De SWOT-analyse heeft betrekking op de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van een bepaalde situatie or organisatie. Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten.
De vragen gaan over vier confrontaties: sterktes en kansen, sterktes en bedreigingen, zwaktes en kansen, zwaktes en bedreigingen. Deze vragen kunnen heel gemakkelijk worden beantwoord met 'zeer positief', 'positief', 'neutraal/geen relatie', 'negatief' of 'zeer negatief' zoals in onderstaand voorbeeld.
Opportunities (kansen)
De kansen kunnen veelal bepaald worden door externe factoren. Trends in de markt kunnen ook nieuwe kansen bieden. Toen bijvoorbeeld het tweeverdienersgezin een trend werd, ontstonden er nieuwe kansen voor de afhaalmaaltijden waar tal van horecaondernemingen op ingespeeld hebben.
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen).
Hoofdaandachtspunten (key issues); op basis van de confrontatiematrix beschrijf je per kwadrant de belangrijkste (strategische) verbanden. Deze verbanden noemen we de zogenaamde 'hoofdaandachtspunten'.
Het SFA-model (Strategic Framework Agreement-model) is een internationaal contract dat wordt gebruikt voor samenwerking tussen partners die een gezamenlijke strategie willen ontwikkelen. Het SFA-model legt de basis voor een samenwerking die loopt van strategische planning en coördinatie tot uitvoering en verbetering.
Voorbeelden van kansen in de SWOT-analyse zijn: Groeiende vraag naar kennis van bijvoorbeeld afslanken. Gunstige veranderingen in de wet (bedrijf krijgt komend jaar subsidie)Concurrentie staat onder druk en heeft het zwaar.
De SWOT-analyse wordt ook weleens Sterke-zwakte analyse genoemd. Sterktes en zwaktes komen voort uit de 'interne analyse': ze hebben betrekking op het merk of de onderneming waarvoor het strategisch marketingplan wordt gemaakt. Deze zet je af tegen de kansen en bedreigingen, vanuit de zogenoemde 'externe analyse'.
Wanneer je als bedrijf een SWOT-analyse hebt gemaakt, beschik je over een overzicht van belangrijke interne en externe omgevingsfactoren. Deze geven inzicht op het gebied van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Als je dit op een rijtje hebt, is het tijd voor de volgende stap: de confrontatiematrix.
Een omgevingsscan wordt gebruikt om potentiële kansen, bedreigingen en markten te evalueren en om een aantal lessen te leren die uw bedrijf kunnen beïnvloeden. Door deze factoren te identificeren, kunt u het volgende doen: Reageer op de juiste manier door strategieën te creëren om potentiële bedreigingen te bestrijden voordat ze uw bedrijf beïnvloeden .
Bedreigingen kunnen bijvoorbeeld zijn; seizoensgebonden verkoop, slagvaardige concurrentie, nadelige veranderingen in de wet- en regelgeving, nieuwe concurrenten, nieuwe producten van concurrenten, weinig leveranciers in de markt, demografische veranderingen, vergrijzing of een markt die niet openstaat voor nieuwe ...
Het SDP-model bestaat uit segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren en wordt toegepast in een externe analyse. Met behulp van het SDP-model wordt in kaart gebracht welke segmenten van de markt de meeste potentie bieden en welke positionering daar het beste bij past om de klant optimaal te kunnen benaderen.
Het FOETSJE-model is een model voor het analyseren van een bedrijf. Het FOETSJE-model staat voor: Financieel, Organisatorisch, Economisch, Technisch, Strategisch, Juridisch en Ecologisch.
Sales force automation maakt het verkoopproces efficiënter, waardoor bedrijven meer en sneller kunnen verkopen. De beste SFA-systemen gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) en uniforme klantgegevens om verkopers aan te sporen de aanbevolen next-best-acties te ondernemen.
Strategisch issues zijn de aandachtspunten waarbij externe ontwikkelingen en interne middelen elkaar versterken of juist verzwakken.
Een succesfactor is een variabele die van groot belang is om de strategie van een organisatie te behalen. Kritieke succesfactoren worden ook wel KPI's genoemd. Op basis van deze variabele is het mogelijk om de koers van een organisatie te bepalen en de prestaties te beoordelen.
Simpel gezegd staat SWOT voor sterke punten (strengths), zwakke punten (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats). Elk van deze factoren is belangrijk om de groei van de organisatie goed te plannen. Dat is waar de analyse om de hoek komt kijken.
Normaal gesproken wordt een SWOT-analyse uitgevoerd door een tabel te maken, verdeeld in 4 kolommen . Meestal komen de sterktes en zwaktes niet overeen met de genoemde kansen en bedreigingen. Onthoud dat het koppelen van externe bedreigingen aan de interne zwaktes kan helpen de meest ernstige problemen te benadrukken.
In een confrontatiematrix verbind je de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse door deze tegenover elkaar te zetten. Hierbij geldt: De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden. De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.
Bedreigingen. Bedreigingen in SWOT zijn gebieden met het potentieel om problemen te veroorzaken . Anders dan zwakheden zijn bedreigingen extern en buiten uw controle. Dit kan van alles zijn, van een wereldwijde pandemie tot een verandering in het concurrentielandschap.