Kosten koper betekent dat alle extra kosten, zoals bijvoorbeeld de notariskosten, door de koper betaald worden. Deze kosten komen bovenop de koopsom, in dit voorbeeld €252.500,-. En omdat de koper betaalt, kiest de koper de notaris.
De koper betaalt alleen de kosten die hij maakt voor de aankoop van uw woning. Zijn er kosten voor de verkoop van uw woning, dan moet u die natuurlijk zelf betalen. Denk aan de kosten voor het doorhalen van uw hypotheek of het aflossen van een krediet.
Wie de kosten voor de notaris betaalt, spreekt u af in het koopcontract. Meestal moet u als koper alle notariskosten betalen die horen bij de overdracht van de woning. Maar soms betaalt de verkoper (een deel van) deze kosten.
Hoeveel kost het om een compromis te laten opstellen door een notaris? Er zijn geen specifieke kosten bij het opstellen van een onderhandse verkoopovereenkomst door een notaris. De werkuren van de notaris worden betaald door de koper in de vorm van notariskosten.
Als jij je huis verkoopt, dan betaalt je koper de notariskosten en de registratiebelasting. De verkoopprijs is dus volledig voor jou.
De inkomens van de notarissen worden de laatste jaren gestuwd door de stijging van de vastgoedprijzen. Ook het aantal transacties steeg en een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Bij het compromis mag een voorschot van maximaal 5 procent van de totale kostprijs gevraagd worden. De rest van de betalingen moet in schijven gebeuren, en die mogen nooit de prijs van de al uitgevoerde werken overstijgen. Notarissen raden het betalen van een voorschot ook aan.
Een ondertekend compromis betekent nog niet dat de koper meteen eigenaar wordt van de woning die wordt aangekocht. Na het ondertekenen van deze voorlopige overeenkomst heeft de verkoper maximaal 4 maanden tijd om de akte te laten verlijden. Dat betekent het officieel maken van de overeenkomst.
Na het compromis tekenen we de notariële akte. De zoektocht naar een woning kan een erg lang proces zijn. Je bekijkt verschillende zoekertjes, zowel online als in een kantoor of in een magazine. De stap om een afspraak te maken om te gaan kijken is spannend en leuk.
Kosten koper meefinancieren
Sinds 2018 is het niet meer mogelijk om meer dan 100 procent van de woningwaarde te lenen voor je hypotheek. Dit betekent dat je de kosten koper niet meer kun meefinancieren in 2022. De kosten koper dien je dus te betalen van eigen geld.
Wie stelt het koopcontract op? Vaak wordt het koopcontract opgesteld door de makelaar of een andere adviseur die bij de koop betrokken is. Meestal omdat dit hoort bij de standaard dienstverlening. Het is niet verplicht.
De kosten koper zijn ongeveer 5% tot 6% van de aankoopprijs. In totaal moet je tussen de € 20.000,- en € 24.000,- aan kosten koper betalen. Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Dan kun je met 3% tot 4% rekenen.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Bij de koop of verkoop van een woning heb je altijd te maken met een notaris. De notaris regelt de hypotheekakte en de koopakte. De kosten rondom de hypotheekakte zijn aftrekbare kosten. We hebben het dan over de notariskosten én de kosten voor het inschrijven bij het Kadaster.
Vaak met makelaar en altijd met een notaris. De notaris doet de overdracht bij de verkoop van een huis en daar zijn kosten aan verbonden. De kosten zijn meestal tussen de €250 en €600, en daarnaast €145 om de akte te registreren bij het kadaster.
Dit betekent dat de verkoper 10 dagen de tijd heeft om het bod te aanvaarden en dit te officialiseren door het ondertekenen van een aanvaarding van de aankoopbelofte. De praktijk leert ons dat de verkoper hier vaak niet lang over hoeft na te denken. Daarom wordt dit vaak op dezelfde dag nog gefinaliseerd.
Een compromis is een soort van contract en verbindt de partijen, zonder dat daar een vaste geldigheidsduur bij hoort. Met andere woorden, een compromis verbindt de partijen voor altijd.
Dit wordt tussen de partijen bedongen. Gangbaar is 10% van de verkoopprijs. Opgelet, als de verkoop onder de wet-Breyne valt, dan mag het voorschot maximaal 5% van de totale prijs bedragen. Het voorschot wordt meestal door de notaris bewaard tot de ondertekening van de authentieke akte.
Het betalen van een voorschot is niet wettelijk verplicht maar meestal eist de verkoper of aannemer dat wel. Vaak valt het bedrag van het voorschot samen met de schadevergoeding die u moet betalen als u de koop of aannemingsovereenkomst verbreekt.
In een compromis stellen koper en verkoper – zonder tussenkomst van de notaris – een overeenkomst op. Het is dus eigenlijk een onderhandse schriftelijke bezegeling die later dient als basis voor de notariële akte. In tegenstelling tot wat sommigen denken is er geen weg terug, het compromis is bindend.
Binnen 4 maanden na de ondertekening van het compromis, moet u naar de notaris om de notariële akte te laten verlijden. Het kan en mag allemaal sneller, maar de notaris heeft toch tijd nodig om de administratie en het nodige opzoekwerk te doen.
Compromis opstellen: notaris of vastgoedmakelaar
Hiervoor bestaan geen specifieke regels. Verkopers laten zich op dat vlak doorgaans begeleiden door hun vastgoedmakelaar, die de compromis opstelt. Maar ook notarissen kunnen de compromis uitwerken, wat vaak gebeurt op initiatief van de koper.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Je moet bij elke aankoop notaris- en registratiekosten betalen. Alleen als de waarde van uw woning hoger ligt dan het totale nodige leningsbedrag, kunt u voor deze notaris- en registratiekosten bijlenen. De lening kan nooit hoger zijn dan de waarde van de woning.