Zakelijke rekening openen: direct na de Kvk Tijdens de opstartfase van je bedrijf kun je al een zakelijke rekening openen. Wel moet je je eerst inschrijven bij de Kvk. Dat is handig om te doen voor je de eerste factuur verstuurt. Je krijgt dan direct een btw-nummer, een btw-id en veel handige tips.
Om een zakelijke rekening te openen heb je een KVK-nummer nodig. Dat nummer krijg je zodra je je bedrijf hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ben je nog geen klant bij Rabobank? Dan heb je ook een geldig identiteitsbewijs nodig.
Zonder btw-nummer mag je als ondernemer ook geen BTW rekenen over producten en diensten. Omdat je met het btw-identificatienummer aantoont dat je btw-plichtig bent, is het verplicht om in Nederland dit btw-nummer op correspondentie die je hebt met de klanten en leveranciers te vermelden.
Mag je een privérekening zakelijk gebruiken? Wettelijk gezien is dit toegestaan. Een zakelijke rekening is door de overheid en de Belastingdienst niet verplicht voor ondernemers met een eenmanszaak of vof. Maar in de voorwaarden van de meeste banken staat soms wel dat je de privérekening niet zakelijk mag gebruiken.
Een zakelijke rekening openen is niet wettelijk verplicht voor ondernemers. Toch is bankieren met je privérekening 'voor de zaak' onwenselijk om verschillende redenen. Kies de juiste bankrekening voor goed financieel overzicht, een professionele uitstraling en een gestroomlijnde boekhouding.
Zowel uw privérekeningen als zakelijke rekeningen zijn beschermd tot € 100.000. Als u een bedrijf heeft, hangt de maximale bescherming wel af van de vorm van uw onderneming.
Een zakelijke rekening heeft eigenlijk maar één nadeel en dat is dat het geld kost. Vaak betaal je er tussen de 3 en 10 euro per maand voor, afhankelijk van de bank waar je de rekening opent. Daarbij betaal je ook kosten per transactie, maar bij veel banken krijg je jaarlijks ook een x aantal transacties gratis.
Het heffingsvrije vermogen in 2024 is € 57.000 zonder fiscale partner en € 114.000 met fiscale partner.In 2025 is dat € 57.684 per persoon. Blijft je vermogen onder dat bedrag, dan hoef je geen vermogensbelasting te betalen. Je hebt een vrijstelling.
Als u een storting vanuit privé doet, stijgt het vermogen van uw onderneming. Maar privéstortingen vormen geen ondernemingswinst, omdat het geen zakelijke inkomsten zijn. Bij de fiscale winstberekening mag u ze dus buiten beschouwing laten.
De goedkoopste zakelijke rekening is de bankrekening zonder vaste kosten. Deze krijg je bijvoorbeeld bij N26 en Wise. De vaste kosten van de andere banken zijn zeer uiteenlopend. Bij Knab betaal je bijvoorbeeld €7 per maand en de Bunq Elite Business kost je €24 per maand.
Sommige branches, goederen en werkzaamheden zijn vrijgesteld van btw. Als dat voor uw werk geldt, krijgt u geen btw-nummer. U hoeft dan geen btw in rekening te brengen en doet geen btw-aangifte. U kunt dan ook geen btw terugvragen.
Hoeveel kost een btw-nummer aanvragen? Sinds 1 januari 2023 kost de activatie van je btw-nummer bij de KBO eenmalig € 60.
Voor eenmanszaken bestaat het btw-id uit de landcode NL, 9 cijfers, de letter 'B' en een controlegetal van 2 cijfers. Een voorbeeld van een btw-id: NL000099998B57. Voor andere rechtsvormen bestaat het btw-id uit hun Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN) met de landcode NL ervoor.
Tijdens de opstartfase van je bedrijf kun je al een zakelijke rekening openen. Wel moet je je eerst inschrijven bij de Kvk. Dat is handig om te doen voor je de eerste factuur verstuurt. Je krijgt dan direct een btw-nummer, een btw-id en veel handige tips.
Een bank kan zelf bepalen wie een rekening mag openen. Zo kunnen banken om commerciële redenen besluiten om u niet als klant aan te nemen. Bijvoorbeeld omdat de sector waarin u zaken doet niet past binnen het verdienmodel van de bank.Of omdat u niet past binnen het profiel en de doelstellingen van de bank.
Knab en N26 zijn de beste zakelijke rekeningen als er wordt gekeken naar kosten en gebruiksgemak. Veel zzp'ers of freelancers die weinig eisen hebben komen meestal dus uit bij de relatief goedkope zakelijke rekeningen van Knab (5 euro per maand) of N26 (gratis).
Bij een eenmanszaak en een VOF kunt u geld opnemen en storten.Dit heeft geen gevolgen. Pas als u grote bedragen opneemt of stort om de belastingdruk op een andere manier wilt verminderen, heeft dit gevolgen.
Onterechte incasso
Een bedrijf mag niet zomaar geld afschrijven van uw rekening. U moet hiervoor schriftelijk toestemming geven, bijvoorbeeld via een formulier of antwoordkaart. Anders is de incasso onterecht.
Je kunt maximaal € 7.500 per keer aan eurobiljetten storten. En je kunt alle soorten eurobiljetten storten: van € 5 tot € 500. Geld dat je stort staat bijna meteen op je betaalrekening.
Het heffingsvrij vermogen is in 2025 € 57.684 per persoon. Dus voor u en uw fiscale partner samen € 115.368. De grondslag sparen en beleggen mag u verdelen over u en uw fiscale partner. Elke verdeling mag als het totaal maar 100% is.
Bij een zakelijke rekening betalen verschillende klanten vaak kleine bedragen en heb je waarschijnlijk met verschillende crediteurs te maken. Ook is er vaker sprake van transacties in vreemde valuta dan als je particulier bankiert. Vaak vragen banken een vergoeding per transactie.
Met je zakelijke rekening mag je transacties verrichten die zakelijk zijn. Het gaat bijvoorbeeld ook om betalingen van rente voor het rood staan en de kosten van een creditcard. Privé betalingen kunnen wel, maar hiervan moet wel uit de administratie blijken dat het privé opnames zijn.