U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) bieden winterbanden wel degelijk extra veiligheid en is het 'verstandig' ze te nemen. VVN vindt het niet nodig ze verplicht te stellen, omdat we in Nederland geen lange en extreme winters hebben.
In Nederland zijn winterbanden ook niet verplicht. Ga je op wintersport of naar een gebied waar de kans groot is dat je in winterse omstandigheden gaat rijden? Dan zijn winterbanden erg nuttig en zeker geen overbodige luxe.
Zorg dat je winterbanden eronder zitten voordat de temperatuur onder de 7 graden komt. In Nederland is dat grofweg tussen november en april. Dan weet je zeker dat je goed zit, wat het weer ook doet. Regen, ijzel, bladeren op de weg, sneeuw, natte sneeuw of rijpvorming - jij bent klaar voor alle omstandigheden.
Waarom zou ik niet het hele jaar met winterbanden rijden? In de winter raden wij u af om met zomerbanden te rijden, maar kunt u in de zomer wel met winterbanden rijden? Ook dit raden wij af. Het profiel van de winterbanden zorgt ervoor dat u met hogere temperaturen minder grip en een langere remweg hebt.
Wanneer u met zomerbanden in de sneeuw gaat rijden, wordt uw remafstand tot twee keer langer dan met gecertificeerde winterbanden. De loopvlaksamenstelling van zomerbanden verstijft wanneer het vriest, waardoor het risico op slippen op winterse wegen groter wordt.
De naam zegt het eigenlijk al: de winterband is geschikt voor de winter, terwijl de 4-seizoenenband (ook wel all-season of all-weather band genoemd) geschikt is voor alle seizoenen in Nederland. Het grootste verschil is dat een winterband écht geschikt is voor winterse omstandigheden zoals gladheid en sneeuw.
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
Wanneer de seizoenstemperatuur onder de 7 °C (46 °F) zakt , is het tijd om over te stappen op winterbanden. Winterbanden presteren goed in alle koude weersomstandigheden, variërend van sneeuw en ijs tot natte en koude droge wegen. Wanneer de seizoenstemperaturen boven de 7 °C (46 °F) uitkomen, monteer dan uw wielen met zomerbanden.
Het slijtagepercentage van een autoband hangt sterk af van het type band, de rijstijl en de omstandigheden waarin gereden wordt. Gemiddeld slijt een band ongeveer 0.1 mm per 1.000 kilometer.
Ja, winterbanden zijn in Duitsland verplicht onder winterse omstandigheden. Vanaf 1 oktober zijn banden met het M+S symbool niet meer voldoende om op te rijden. Het sneeuwvlok/berg/alpine symbool (3PMSF, 3 Peak, Mountain Snow Flake) is nu ook verplicht.
De belangrijkste dingen om te weten over hoe te rijden in de WINTER. Onthoud de gouden regel: " Bij temperaturen onder de 7°C is het tijd om over te stappen op winterbanden !" Het is echter geen goed idee om uw winterbanden het hele jaar door te houden.
Zomerbanden zijn niet gemaakt voor koud weer. De loopvlakken van de banden zullen verstijven bij sneeuw en andere winterse omstandigheden.Dat zorgt niet alleen voor gevaar op de weg, maar ook voor kans op beschadigingen aan de band zelf. Zo kunnen de zomerbanden hun elasticiteit verliezen en kunnen ze scheuren.
Wanneer winterbanden worden gebruikt in natte omstandigheden, bieden ze een veel stevigere grip op de weg . Hierdoor wordt het risico op aquaplaning aanzienlijk verminderd in vergelijking met all-seasonbanden. De verbeterde grip van winterbanden verhoogt de veiligheid tijdens het rijden in natte en ijzige winterse omstandigheden aanzienlijk.
Mag je met zomerbanden rijden in de winter? In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Dat betekent dat je in ons land met zomerbanden mag rijden in de winter.
De kosten van een set winterbanden variëren enorm. Dit kan uiteenlopen van € 300 tot € 1000.
Sommige banden zijn voorzien van een bergpictogram met sneeuwvloksymbool (3PMSF). Deze aanduiding noemen we 'Three-Peak Mountain Snowflake'. Het symbool is eenvoudig te herkennen aan de drie bergpunten.
Het vervangen van winterbanden op velgen kost doorgaans tussen de $ 60 en $ 80 per set van 4. Dit is inclusief de kosten van de vervangende band, vervanging van de velg, wielmoeren en uitlijning van de wielen. Deze prijs is exclusief balanceren. De kosten voor het balanceren van de banden van een auto bedragen $ 32 tot $ 48 per set van vier of $ 8 tot $ 12 per wiel.
Als je met de auto op wintersport gaat, zijn winterbanden beter dan allseasonbanden. Als iedereen voor je plotseling moet remmen, kun je met allseasonbanden misschien niet snel genoeg stoppen. Ook is het makkelijker om een besneeuwde bergpas op te rijden met winterbanden, omdat ze meer grip hebben.
Daardoor presteren ze optimaal bij lage temperaturen. Bij hoge temperaturen zijn winterbanden veel minder effectief en wordt je remweg dus langer. Vooral als het warmer is dan 30 °C graden wordt het rubber te zacht en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Kortom, rij veilig in de zomer, rij op zomerbanden.
All-seasonbanden bieden een veiliger alternatief, en verzekeren betere wegligging en meer grip in zware omstandigheden. En voor degenen van jullie die gewend zijn aan het twee keer per jaar wisselen van zomer-/winterbanden zal het omschakelen naar all season banden het leven simpeler maken en tijd besparen.
De nadelen van vierseizoenenbanden
Vierseizoenenbanden slijten sneller: ze gaan gemiddeld 8 à 10 procent minder lang mee. Met de combinatie zomer- en winterbanden kan je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer.
Winterbanden hebben in feite een betere grip bij -30°C dan all-seasonbanden bij +4°C. Ze hebben ook diepere loopvlakdieptes en patronen, die zijn ontworpen om u te helpen door sneeuw en smeltende sneeuw te rijden zonder dat er sneeuw in uw banden ophoopt.
Over het algemeen worden Michelin allround banden iets beter beoordeeld (83%) dan Vredestein (57%). In dit specifieke geval heeft de Michelin CrossClimate 2 een betere beoordeling van 93% in vergelijking met 62% van de Vredestein Quatrac Pro.