De leukste blijft altijd 'diverse aktekosten' van de notaris. Maar wie betaalt dat allemaal? Het eerste principe is: de koper betaalt.
Wie de kosten voor de notaris betaalt, spreekt u af in het koopcontract. Meestal moet u als koper alle notariskosten betalen die horen bij de overdracht van de woning. Maar soms betaalt de verkoper (een deel van) deze kosten.
In totaal komen de kosten koper uit op een bedrag tussen de 700 en 900 euro, afhankelijk van de gekozen notaris. WOET Bosgrond heeft afspraken met enkele notarissen die goedkoper kunnen passeren (500-600 euro). De kosten koper zijn dus onafhankelijk van de grootte van het perceel en het bijbehorende bedrag.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
In de praktijk is het eigenlijk zo dat de koper van een woning kiest welke notaris hij wil inschakelen voor het overdragen van de woning. De kosten van de notaris zijn ook voor de koper.
Het ereloon van de notaris en aktekosten bedragen zo'n 2 % van de verkoopprijs. Als je een schatting wil maken van hoeveel een bouwgrond je gaat kosten, tel je dus best 10 of 12,5% registratierechten + 2 % notariskosten erbij.
De belangrijkste documenten en/of attesten zijn: het bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel, het postinterventiedossier (PID), een keuringsverslag van de elektrische installatie en het energieprestatiecertificaat (EPC).
Eigendomsoverdracht. Alle eigendom van grond in Nederland staat geregistreerd bij het Kadaster. Inschrijvingen in het Kadaster moeten door een notaris worden gedaan. Ook wanneer je een deel van je perceel wilt verkopen dien je langs te gaan bij een notaris.
Wie heeft dan de juiste keuze? Het antwoord luidt dat zowel de eigenaar als de kandidaat-koper ieder het recht hebben hun notaris aan te duiden. De verkoopakte kan dus verleden worden voor meerdere notarissen en zonder dat dit een verhoging van kosten voor de koper met zich meebrengt.
Overdrachtsbelasting betaal je bij de notaris op het moment dat de overdracht van een woning plaatsvindt. In de meeste gevallen betaalt de koper de overdrachtskosten over een bestaande woning. Dit wordt kosten koper (k.k.) genoemd. Het gebeurt ook wel dat de verkopende partij deze kosten voor zijn rekening neemt.
Wat kost registratie van de koopovereenkomst en wie betaalt de kosten? Zowel de koper als de verkoper kan de notaris vragen om de koopakte in te schrijven bij het kadaster. De partij die er om vraagt, betaalt ook de kosten.
Voor de aan- en verkoop van landbouwgrond is steeds een bodemattest nodig. Dergelijk kan via OVAM aangevraagd worden a rato van 52 euro per perceel. Deze kosten zijn normaliter voor de verkoper. Ook dienen er gemeentelijke inlichtingen aangevraagd te worden, deze kosten variëren van gemeente tot gemeente.
De inkomens van de notarissen worden de laatste jaren gestuwd door de stijging van de vastgoedprijzen. Ook het aantal transacties steeg en een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.
Bij de verkoop van een grond moet de verkoper een bodemattest aanvragen. Het bodemattest wordt uitgereikt door de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Het document geeft weer of de OVAM beschikt over relevante gegevens over de bodemkwaliteit.
De normale werkwijze is dat je eerst een akkoord krijgt met de buurman (verkoper) over de oppervlakte en de prijs. Daarna spreek je een landmeter aan die het overeengekomen stuk juist afpaalt en op plan zet. Dan kan je naar de notaris om alle afspraken notarieel vast te leggen in een akte.
Ook de volgende kosten zijn de verantwoordelijkheid van de koper: eventuele bodemonderzoeken, overige keuringsattesten, kosten voor het opvragen van stedenbouwkundige inlichtingen, de vastgoedmakelaar ... Al deze zaken maken deel uit van de leveringsplicht van de verkoper.
Afhankelijk van de manier waarop jouw woning wordt verkocht, kan de verkoop zelf kosten met zich meebrengen. In de meeste gevallen zal een vastgoedmakelaar voor zijn diensten tussen de 2% en 5% van de verkoopprijs in rekening brengen.
Die registratierechten worden meestal door de koper aan de notaris betaald wanneer de notariële akte is opgesteld. Als je de aankoop van jouw woning vastlegt in het compromis, dan moet de registratie en dus ook de betaling van de registratierechten gebeuren binnen de vier maanden na de ondertekening van het compromis.
Ze kunnen kiezen voor dezelfde notaris of ze kunnen elk een aparte notaris aanstellen. Als er twee notarissen worden aangeduid brengt dat overigens geen verhoging van de kosten voor de koper met zich. De beide notarissen verdelen het wettelijk vastgestelde ereloon onder elkaar. Ook de verkoper moet niets extra betalen.
De notaris regelt alle juridische zaken rond de overdracht. Hij is ook de enige die dat mag doen. De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en kijkt daarom naar de belangen van de koper én die van de verkoper.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Het gaat bijvoorbeeld om: registratierechten (successierechten, verkooprechten, schenkingsrechten, ...), btw, kosten voor de hypothecaire formaliteiten en recht op geschriften.