De wet beschermt voetgangers en fietsers bij een aanrijding met een voertuig. Ook als een voetganger of fietser schuldig is aan de aanrijding betaalt de bestuurder in ieder geval een deel van de schade; Bij een aanrijding tegen een stilstaand voertuig of voorwerp bent u meestal zelf schuldig.
In de wet staat dat degene die een onrechtmatige daad begaat (in dit geval een verkeersfout) aansprakelijk is, en dus verplicht is de schade te betalen die de ander door die fout lijdt. Schuld en aansprakelijkheid worden soms met elkaar verward.
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
Bij een kop-staart botsing is de achterop rijdende auto aansprakelijk als hij niet voldoende afstand hield of niet of te laat remde.
Bescherming door de wet (artikel 185 Wegenverkeerswet)
De wet bepaalt dat de bestuurder van het motorrijtuig aansprakelijk is, tenzij hij overmacht kan bewijzen. Dit is een vorm van 'risicoaansprakelijkheid'. Daarbij hoeft men geen schuld te hebben aan het ongeluk, maar is men wel aansprakelijk.
In de meeste gevallen is degene die op de vóór hem rijdende auto botst aansprakelijk bij een kettingbotsing voor de schade van die vóór hem rijdende auto. Maar het kan ook zijn dat de achteroprijdende auto zélf doorgedrukt werd door een auto die hem weer van achter aanreed.
De fietser hoeft geen schuld aan te tonen. De bestuurder van een motorrijtuig kan de fietser aansprakelijk stellen voor de schade door de aanrijding, maar dat is wel complex. De zwakke verkeersdeelnemers worden door de wet beschermd, in artikel 185 Wegenverkeerswet.
Heb ik recht op schadevergoeding, zo ja, hoeveel? Bent u te voet of fietsend aangereden door een auto, en is er geen sprake van overmacht, dan heeft u recht op schadevergoeding. 50 tot 100% van uw schade wordt vergoed. Valt u niets te verwijten, dan wordt uw volledige schade vergoed.
Wie een fietser aanrijdt, moet niet alleen diens lichamelijke schade vergoeden, maar ook de eventuele schade aan kleding en bril. Deze regel geldt altijd, ongeacht wie schuld heeft aan het ongeval. Alleen als de fietser ouder is dan 14 jaar en het ongeval bewust heeft uitgelokt, moet hij zelf voor de kosten opdraaien.
Als u schade lijdt als gevolg van een ongeval waarvoor u niet aansprakelijk bent, moet de aansprakelijke tegenpartij die vergoeden. Veroorzaakte u zelf schade dan moet u, of uw verzekeraar, een schadevergoeding betalen aan het slachtoffer.
In beginsel gaat men er vanuit dat iedereen zijn of haar eigen schade draagt. Wanneer je bijvoorbeeld schade lijdt aan eigen bezittingen, dan wordt je geacht zelf de rekening te betalen en voor eventuele reparatie of vervanging te zorgen.
Zorg nadat u bent aangereden of als u iemand heeft aangereden eerst voor medisch hulp. Zeker als er een kind is aangereden, is het zaak meteen medisch hulp in te schakelen. De schade bij het aanrijden van kinderen is vaak groot. Is de aanrijding minder ernstig vul dan het Europees Schadeformulier in.
Verjaringstermijn voor aansprakelijk stellen
Is de Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen (WAM) van toepassing, dan is de verjaringstermijn drie jaar. De verjaring kan gestuit worden door zo snel mogelijk naar de voor het ongeval aansprakelijke persoon een aangetekende brief te sturen.
Dat betekent dat u betaalt voor kosten en schade als er iets misgaat. In welke mate u privé aansprakelijk bent, hangt af van de rechtsvorm van uw bedrijf.
Je wordt aansprakelijk gesteld voor de schade maar je bent niet verzekerd. Omdat je geen aansprakelijkheidsverzekering hebt dien je de schade uit eigen zak te betalen. Deze schade kan hoge kosten met zich meebrengen wanneer je niet verzekerd bent.
U kunt smartengeld vragen als u lichamelijke of geestelijke schade heeft door de schuld van iemand anders. Het geld is bedoeld om uw lijden minder erg te maken, zoals uw pijn en verdriet. De rechter bepaalt hoeveel smartengeld u krijgt.
Uitzonderlijk zwaar letsel valt onder de hoogste categorie met letselschade bedragen vanaf 76.000 en meer. Voorbeelden van zwaar opgelopen letsels zijn: Zeer zware en ernstige brandwonden waarbij sprake is van zichtbare ernstige misvormingen.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
Ook als de zwakke verkeersdeelnemer moet uitwijken omdat het motorvoertuig een onverwachte beweging maakt of er onverwacht een deur wordt opengedaan, is de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk. Alleen als de automobilist juridisch geen enkel verwijt kan worden gemaakt, kan hij een beroep doen op overmacht.
Bestuurders zijn alle weggebruikers, behalve voetgangers. Dus een fietser die links afslaat, moet een auto die dicht achterop komt en rechtdoor gaat, voor laten gaan.
Bij een kettingbotsing zult u altijd eerst degene die u van achteren heeft aangereden aansprakelijk moeten stellen voor uw letselschade. En degene die vóór u reed, zal dan op zijn beurt ú weer aansprakelijk stellen voor zijn letselschade.
De bedrijfsregeling Schuldloze derde (BR 7) is in het leven geroepen voor slachtoffers die tussen wal en schip dreigen te vallen bij een aansprakelijkheidsdiscussie tussen twee of meer verzekeraars die bij een ongeval betrokken zijn.
Bij een kettingbotsing wordt een auto doorgeduwd door een achteraanrijding, waardoor een botsing ontstaat tussen de aangereden auto en de auto daarvoor. De achterste auto betaalt meestal de letselschade die ontstaat door een kettingbotsing. Maar het is niet altijd de achterste auto die de schade betaalt.