Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Koop is koop. Zo is het wettelijk gezien als je iets in een winkel hebt gekocht. Heb je spijt van je aankoop, ga dan in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uitkomt. Kocht je iets online, telefonisch of aan de deur, dan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Geen bedenktijd bij verkoop in winkel
Bij verkoop in een winkel geldt geen wettelijke bedenktijd. U kunt bedenktijd opnemen in uw algemene voorwaarden. U bent niet verplicht om producten te ruilen.
Als u iets koopt via internet, telefoon, op straat of aan de deur, heeft u 14 dagen bedenktijd.Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken. De verkoper moet u vertellen over de bedenktijd.
Je kan een koopovereenkomst altijd zonder reden ontbinden binnen de afgesproken bedenktijd. Dat kan ook als een product niet werkt en de verkoper weigert het te repareren of een nieuw product te geven. Om de koopovereenkomst te ontbinden moet je een brief schrijven of een e-mail sturen.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Wat u moet weten. Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.
U heeft het recht om tot veertien dagen nadat u het product ontvangen heeft, de koop alsnog ongedaan te maken. Men spreekt dan ook wel van het recht om de koopovereenkomst te ontbinden of te annuleren. Je kunt in dat geval het beste via een aangetekende brief kenbaar maken dat je van dit recht gebruik wilt maken.
Hoewel een koopovereenkomst bindend is, heb je volgens de wet na het tekenen nog drie dagen bedenktijd. In deze drie dagen kun je nog afzien van de koop, zonder dat je hier een reden voor hoeft op te geven en zonder dat je hier een boete voor hoeft te betalen.
Bij een koopcontract heeft u ook verplichtingen. Is het contract eenmaal gesloten, dan zitten beide partijen eraan vast. Bij ontvangst van het product moet u dan de koopprijs betalen. Behalve als u anders heeft afgesproken.
Duur bedenktijd koopwoning
De bedenktijd duurt meestal 3 dagen. Eindigt de bedenktijd op een zaterdag, zondag of feestdag? Dan duurt de bedenktijd tot de eerstvolgende werkdag. Vallen 2 of 3 dagen op een zaterdag, zondag of feestdag, dan is de bedenktijd langer.
Een koper heeft op grond van de wet een bedenktijd van drie dagen. Gedurende deze drie dagen kan de koper de koopovereenkomst ontbinden. De bedenktijd begint te lopen om 0.00 uur van de dag nadat de koper een exemplaar van de door hem en de verkoper ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen.
Waarom 3 dagen bedenktijd
Door de drie dagen bedenktijd wordt de koper beschermd en loopt hij minder risico. Zo kan de koper binnen de bedenktijd nader onderzoek uitvoeren naar bijvoorbeeld de bouwkundige staat van de woning of naar de reële waarde van de woning.
3 dagen bedenktijd bij de koop van een huis
Vanaf het moment dat je als koper een getekend exemplaar van de koopovereenkomst hebt ontvangen, heb je recht op 3 dagen bedenktijd. Van dit wettelijk recht kunnen partijen niet afwijken.
De koop kan niet ongedaan worden gemaakt als je na aanschaf besluit dat je het product toch niet wilt. De verkoper mag uiteraard wel uit coulance een tegoedbon geven, het product ruilen of geld teruggeven. Dit is een dienst van de verkoper. Hij is niet verplicht het product te ruilen of geld terug te geven.
Een ondertekende offerte is bindend.
Een offerte wordt bindend zodra je klant die ondertekent: vanaf dat moment wordt het een wettige overeenkomst. Die kan kan je niet zomaar verbreken. Je klant kan wel beslissen om de opdracht niet te laten uitvoeren, zonder dat hij daarvoor een goede reden moet opgeven.
Opzegging van een contract is niet in de wet geregeld, behalve wanneer het gaat over specifieke contracten zoals een huur- of arbeidscontract. Vaak staat er in het contract dat u heeft gesloten en/of de bijhorende algemene voorwaarden iets over het opzeggen, meestal staat er dan dat u een boete moet moet betalen.
Een overeenkomst kan (pas) worden ontbonden wanneer de andere partij tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen; oftewel wanneer afspraken niet worden nagekomen. De tekortkoming moet de ontbinding wel kunnen rechtvaardigen en mag dus niet te gering zijn.
De koper in gebreke stellen
Meestal staat erin dat u de koper een brief moet sturen waarin u hem erop wijst dat hij in gebreke blijft. Hij krijgt dan nog een termijn (vaak acht dagen) om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. Doet hij dat niet, dan 'raakt hij in verzuim'. Meestal kunt u dan de boete opeisen.
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
Als de klant online een bestelling heeft geplaatst (= aanvaarding van het aanbod), dan moet de verkoper deze aanvaarding bevestigen. Zolang de verkoper dit niet heeft gedaan, mag de klant de overeenkomst ontbinden.
Indien de reisorganisatie of het reisbureau aangesloten is bij de ANVR, dan mag je je vakantie binnen 24 uur na het boeken zonder opgave van reden kosteloos annuleren. Wanneer de organisator de term 'definitieve boeking' heeft gebruikt in de aanbieding of bevestiging dan geldt dit niet.
Annuleringskosten worden gezien als een schadevergoeding. Bij de voortijdige beëindiging van een dergelijke overeenkomst kan wel een redelijke vergoeding aan de consument in rekening worden gebracht. Deze redelijke vergoeding is afhankelijk van de aantoonbare kosten die gemaakt zijn.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Zaken waarvan de webwinkel het retourneren door de klant mag weigeren: Maatwerk. Bederfelijke waar. Hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico met verbroken verzegeling.