Ze vinden het bijvoorbeeld moeilijk om oogcontact, gezichtsuitdrukkingen en gebaren te interpreteren. Ook het kunnen inleven in anderen is erg lastig. Daarnaast is vaak sprake van specifieke interesses en repetitieve bewegingen. Baby's met autisme spelen bijvoorbeeld vooral met één speeltje of doen steeds hetzelfde.
Kinderen krijgen de diagnose autisme gemiddeld als ze vijf jaar oud zijn.
Afnemend oogcontact
Onderzoekers hebben ontdekt dat baby's die autismespectrumstoornis (ASS) ontwikkelen, rond de leeftijd van 2 maanden minder oogcontact maken. De afname in oogcontact kan een vroege indicator van autisme zijn.
Autisme zie je niet meteen aan een kind. De buitenwereld merkt het vaak niet op. Ouders vaak al wel. Ze zien al vroeg in dat hun kind 'anders' reageert.
Baby's met autisme spelen bijvoorbeeld vooral met één speeltje of doen steeds hetzelfde. Voorbeelden van repetitieve bewegingen zijn het fladderen met de handen bij emoties, of het kenmerkende heen en weer schommelen, wat je waarschijnlijk kent uit films. Doorgaans leidt dit alles tot problemen in het dagelijks leven.
Persisterende vuistjes, weinig variatie in het bewegingspatroon, een te lage spierspanning: allemaal zaken die kunnen duiden op een afwijkende motorische ontwikkeling. Zo zijn er nog veel meer signalen om aan de bel te trekken. Kinderen maken na hun geboorte in hoog tempo stappen in hun motorische ontwikkeling.
Kinderen met autisme produceren voornamelijk één soort lachen — stemhebbend lachen , dat een tonale, liedachtige kwaliteit heeft. Dit type lachen wordt geassocieerd met positieve emoties in typische controles.
Onder stressvolle emotionele omstandigheden kan iemand met ASS weigeren te reageren (bijvoorbeeld weigeren antwoord te geven of naar een agent te kijken ) of repetitieve lichaamsbewegingen maken (bijvoorbeeld heen en weer wiegen, in cirkels rondlopen, snel met de handen wapperen, etc.)
De bevinding dat atypische huilgeluiden al op de leeftijd van 6 maanden kunnen worden gedetecteerd bij baby's met een risico op ASS (Sheinkopf et al., 2012) suggereert dat ouders ASS-gerelateerde verschillen in het huilen in de vroege kindertijd kunnen waarnemen.
Kinderen met autisme spelen niet zoals andere kinderen. Om met andere kinderen te kunnen spelen, moet een kind kunnen communiceren en sociaal gedrag kunnen begrijpen. Het moet ook verbeelding hebben om de werkelijkheid na te spelen. Gewone kinderen zijn in de ogen van kinderen met autisme vaak onvoorspelbaar.
Fladderen: uw kindje maakt onrustige of fladderende bewegingen. Meestal komt dit door een te laag bloedsuikergehalte in het bloed. Soms zie je heftigere trillingen van armen of benen of smakken.
Geen interesse hebben in communiceren
Communicatie komt bij kinderen met autisme doorgaans niet spontaan tot stand, maar moet continue worden gestimuleerd. Ze praten rond hun derde levensjaar nog erg weinig of niet.
Bij de 20 wekenecho kunnen niet alle afwijkingen gezien worden. Soms is de afwijking nog te klein om opgespoord te worden. Ook kan de aanleg van organen gezien worden, de werking hiervan niet. Aan de hersenen kun je bijvoorbeeld niet zien of er sprake is van autisme.
De symptomen van ASS die u bij een peuter kunt zien, zijn onder andere:
Verlies van verworven taal- of sociale vaardigheden . Beperkt oogcontact. Beperkt glimlachen of reageren op anderen. Beperkt wijzen, tonen of brengen van objecten om hun interesse met anderen te delen.
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Sommige baby's met autisme zijn overgevoelig voor aanraking, wat betekent dat ze aanraking intenser ervaren dan anderen . Bijvoorbeeld, wat een zachte kietel is voor een neurotypisch kind, kan overweldigend of zelfs pijnlijk aanvoelen voor een overgevoelig kind.
Baby's die veel glimlachen ontwikkelen vaak wel een extraverte persoonlijkheid, maar een glimlach wordt ook getoond door baby's die een rustig, stil en voorzichtige karakter ontwikkelen.”
Soms brabbelen en koeren kinderen met ASS in de eerste paar maanden van hun leven , en stoppen dan helemaal met 'communiceren'. In deze gevallen stoppen alle vormen van verbale communicatie en normale taalontwikkeling en experimenteren met spraak abrupt.
,,Bij baby's die later hoogbegaafd blijken zien we dat ze een hoge mate van alertheid hebben en heel wijs de wereld in kijken, intens oogcontact maken en veel eerder dan zes weken bewust lachjes laten zien. Ook zie je snel een sterke eigen wil naar voren komen.
Soms zijn er signalen die bij baby's kunnen wijzen op motorische problemen, bijvoorbeeld het uitblijven van de ontwikkelingsmijlpalen, zoals gaan rollen, gaan zitten, staan of lopen, eenzijdig bewegen, weinig kracht, overstrekken, een voorkeurshouding, een lage spierspanning etc.