel voor in de auto.
Wist je dat ISOFIX-autostoeltjes verplicht zijn volgens de nieuwste i-Size-wetgeving? De i-Size-wetgeving is alleen van toepassing op ISOFIX-autostoeltjes, omdat ze de kans op een onjuiste installatie minimaliseren. i-Size is echter geen vervanging van de huidige wetgeving.
Als jouw auto geen Isofix aansluiting heeft, dan kun je gebruik maken van een base die je met de 3-punts autogordel monteert.
Als uw auto niet Isofix-compatibel is, kunt u uw autostoel nog steeds installeren met behulp van de autogordel-installatiemethode . De autogordelmethode is een universele methode voor het installeren van autostoelen in elke auto.
Vanaf november 2012 is Isofix verplicht bij nieuwe automodellen en vanaf november 2014 moeten alle nieuwe auto's die verkocht worden met Isofix uitgerust zijn. Als het niet te zien is door een Isofix of 'i-Size ready' label, staat het altijd in de gebruiksaanwijzing van de auto.
Ja, ISOFIX is veiliger dan een autogordel, en wel om twee belangrijke redenen. Ten eerste bestaat de kans dat de autogordel, zoals hierboven besproken, niet goed om de bevestigingspunten van een kinderzitje zit.
Maar vanaf september 2024 mogen R44-autostoeltjes niet meer verkocht worden. De sticker op het autostoeltje laat zien hoe het stoeltje goedgekeurd is. Stoeltjes die een lengte-range geven voor het kind zijn volgens de nieuwe norm goedgekeurd. Als er alleen een gewicht op het stoeltje staat dan is het een R44-stoeltje.
Het is verplicht een kinderzitje te gebruiken om kinderen kleiner dan 1,35 m te vervoeren. Het kinderzitje of autostoeltje moet aangepast zijn aan de lengte of het gewicht van het kind. Je moet het kinderzitje correct gebruiken. Je mag de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloeden.
Het mooie aan Isofix is dat je het ook in oudere auto's achteraf kunt installeren. De auto moet hier wel op voorbereid zijn. De punten waarop je het systeem bevestigt zijn alleen veilig als ze in tests de botsproeven doorstonden. Onderzoek bij een oudere auto naar het model en of het installeren van Isofix mogelijk is.
Als je op zoek bent naar een veilig autostoeltje zonder isofix is de Pebble Pro misschien wel de beste keuze voor jouw baby. Bij zowel de consumentenbond als de ANWB scoort dit stoeltje hoog op veiligheid.
U vraagt of het mogelijk is om isofix in uw auto te (laten) monteren. Isofix monteren kan alleen indien de auto hier ook op is voorbereid. Deze bevestigingspunten zijn alleen veilig wanneer ze door de fabrikant zijn aangebracht en dus goedgekeurd zijn door middel van botsproeven.
De meeste nieuwe auto's die vanaf 2006 zijn gebouwd, beschikken standaard over ISOFIX. Op dit moment heeft minimaal 60% van alle Europese auto's ISOFIX, dus er is een grote kans dat jouw auto het ook heeft. De beste manier om dat te controleren is door in de handleiding van je auto te kijken.
Met de nieuwe regelgeving voor autostoeltjes in 2024 is er een duidelijke verschuiving naar de i-Size normen, ook bekend als de ECE-R129. Autostoeltjes met i-Size worden niet meer ingedeeld op het gewicht van je kind, maar op de lengte. Dit staat gelijk aan de kledingmaat van je kind.
Nooit op schoot in de auto
Laat je kind in de auto nooit bij jou op schoot zitten. Dat is gevaarlijk. Je kunt het onmogelijk vasthouden bij een botsing! Het is het veiligst om een kind te vervoeren op de achterbank in een goedgekeurde kinderautostoel of vastgezet met een driepuntsgordel.
Isofix is verplicht sinds 2014, maar wordt al sinds 2006 in meeste nieuwe auto's ingebouwd.
Vergroot risico op letsel. Zeker dikke donsjasjes kunnen samendrukken waardoor de gordel plotseling te los zit. Dit betekent dat je kind gevaarlijk veel speling heeft, wat kan leiden tot ernstig letsel. In het ergste geval kan je kind zelfs uit de autostoel worden geslingerd.
Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren. Zowel voorin als achterin de auto. Dit moet altijd, of uw kind in uw eigen auto zit, of bij iemand anders in de auto. Zet een baby alleen in een autozitje op de voorstoel als de airbag is uitgeschakeld.
Maat 128: 8 jaar (lichaamslengte 123-128 centimeter) Maat 134: 9 jaar (lichaamslengte 129-134 centimeter) Maat 140: 10 jaar (lichaamslengte 135-140 centimeter) Maat 146: 11 jaar (lichaamslengte 141-146 centimeter)
Autostoeltjes onderverdeeld in groepen
Groep 0 is geschikt voor kinderen vanaf de geboorte tot circa 12 maanden (0-13 kg). Als het hoofd van je kindje boven de hoofdsteun van het autostoeltje uitkomt is je kindje toe aan het volgende autostoeltje. Dit wordt dan een groep 1 autostoeltje.
Autostoeltjes die nu nieuw op de markt verschijnen, moeten voldoen aan de Europese veiligheidsnorm ECE-R129. Bij deze stoeltjes is de indeling naar lichaamslengte (en niet meer naar gewicht zoals gebruikelijk was bij de oude norm ECE-R44). Vanwege de indeling naar lichaamslengte wordt ECE-R129 ook wel 'i-Size' genoemd.
In Nederland moeten kinderen tot een lengte van 1,35 meter in de auto verplicht worden vervoerd in een goedgekeurd autostoeltje. Vanaf de geboorte tot je kind 13 kilo weegt, gebruik je een Maxi-Cosi groep 0+ (tot 13 kilo) of een R129/i-Size stoeltje geschikt voor kinderen tot 83 centimeter én minimaal 15 maanden oud.
Wat is het verschil tussen R44- en R129-autostoeltjes? R129-autostoeltjes voldoen aan de meest recente norm, die in 2013 is geïntroduceerd. Ze hebben strengere tests ondergaan en bieden verbeterde bescherming van het hoofd en de nek vergeleken met stoeltjes die aan de R44-norm voldoen.
Vanaf februari 2011 zijn alle nieuwe auto's standaard uitgerust met Isofix. Is uw auto (4/5-deurs) van voor 2011, check dan hieronder of uw auto uitgerust is met Isofix. Geen Isofix? Het blijft mogelijk de autostoel vast te zetten met het spanbanden-systeem.