Laat de vervanging liever over aan de expert. Hij kan je bovendien adviseren over het grote aanbod aan accu's en wat een nieuwe accu je gaat kosten. Afhankelijk van het vermogen en het merk kan dat variëren van 200 tot ongeveer 800 euro.
De accu. De accu van je e-bike gaat gemiddeld 5 tot 6 jaar mee. De batterij heeft een kortere levensduur dan de e-bike zelf, maar gelukkig heb je zelf invloed op hoe lang die meegaat. Zo is het belangrijk dat je de accu niet moet blootstellen aan extreem hoge of lage temperaturen.
Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro. Zoals je dus kunt zien, is het reviseren van een fietsaccu gemiddeld gezien iets goedkoper. Dit kan echter verschillen per fietsaccu.
Na hoeveel jaar moet de Bosch accu fiets vervangen worden? De levensduur van de Bosch batterij is net als andere fietsaccu's beperkt. Het batterijpakket verliest iedere jaar aan capaciteit en uiteindelijk is de volledige accu opgebruikt. De gemiddelde levensduur is varieert van ongeveer 4 tot 6 jaar.
Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed.
Kosten: De kosten van een fietsaccu test is €29,95. Koopt u na de test een nieuwe accu dan worden de testkosten niet doorberekend.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Als de e-bike 5 jaar meegaat en de ongemotoriseerde fiets 10 jaar heb je voor de normale fiets 80 euro afschrijving en voor de e-bike 400 euro per jaar. Als je een e-bike er dan uit wilt halen, moet je wel zo'n 4000 kilometer per jaar fietsen. Als je naar leaseprijzen kijkt, is een e-bike zo'n factor 4 duurder.
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst. Maakt u minder gebruik van uw elektrische fiets kunt u dit bijvoorbeeld ook half-jaarlijks doen.
Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen. Enige uitzondering hierop is de levensduur van de accu. Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Het bereik van de accu's, dus hoeveel kilometer de accu van een elektrische fiets meegaat, is afhankelijk van verschillende factoren. Daarom kan er slechts een schatting van de reikwijdte/actieradius aangegeven worden. De gemiddelde actieradius van een standaard accu is tussen de 50 – 70 km.
Daarnaast slijt de aandrijflijn vaak sneller door de extra zware belasting van de motor. Er zijn nog niet veel duidelijke cijfers beschikbaar over hoe lang een middenmotor als die van Bosch gemiddeld mee gaat. De kilometrages variëren van 17.000 tot ruim 40.000 km.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Als je in de wintermaanden je fiets niet gebruikt, laad de accu dan minimaal één keer per maand op. Een accu loopt namelijk ook bij geen gebruik langzaam leeg (dat heet zelfontlading). Laad de fietsaccu bij voorkeur op in de schuur, berging of garage. Doe het nooit binnenshuis of in een aan het huis verbonden stalling.
De nadelen van een tweedehands elektrische fiets kopen zijn:
Je koopt meestal een ouder model met minder functies. Je weet niet precies wat de technische staat van de fiets is. De fiets zou gestolen kunnen zijn.
Maar wat is nou eigenlijk een hoge kilometerstand voor een e-bike? Vaak begint een elektrische fiets vanaf 10.000 kilometer wat meer slijtage te vertonen. Uiteraard kan een duurdere fiets vaak wat meer kilometers hebben dan een goedkope e-bike.
Dit kan je doen door startkabels op de klemmen te bevestigen en aan te sluiten op een andere accu of auto. Zodra u dan de klemmen los haalt blijft je auto gewoon voorzien van stroom. Hierdoor kan je in “bijna” alle gevallen de accu zonder problemen zelf vervangen.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Over het algemeen kun je zo'n drie tot zes jaar met een auto accu doen. Je kunt de levensduur van een accu verlengen door niet te veel korte ritjes te maken. Als je auto op een koude wintermorgen niet start, hoeft dat niet altijd te betekenen dat je accu kapot is. Hij kan ook leeg zijn.
Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Het reviseren van een fiets accu kan gemakkelijk bij een e-bike specialist of lokale fietsenmaker worden gedaan, echter kost het vaak een hoop geld. Het reviseren van een fiets accu verschilt altijd in prijs, afhangend van de accu zelf, en hoe lastig het reviseren is.