Frankrijk: verboden, Flitsmeister geeft er enkel 'gevarenzones' in plaats van concrete flitspalen aan. Duitsland: verboden. Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is toegestaan.
Je route plannen en incidenten melden kan in heel Europa en Turkije. En wij melden je daar precies waar de vaste flitspalen staan.
Dus, in welke landen werkt Flitsmeister? In België, Duitsland en sinds kort ook Frankrijk werkt Flitsmeister exact zoals je gewend bent. Let wel dat gebruikers mobiele flitspalen moeten opgeven. In een plek waar weinig gebruikers van Flitsmeister zijn, zijn mobiele controles waarschijnlijk niet bekend.
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
Als je binnenkort met de auto naar Duitsland rijdt en van plan bent om de navigatie-app Waze te gebruiken, let dan op. Het gebruik van de waarschuwingsfunctie voor flitsers in de app is vanaf nu officieel verboden. De Duitse bondsraad heeft de Straβenverkehrsordnung oftewel de wegcode daartoe laten aanpassen.
Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Overtredingen kunnen worden bestraft met een boete van € 1500,-. Informatie over gevarenzones is wel toegestaan op een navigatiesysteem. Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden.
Apps zoals Flitsmeister zijn daar sinds vorige week namelijk bij wet verboden. Speel je vals? Dan riskeer je een boete. Om de favoriete wintersportlanden Oostenrijk, Zwitserland en Italie te bereiken doorkruizen elke week duizenden Nederlanders ons buurland Duitsland.
Waze laat je in vrijwel alle situaties de juiste maximum snelheid zien. Je kan vertrouwen op de informatie die Waze geeft. Flitsmeister daarentegen geeft veel verkeerde maximum snelheden aan in de app. Ook hier wint Waze met een enorme voorsprong.
Ja, net als onze app is de Flitsmeister ONE legaal. Hoe bevestig ik de Flitsmeister ONE? Met de 3M sticker aan de achterzijde plak je de Flitsmeister ONE op een plek in de auto waar je makkelijk bij kan. Bijvoorbeeld op het dashboard, het middenconsole, de deur en zelfs je voorhoofd (als je dat zou willen).
Binnen de bebouwde kom
16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115. 26-30 km/h: € 180. 31-40 km/h: € 260.
Frankrijk verbiedt apps als Waze om alcohol- en drugscontroles aan te geven, ons land gaat het onderzoeken. De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn.
Flitsmeister maakt melden van mobiele flitsers op alle wegen mogelijk. Vanaf 17 mei is het mogelijk om mobiele flitsers te melden op alle wegen in Nederland. Dit was tot nu toe alleen mogelijk op A- en N-wegen. Veel gebruikers hebben hierom gevraagd en Flitsmeister heeft dit nu mogelijk gemaakt.
Waze staat al een tijdje bekend als alternatief voor de twee klassiekers als het op navigatie aankomt: Google Maps en Apple Maps. Ook wat dataverbruik betreft, biedt de app een light optie: per twintig minuten heeft de Waze gps slechts 0,23 MB nodig – één derde tot één achtste van de andere twee grootverbruikers!
Welke radarverklikkers zijn verboden? Niet alle flitsmelders zijn verboden. Er wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen radar detectors op basis van radiogolven, radarverklikkers zoals Waze en flitsmelders in een GPS. Radar detectors zijn bijna in alle Europese landen verboden.
Ook de privacywetgeving, die in Duitsland streng wordt nageleefd, zorgde ervoor dat Google anders te werk moest gaan dan in andere landen. Duitse politici wilden Google verbieden de 360-graden-foto's van Duitse steden online te zetten omdat ze de privacy van de mensen die er op staan, zouden schenden.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
“Omdat deze beter in het straatbeeld passen”, laat een woordvoeder van het Duitse Ministerie van Verkeer weten. “Er is daarom bewust gekozen voor een blauwe kleur zodat de palen niet verward kunnen worden met een reguliere flitspaal.”
De toegestane maximumsnelheden in Duitsland worden aangegeven door verkeersborden. Er zijn echter maximaal toegestane snelheden die ook zonder verkeersborden gelden. De maximaal toegestane snelheid in Duitsland is 50 km/h binnen de bebouwde kom en 100 km/h buiten de bebouwde kom.
Wie 31 tot 40 km/h te hard rijdt in de bebouwde kom, moet nu nog 160 euro betalen. Vanaf november kost dezelfde overtreding 260 euro.
Betaalt u niet of te laat dan krijgt u een brief (=Anhörungsbogen) thuisgestuurd. Hierop moet u reageren want Duitsland achterhaalt hiermee de gegevens van de overtreder. In Duitsland betaalt de bestuurder de boete, niet de eigenaar.