2- Tien jaar is het maximumWanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
In hoeverre u concessies moet doen op veiligheid, dus concreet het verschil in veiligheid tussen de oude en nieuwe winterbanden, is lastig in te schatten en dat zou alleen een praktijktest kunnen uitwijzen. Er is wettelijk ook geen maximale leeftijd voor banden waarop deze vervangen moeten worden.
Winterbanden – hoe lang gaan ze mee? De afstand die je kunt afleggen met je winterbanden ligt tussen de 30.000 en 100.000 km. De gemiddelde levensduur van autobanden komt dus uit op ongeveer 65.000 km bij “normaal” gebruik. Het is niet precies te zeggen hoeveel jaar winterbanden meegaan.
Profieldiepte winterbanden
Nieuwe winterbanden hebben groeven van 9 millimeter diep. Als het profiel ongeveer 4 millimeter bereikt, is het slim om ze te vervangen. De wettelijke minimale profieldiepte is 1,6 millimeter, maar voor goede prestaties van je winterbanden is eerder vervangen aan te raden.
Het gebruik van winterbanden in Oostenrijk is van 1 november t/m 15 april verplicht bij winterse omstandigheden. Dit voorschrift geldt ook voor Nederlandse auto's. Buiten deze vaste periode kan zeker in de bergen het gebruik van winterbanden ook verplicht zijn.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
Regels winterbanden Duitsland
Alleen autobanden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) worden als winterband geaccepteerd. Let op: banden gefabriceerd vóór 1 januari 2018 met alleen de aanduiding M+S (dus zonder sneeuwvloksymbool) worden sinds 1 oktober 2024 niet meer als winterband geaccepteerd!
Steek de pin van de meter in de dikste groef van het loopvlak van de band totdat de voet van de meter parallel is aan de band . Controleer de weegschaal. Zolang uw getal rond de 7 en 12/32″ ligt, zit u goed. Als uw winterremmen en bochtenwerk niet optimaal zijn, moet u investeren in een nieuw paar winterbanden.
Met de combinatie zomer- en winterbanden kan je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer.
Gemiddeld ligt de levensduur van winterbanden tussen de 3 en 5 jaar , afhankelijk van factoren zoals rijgedrag, wegomstandigheden en regelmatig onderhoud. Het is essentieel om de profieldiepte en de algehele conditie te controleren om hun effectiviteit te bepalen.
“Normaal gesproken gaan winterbanden gemakkelijk 4 tot 6 seizoenen mee.
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.
Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) bieden winterbanden wel degelijk extra veiligheid en is het 'verstandig' ze te nemen. VVN vindt het niet nodig ze verplicht te stellen, omdat we in Nederland geen lange en extreme winters hebben.
Als je tweedehands winterbanden koopt met een profiel van 6 mm, kun je verwachten dat ze ongeveer 20.000 km meegaan, afhankelijk van hoe je rijdt en de omstandigheden. Als je in de winter jaarlijks 6.000 à 7.000 km rijdt, kun je ongeveer drie winters met deze banden doen.
Hoe oud mogen autobanden zijn in Duitsland
In Duitsland wordt aanbevolen om zomerbanden na acht jaar en winterbanden na zes jaar te vervangen. Hoewel deze richtlijnen niet wettelijk verplicht zijn, worden ze als goede praktijk beschouwd om de veiligheid op de weg te waarborgen.
Inderdaad, ook banden hebben een houdbaarheidsdatum en blijven niet eeuwig goed. Ze moeten natuurlijk niet ovenvers zijn zoals de broodjes bij de bakker, maar je kan ze evenmin jarenlang bijhouden zonder kwaliteitsverlies.
Temperatuurveranderingen, blootstelling aan de zon, opslagomstandigheden, gebruiks- en onderhoudsschema's dragen allemaal bij aan de veroudering van een band. Het is onmogelijk om de exacte levensverwachting van een band te bepalen, omdat er geen manier is om rekening te houden met de mate van invloed die een van deze factoren op een band kan hebben .
De naam zegt het eigenlijk al: de winterband is geschikt voor de winter, terwijl de 4-seizoenenband (ook wel all-season of all-weather band genoemd) geschikt is voor alle seizoenen in Nederland. Het grootste verschil is dat een winterband écht geschikt is voor winterse omstandigheden zoals gladheid en sneeuw.
Stabiliteit: Met een betere constructie bieden 10-laags banden meer stabiliteit bij het dragen van grote ladingen, met name in snel verkeer of op ruw terrein. Een langere levensduur Vanwege hun verhoogde duurzaamheid gaan banden met 10-laags over het algemeen langer mee dan banden met 8-laags banden , met name in zware gebruiksomstandigheden.
Winterbanden hebben een bijzondere rubbersamenstelling. Daardoor slijten ze bij warm weer erg snel. In de zomermaanden kunnen je winterbanden tot wel 20% sneller slijten! En als het najaar dan aanbreekt, is je profiel misschien te ver afgesleten.
U weet of de banden zijn gedegradeerd omdat ze hobbelig aanvoelen en de auto laten schudden . Of de banden nu lek zijn of niet, kijk naar scheuren aan de zijkanten van de banden. Buig ze als u kunt terwijl u naar scheuren zoekt. Als ze leeg zijn, verschijnen de scheuren eerst aan de onderkant, waar de zijwand is geplet.
U doet er goed aan op de prestaties van de band te letten. Bij 44.000 km per jaar is het verstandig zomerbanden na 3,5 jaar en winterbanden (er vanuit gaande dat deze alleen in de winter gebruikt worden) na 7 jaar te vervangen.
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.
Volgens de Duitse wet moet uw auto geschikt zijn om te rijden in winterse omstandigheden. Als het sneeuwt, moet u winterbanden of all-seasonbanden gebruiken met het sneeuwvloksymbool of het 3 PMSF-symbool . Ook mogen uw ruitenwissers niet versleten zijn en moet u voldoende ruitensproeiervloeistof bij u hebben.
Sommige banden zijn voorzien van een bergpictogram met sneeuwvloksymbool (3PMSF). Deze aanduiding noemen we 'Three-Peak Mountain Snowflake'. Het symbool is eenvoudig te herkennen aan de drie bergpunten.