Als twee auto's achteruit een parkeervak verlaten, moeten beide auto's voorrang verlenen. Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk. Dit is slechts anders als een van de twee bestuurders bewijst dat hij voorafgaand aan de aanrijding al enige tijd stilstond.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
De achterop rijdende auto is in principe altijd schuldig
Volgens de wet moet een bestuurder in staat zijn om zijn auto tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Van een bijzondere manoeuvre wordt gesproken als een verkeersdeelnemer een bijzondere verrichting in het verkeer uitvoert. Het gaat onder andere om achteruit rijden, uit een uitrit vandaan komen, een parkeervak verlaten, keren op de weg, de snelweg oprijden en afrijden en van rijstrook wisselen.
De autobestuurder die bij de voorste auto achterop is gebotst, had afstand moeten houden. In het verkeer ben je verplicht voldoende afstand te houden op je voorganger. De achteropkomende automobilist is bijna altijd volledig aansprakelijk voor alle schade.
Uit deze artikelen blijkt dat de bestuurder die achterop rijdt schuldig is aan de aanrijding van achteren. Toch zijn er ook een aantal uitzonderingen op deze hoofdregel: het voorste voertuig remt plotseling zonder geldige reden. in het geval het achterste voertuig door het voorste voertuig wordt afgesneden.
Over het algemeen is de schuldige bij een aanrijding degene die verkeersfouten maakte. Voor een schadevergoeding na een botsing is bovendien van groot belang dat u kunt bewijzen wie schuldig is bij een aanrijding.
Uitwijken in het algemeen
Als een verkeersdeelnemer moet uitwijken omdat een andere verkeersdeelnemer een onverwachte beweging maakt, bijvoorbeeld omdat hij plotseling een autodeur opendoet, dan is de bestuurder van het desbetreffende voertuig alsnog aansprakelijk.
Recht achteruitrijden
Richtingaanwijzer naar rechts, stilzetten aan de rechterkant (0,5m) tot de kant. In de achteruit versnelling zetten, dan kijken. Koppeling laten opkomen tot aangrijpingspunt, geen gasgeven. Refereer aan de buitenspiegel hoe ver je van de stoeprand rijdt.
Letselschade door kop-staart botsing. Er is iemand bij u achterop gereden. Bij een kop-staart botsing is in beginsel de bestuurder die achterop gereden is aansprakelijk.
Auto ongeluk nekklachten: bezoek altijd uw huisarts
Raakt u betrokken bij een verkeersongeval en ervaart u nekklachten na de aanrijding of andere soort klachten die kunnen duiden op een whiplash? Neem dan direct contact op met uw huisarts.
Automobilist altijd aansprakelijk bij aanrijding fietser? Als een fietser of voetganger door een auto wordt aangereden en schade heeft, dan is de bestuurder van de auto standaard aansprakelijk voor de schade. De fietser hoeft hiervoor geen schuld aan te tonen. Dit is een vorm van risico-aansprakelijkheid.
Bijzondere verrichting 1: Recht achteruitrijden
Bij het recht achteruitrijden is het de bedoeling dat je ongeveer 20 meter achteruitrijdt in een rechte lijn. Hierbij blijf je evenwijdig aan de rijbaankant rijden.
Doorrijden na een ongeval is in principe strafbaar. Het is begrijpelijk dat de bestuurder schrikt na een aanrijding. Daarom is er een regel, die inhoudt dat een veroorzaker zich tot maximaal 12 uur na het ongeval nog mag melden bij de politie, zonder daarvoor vervolgd te worden.
Wegrijden uit een parkeervak, achteruitrijden, een inrit oprijden, inparkeren en een uitrit verlaten zijn bijzondere manoeuvres. Dit staat in artikel 54 Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV):
Dit gaat vaak fout:
Overdreven kijken om goed aan de examinator te laten zien dat je kijkt. Te nonchalant kijkgedrag. Te gehaast door de spiegels vliegen en weinig echt waarnemen. Te kort voor de auto kijken en daardoor laat reageren op situaties.
De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 lichte fouten maken.
Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen. Hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen. Hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
Als er geen gewonden zijn en er geen ernstige schade is, dan kunt u de aanrijding zelf afhandelen. Breng uzelf en andere betrokkenen in veiligheid door zover mogelijk in de rechterberm te staan (achter de vangrail als dat kan) en een veiligheidshesje aan te trekken.
De persoon die het verkeersongeluk veroorzaakt, is aansprakelijk en moet betalen. Als meer mensen schuld hebben, dan betalen zij elk een deel van de schade. Soms vergoedt een WA- of aansprakelijkheidsverzekering de schade.
Meer dan de helft (56%) ziet bumperkleven als grootste ergernis in het verkeer. Naast dat het irritatie of woede opwekt, is het ook gevaarlijk. Als er bijvoorbeeld in deze situatie een noodstop gemaakt moet worden, is er vaak geen tijd en ruimte voor de achterliggende automobilist om op tijd te stoppen.
Wanneer de tegenpartij liegt of weigert de aansprakelijkheid te erkennen, vraag dan aan de politie of zij op de beelden kunnen zien wat er gebeurd is. Het schadeformulier is ook een goede manier om gelijk zwart-op-wit te hebben hoe de schade is ontstaan, zodat de tegenpartij achteraf niet de feiten kan verdraaien.
Als eigenaar van de auto ben je aansprakelijk voor alle schades en de meeste boetes die de bestuurder van de auto veroorzaakt. Ook wordt dit alles onder je naam geregistreerd bij jouw verzekeraar. Denk hierbij niet alleen aan schades, maar ook aan (dodelijke) ongelukken.