Wegenwacht. Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie.
Ga, net als de overige inzittenden, zo snel mogelijk achter de vangrail staan, liefst met een veiligheidshesje aan. Dreigt er acuut gevaar, bel dan 112.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Wegenwacht Reservewiel
Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden in een mum van tijd weer met hun eigen auto verder kunnen. In de bijgeleverde bandenhoes kunnen ze het gele wiel gratis terugzenden naar de ANWB of hun garage vragen dit te verzorgen.
1) Laat het gaspedaal rustig omhoog komen – als je voet te snel omhoog komt, kan de auto schokkerig gaan bewegen. 2) Niet remmen – vaak proberen we in een reflex om de auto tot stilstand te brengen maar dit is een grote fout, waardoor de zijwaartse kracht op de auto alleen maar toeneemt.
Als je geen lid bent van de ANWB/Wegenwacht dan kun je toch bellen. Je kunt nu direct lid worden. Dit is alleen wel een stuk duurder dan een gewoon Wegenwacht lidmaatschap.
Reparatie lekke band door prop of manchet
De kosten hiervan liggen tussen de € 15,- en € 35,- inclusief btw.
Het plakken van een autoband volgens de prop-methode mag alleen worden uitgevoerd op het loopvlak van de band en alleen als de beschadiging niet groter is dan 6 mm. De prop kan tijdens het rijden, door het bewegen van de autoband mogelijk losraken.
Een bandenreparatie inclusief montage en opnieuw balanceren kost bij ons € 25,- per stuk. Een bandenprop kost € 12,50 per stuk, maar raden wij niet aan. Mocht je band toch niet gerepareerd kunnen worden? Dan kunnen we je helpen met een nieuwe of 2e hands band.
In Nederland heeft u 7 keer per contractjaar recht op sleutelhulp. Vanaf de 4e keer vragen wij daarvoor de volgende eigen bijdragen: 4e keer: € 50,- 5e keer: € 75,-
Zijn er extra kosten als ik pech heb? Nee, je hoeft niets extra te betalen wanneer je met pech komt te staan. Ook niet bij slepen. Als je auto gemaakt moet worden in een garage, zijn die kosten voor eigen rekening.
Daarom helpen wij je snel weer op weg. In de meeste gevallen zijn we binnen 30 minuten ter plaatse! Heb je autopech? Neem dan contact met ons op via 078 632 75 79.
Rijden met een lekke band. Rijd langzaam. Probeer niet harder dan ongeveer 25-30 km per uur te rijden op een lekke band. Dit kan anders onherstelbare schade veroorzaken aan het metalen wiel onder de band, en kan er zelfs toe leiden dat je de controle over het voertuig verliest.
Dit is schade, die veroorzaakt is door ouderdom of slijtage. Een lekke band valt hier ook onder. Ben je Volledig Casco verzekerd, dan heb je wél recht op vergoeding bij schade door eigen gebrek. Ook als je bijvoorbeeld tegen een paaltje rijdt, omdat je zojuist een lekke band hebt gekregen.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg. Daarnaast wordt een prop in de band vaak niet bij de garage gedaan maar als noodoplossing onderweg, bijvoorbeeld door de ANWB.
Een band wordt vaak gerepareerd door aan de buitenkant een plug of prop te plaatsen in het lek. Bij Euromaster gaan we anders te werk: in plaats van je autoband te repareren met een prop, halen wij de band van de velg en repareren de band van binnenuit. Als je band gerepareerd is, monteren we deze weer op de velg.
Mogelijk zit de schroef niet volledig door de band en is er daarom geen sprake van lekkage. Maar je kunt hem er wel uiteindelijk inrijden. Dan is ingrijpen op korte termijn wel aan te raden. Mijn advies is om toch bij gelegenheid langs een bandenspecialist te rijden en de schroef aldaar te laten verwijderen.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Een band kan worden gerepareerd als:
Er niet mee gereden is terwijl hij lek was. Enkel het loopvlak is beschadigd (schade aan de zijwand maakt een band onbruikbaar). Het gat niet groter is dan 6 mm.
We kunnen een autoband repareren van binnenuit (paddenstoelmethode) maar ook van buitenaf (band proppen). Een band proppen is eigenlijk hetzelfde als een autoband plakken. Wanneer we een band proppen, maken we eerst het gat schoon. Daarna kunnen we de autoband plakken door een rubberen strip over het gat te leggen.
Gaat er iets kapot aan of in de auto waardoor die niet meer werkt? Dan moet je je auto laten wegslepen door een pechhulpdienst of een schakelbedrijf. Dit kost rond de 250 euro en wordt niet vergoed door de autoverzekering.
Je kunt onze Alarmcentrale dag en nacht bellen voor advies als je in nood bent. Ze denken mee en geven praktische tips. En als je gewond bent bij een verkeersongeval krijg je via ANWB letselhulp gratis juridische hulp.
Als je geen lid bent en wilt toch pechhulp van de ANWB dan betaal je een abonnement van € 104,50 en directe pechhulpkosten van € 90,-.