Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Eigenlijk bestaan er geen regels die bepalen hoelang je voor anker mag liggen. In Nederland is er geen regel dat je verplicht om na een aantal dagen voor anker te hebben gelegen je weer weg moet.
Ankeren doet u diep onder water. Bij gebruik van een ketting heeft u drie keer de waterdiepte nodig. Als het water bijvoorbeeld 2 meter diep is, moet de ketting 6 meter zijn. Bij een touw moet dit 5 keer de diepte zijn.
Recreatievaartuigen mogen aanmeren voor maximaal 3x24 uur: Aan de westoever van het Merwedekanaal bij de Nieuwe Rijnhuizerbrug tussen km 43.120 en 43.430 (RWS).
Krijgt u het anker niet los vaar dan recht boven het anker. Beleg de ankerlijn op een bolder en vaar heel rustig een stukje door, over het anker heen. Op deze manier breekt het anker namelijk los.
Als het anker te vast blijkt te zitten, zet de rem op de lier of borg de ketting en vaar met de boot heel langzaam over het anker heen zodat deze uit de grond wordt getrokken door het gewicht van het schip. Doe dit nooit met de lier, die zal dan verbranden.
Wanneer je een boot bestuurd waar geen vaarbewijs voor nodig is en alleen wordt bestuurd op de binnenwateren is het niet verplicht reddingsvesten, brandblussers etc. aan boord te hebben. Zelfs peddels en een anker is niet verplicht, dit kan overigens enorm handig zijn.
Ligplaatsen aangewezen voor wonen op het water zijn schaars in Nederland. Je kunt op zoek gaan naar een ligplaats door de gemeente of het waterschap te bellen in de regio waar je zou willen wonen. Zij kunnen je vertellen waar ligplaatsen zijn aangewezen en of ze een wachtlijst voor gegadigden bijhouden.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
' Voor sommige mensen is er een klein verschil tussen aanmeren en afmeren. Aan- benadrukt in aanmeren iets meer dat het schip de wal nadert om ergens aan vast te worden gemaakt en dat de bemanning en passagiers vervolgens aan wal kunnen gaan. In afmeren voegt af- iets toe als 'ten einde toe', net als in afwerken.
Type boot: de grootte van uw boot speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaald anker. Een boot van ongeveer 7 meter heeft een anker nodig met een gewicht van 8-10 kilogram.Voor een boot van 10 meter wordt een anker van 12-14 kilogram geadviseerd.
Hoeveel ketting heb je nodig? Voor de hoeveelheid ketting geldt de vuistregel vier keer de waterdiepte. Anker je met een ankerlijn of staat er veel wind, dan mag het wat meer zijn. Hoe meer ankerlijn/ketting, hoe beter en rustiger je ligt.
De keuze van het anker wordt bepaald door: Het vaargebied: op zee of getijdenwater moet het anker groter en zwaarder zijn. De gemiddelde bodemgesteldheid van het vaargebied: op slappe grond is een anker nodig met grote vloeien/handen.Op vaste grond mogen de vloeien kleiner zijn.
De ankerplek
Kies bij voorkeur een plek aan hogerwal waar je beschut ligt tegen wind en golven en waar het ongeveer tussen de 1 en 5 meter diep is. Dieper ankeren kan wel maar daar heb je een lange ankerlijn voor nodig. De lengte van de ankerlijn moet zo'n 4 à 5 keer de waterdiepte zijn.
Paraplu anker voor de boot
Om op open water je boot stil te leggen kun je een paraplu anker gebruiken. Dit is een relatief lichtgewicht anker met handig inklapbare vloeien voor kleine tot middelgrote boten. Als de holle vloeien naar binnen zijn gevouwen is het anker eenvoudig op te bergen.
Wij raden aan om een extra zaklamp of wit licht mee te nemen aan boord. Wanneer je 's nachts ten anker gaat dien je het rondom schijnend witte licht te tonen, hetzelfde als bij de motor boot. Wanneer het schip groter is dan 7 meter moet je ook de boordlichten en het heklicht voeren.
Echter zijn de prijzen in de opvolgende jaren alleen maar gestegen. De Turkse jachtmanager Candaş Balci vertelde aan Dmarge dat het boeken van een doorsnee ligplaats in Monaco anno 2022 “voor een F1-week” ongeveer € 30.000 kost – op basis van een jacht van circa 35 meter in lengte met uitzicht op de haven.
Bent u exploitant (eigenaar) van een boot en wilt u een boot verhuren of rondvaren met passagiers?Dan hebt u een exploitatievergunning nodig. Deze vergunning is nodig voor alle soorten rondvaart- en verhuurboten.
Kajuitmotorboten. Kajuitmotorboten zijn motorboten met een verblijfplaats (kajuit). Een kajuitmotorboot is vaak luxe en speciaal ontworpen voor recreatief gebruik. Een kajuitmotorboot kan voorzien zijn van een slaap- en leefplek, keuken, toilet en een kleine cabine.
Mag je legaal wonen op een boot? Als je permanent en legaal op een boot wilt wonen, heb je een officiële ligplaats nodig. Deze vaste ligplaats is aangewezen door de gemeente en voorzien van basisbehoeftes zoals gas en licht. Op de ligplaats mag je een woonboot, woonark of ander drijvend bouwwerk aanmeren.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
Staat er ergens dat je niet mag wonen in een boot? Over wonen aan boord van een pleziervaartuig is niet veel terug te vinden. Dat wil zeggen: niets over wetten en regels.
Het registreren is verplicht voor vaartuigen korter dan 20 meter en sneller dan 20 kilometer per uur. Bij het overschrijven heeft u het registratiebewijs nodig. Lees hier wat u moet doen als u geen registratiebewijs heeft. Met het registratiebewijs mag u varen op bijna alle Nederlandse binnenwateren.
Klein Vaarbewijs I (VBI):
voor het varen op rivieren, kanalen en meren, inclusief Gouwzee en Randmeren. Maar niet op Westerschelde, Oosterschelde, IJsselmeer, Markermeer, IJmeer, Waddenzee, Eems en Dollard.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.