Als u direct hulp nodig heeft:
De Luisterlijn (088 0767 000). De luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een luisterend oor. 113 zelfmoordpreventie (0800-0113): eerste hulp bij levenspijn, 24 uur per dag.
Bel 088 0767 000 voor een luisterend oor (alleen de kosten voor je provider). Lees hier meer over hoe we met elkaar omgaan en wat we jou bieden. Over zo goed als alles. Angst, verdriet, blijdschap; je kunt rustig anoniem je verhaal kwijt of praten over wat je bezig houdt.
Wanneer kan je de crisisdienst bellen? Je kan de ggz crisisdienst bellen als iemand acuut gevaarlijk is voor zichzelf en/of de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan agressie of verwardheid.
Is het heel duidelijk dat uw naaste of zijn vertegenwoordiger geen opname wil? Dan kunt u direct een rechterlijke machtiging aanvragen. Wij raden u aan om dit samen met een zorgprofessional te doen. Is het nog niet helemaal duidelijk of uw naaste of zijn of haar vertegenwoordiger tegen een opname is?
Een crisis is een acuut onveilige situatie.Die veroorzaakt kan zijn door eigen gedrag, het gevolg is van opvoeding of door serieuze problemen in het gezin. In een crisis loopt de spanning zo hoog op dat er nare kunnen dingen gebeuren.
U staat onder hevige spanning. Daardoor geeft een kleine gebeurtenis al heftige emoties bij u (bijvoorbeeld woede of verdriet). U bent erg in de war, u weet niet meer hoe u om kunt gaan met normale dingen in het leven. U bent volledig uitgeput door de psychische spanningen, waardoor u (bijna) niets meer doet.
Probeer de ander niet op te vrolijken. Uw naaste voelt zich dan niet begrepen en kan zich daardoor juist nog vervelender gaan voelen. Doe niet alsof de somberheid niet ernstig is. Zeg niet 'het valt wel mee.
Via het platform 113 kun je praten over gedachten over zelfmoord. Je kan 24 uur per dag bellen (0800-0113) of chatten met een hulpverlener. Of je aanmelden voor online begeleiding door een psycholoog. Direct, anoniem en gratis.
Acute psychiatrie is bedoeld voor mensen die ernstig zijn ontregeld of zijn vastgelopen. Door bestaande psychiatrische problemen of door een psychische crisis. U geeft zelf aan, of de behandelaar of een verwijzer, dat ingrijpen op korte termijn – of binnen 24 uur – noodzakelijk is.
Voorbeelden van ernstige psychische ziektes: ernstige depressie, een psychose, autisme en een bipolaire stoornis. Of een verslaving aan bijvoorbeeld alcohol of drugs. Vaak krijg je al een behandeling. Meestal van meerdere behandelaars.
Wanneer je er doorheen zit, ervaar je een aantal zaken: Je bent sneller geïrriteerd en je hebt een korter lontje. Je kunt moeilijk incasseren. Je ziet de dingen niet meer in de juiste proporties.
Burn-out is de term voor psychische klachten bij volwassenen waarbij je je emotioneel uitgeput voelt en weinig tot niets kan presteren. Burn-out is geen officiële diagnose, maar een gangbare term binnen de bedrijfspsychologie.
Soms zijn er spanningen in een gezin of relatie. Dan kan het thuis onveilig worden. Het kan daarbij gaan om lichamelijke- of geestelijke mishandeling, seksueel misbruik, verwaarlozing, vernedering, stalking of financiële uitbuiting. Dit kan voorkomen bij kinderen, partners en ouderen.
Raadpleeg om te beginnen uw huisarts om doorverwezen te worden naar een passende zorgverlener. Kunt u geen passende zorgverlener vinden neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Zij hebben een goed beeld van waar welke geestelijke gezondheidszorg wordt aangeboden en binnen welke termijn.
Dan kunt u bellen met het landelijk Meldpunt Zorgwekkend Gedrag op 0800 – 1205. Bel in een spoedsituatie altijd 112.
Opname in de ggz kan nodig zijn wanneer je psychische problemen zodanig groot zijn dat het je leven ontwricht en ambulante behandeling niet effectief genoeg is. Klinische opname kan vrijwillig zijn of gedwongen. Als je zelf de keuze maakt om opgenomen te worden, noemen we dat vrijwillige opname.
Ouderen met een CIZ VV5 indicatie zijn dement en hebben veel en intensieve zorg nodig. Ook hebben ze bescherming (tegen zichzelf) nodig. Ze kunnen niet meer zelfstandig wonen en wonen in een verpleeghuis, verzorgingshuis of zorgvilla.
Ga bij gezondheidsklachten altijd eerst naar de huisarts. Die kan u doorverwijzen als dat nodig is en u vertellen waar u een cliëntondersteuner kunt vinden. Dit is iemand die u gratis helpt om de juiste zorg of hulp te regelen. Ook kan de cliëntondersteuner meegaan naar gesprekken.