Busbanen en busstroken waarop het woord «BUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus, een autobus of een tram. Busbanen en busstroken waarop het woord «LIJNBUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus of een tram.
Op de busbaan mogen in principe alleen maar bussen rijden.Maar ook hulpdiensten, zoals de ambulance of brandweer, mogen hier gebruik van maken.
Alleen bestuurders van een lijnbus, autobus of een tram mogen gebruik maken van busbanen en busstroken waarop het woord "BUS" is aangegeven.
Een busbaan is bedoeld voor lijndienstbussen en eventueel taxi's. Rijd je over de busbaan terwijl dit voor jou niet toegestaan is, dan bedraagt de boete hiervoor € 140.
Soorten bussen
Voor de regels is er alleen verschil tussen een autobus zonder verdere toevoeging en een lijnbus. De lijnbus is een bus die specifiek voor openbaar vervoer is bestemd.
Een autobus is een voertuig dat geschikt is voor het vervoer van meer dan 8 personen. In Nederland is de maximumsnelheid van autobussen in principe 80 km/h. Autobussen die harder als 80 mogen heten T-100 bussen. Deze autobussen hebben een aantekening in het kenteken.
Busstrook: Een rijstrook waarop het woord “BUS” of “LIJNBUS” is aangebracht. Wanneer het woord “BUS” is aangebracht mogen lijnbussen en andere autobussen ervan gebruik maken. Wanneer het woord “LIJNBUS” is aangebracht mogen alleen lijnbussen gebruik maken van deze rijbanen.
Een geldboete is in Nederland sinds 1 januari 2024 minimaal € 3 en maximaal € 1.030.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale geldboete € 5.150.
Te hard rijden: tot €495
Jawel, de hoogste reguliere verkeersboete is nog steeds voor te hard rijden. Als je 39 km/u te hard rijdt op de snelweg óf 29 km/u te hard rijdt op een 30 km/u-weg of woonerf riskeer je een boete van €495. Natuurlijk kun je nog hogere boetes krijgen, maar dat is dan aan de rechter.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Voorheen was dat alleen mogelijk als de bussen een vaste route reden. Nu kunnen bussen ook voorrang krijgen op het andere verkeer als zij een andere route moeten rijden. Zonder dat daarvoor updates of wijzigingen in het verkeerslicht of in de boordcomputer nodig zijn.
"Er is één uitzondering: als een bus wegrijdt bij een halte binnen de bebouwde kom. Geeft de buschauffeur daar met zijn richtingaanwijzer duidelijk aan dat hij weg gaat rijden, dan moeten andere bestuurders hem voorrang geven.
Iedereen met een rijbewijs is vertrouwd met de verkeersregel die zegt dat een bus die zijn halte verlaat altijd voorrang heeft. Maar een minderheid weet dat die regel alleen van toepassing is in de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom moet een bus altijd wachten tot er geen verkeer is voordat hij de rijbaan oprijdt.
Een busstrook is geen onderdeel van de rijbaan (KB 12/3/2023). Het is een speciale rijstrook bestemd voor de geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, die aangegeven wordt door 1 of 2 brede witte onderbroken strepen (of dambordmarkeringen) en het verkeersbord F17.
Wanneer mag ik op het trottoir rijden? Kinderen die jonger zijn dan 10 jaar mogen altijd op het trottoir en de verhoogde bermen gebruiken; de grootte van de fiets is niet langer een criterium. Andere fietsers hebben daarentegen niet dezelfde rechten.
Bij een bushalte mag je wél even passagiers laten in- of uitstappen. op een busstrook of op de rijbaan langs een busstrook. langs een gele doorgetrokken streep. op weggedeelten voor andere weggebruikers, zoals een trottoir of fietspad.
Bovenaan de lijst van de duurste landen staan Zwitserland, Italië en Nederland. Als je slechts 20 km/u te hard rijdt, kost dit je in Zwitserland en Nederland minstens €165, in Italië zelfs €170. De straf valt nog hoger uit als je daarnaast ook nog eens teveel gedronken hebt.
Door rood licht rijden: 300 euro. Negeren rood kruis: hoogte boete wordt vastgesteld door officier van justitie.
Verkeersboetes 2023 van € 250,- of meer
Boete door rood rijden: € 280,- Een kruispunt blokkeren: € 280,- Een verdrijvingsvlak gebruiken: € 280,- Vier autobanden die ondeugdelijk zijn: € 500,-
Ook snelheidsboetes voor fietsers
Ook als fietser moet je je gewoon aan de snelheid houden. Als je als fietser harder rijdt dan is toegestaan, krijg je een boete. Voor snelheden tot 10 km/u te hard, is dat 40 euro. Als je als fietser meer dan 10 km/u te hard rijdt, dan kun je een boete krijgen van 60 euro.
Op fietspaden mag je niet harder dan dertig kilometer per uur, maar die regel is er alleen voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen. Mag je op de fiets dan alles en iedereen keihard voorbij sjezen? Ja, zolang je het maar niet gevaarlijk doet.Doe je dat toch, dan kun je een boete krijgen.
Dus na een inflatiecorrectie ziet de hoogte van de belangrijkste verkeersboetes er voor 2024 als volgt uit: Telefoon vasthouden tijdens het rijden €420. Door rood rijden €300.
Benieuwd naar de minimumleeftijd van een buschauffeur? Vanaf je 18e mag je een bus besturen, maar alleen als je rijbewijs D met code 95 hebt. Daarnaast mag je pas in het buitenland rijden als je 21 jaar of ouder bent, dus tot die tijd kun je alleen werken als buschauffeur in Nederland.
Welke bussen/touringcars mogen 80 en welke 100 km per uur.
In Nederland mogen touringcars niet harder rijden dan 80 km per uur. Omdat in de meeste Europese landen 100 mag worden gereden, staan de snelheidsbegrenzers op die snelheid afgesteld. De begrenzer is overigens alleen maar verplicht voor bussen die sinds 1 januari 1988 in gebruik zijn.