Hoe kom ik erachter welke V-snaar ik nodig heb? Wilt u weten welke V-snaar u nodig heeft, dan staat deze genoteerd op uw oude V-snaar. Let op de omtrek, breedte en dikte in mm. Dat kan in volgorde varieren.
Maatvoering. Er zijn een aantal verschillende maatvoeringen vastgelegd bij V-snaren. Met name de breedtematen zijn vanaf het begin gestandaardiseerd. Zo kennen we in de klassieke snaren de gangbare breedtes: 10 mm (Z-snaar), 13 mm (A-snaar) en 17 mm (B-snaar).
De uitwendige diameter meet je door met een flexibele meetlint de lengte strak langs de buitenkant van de riem te meten.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
vervang hem maar niet, een v-snaar gaat normaal ongeveer 15000 km mee...
v snaar kapot scooter
Het kan voorkomen dat een V-snaar naar verloop van tijd uitgedroogd raakt, de poelies niet goed zijn, verkeerd zijn afgesteld, niet meer te spannen is of bijvoorbeeld teveel geluid maakt. Allemaal oorzaken dat jouw v snaar kapot is en vervangen moet worden.
Het is belangrijk dat je je V-snaar tijdig vervangt. Dit doe je om te voorkomen dat je v snaar scheurt en daardoor knapt. Als dit gebeurt kan er motorschade ontstaan en kun je ook niet meer verder rijden.
In veel auto's drijft de riem ook de waterpomp aan, die verantwoordelijk is voor de motorkoeling. Zonder (werkende) multiriem kunnen dus al deze onderdelen niet functioneren en kunt u in principe niet met de auto rijden. De riem wordt op zijn beurt aangedreven door de krukas van de motor.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Een piepend, snerpend geluid (V-snaar of multiriem)
Hoor je bij een draaiende motor een piepend, snerpend geluid, dat vaak erger wordt als je extra gas geeft, dan heb je goede kans dat de V-snaar, tegenwoordig vaak multiriem genoemd, is versleten of loszit.
Tip: Om de precieze steek (t) op te meten, kunt u het beste 10 tandafstanden meten en delen door 10 (let op: 10x steek (t) is de afstand tussen een 1e en 11e tandtop). Zo krijgt u een nauwkeuriger aantal millimeters (of fracties daarvan), wat vooral van belang is bij de tandriemen gebaseerd op inches.
De V-snaar of V-riem is een aandrijfriem voor machines. Deze loopt over twee poelies met dezelfde V-vorm. Dit heet een profiel. De profielen zijn gestandaardiseerd, waardoor het mogelijk is wereldwijd riemen te kopen voor machines.
Het energetisch rendement van tandriemen bedraagt inmiddels tot 98%.
Doordat een poelie een V-vormige doorsnede heeft, kan een V-snaar er bij slijtage "in zakken". Door de poelie op te spannen, blijft de overbrenging gewaarborgd. Het nadeel van aandrijving met een poelie is dat er altijd enige slip optreedt.
Toepassing aandrijfriemen tegenwoordig
Ook in auto's werden aandrijfriemen toegepast zoals de getande aandrijfriem die ook wel distributieriem wordt genoemd. Deze riem is echter niet van leer gemaakt maar van speciaal verstevigd rubber. Er worden tegenwoordig eigenlijk geen leren aandrijfriemen meer toegepast.
Vraag: Wat doet de V-snaar van een scooter eigenlijk? Antwoord: De v-snaar of ook wel een tandriem genoemd en is voor de overbrenging van energie van de motor naar het achterwiel. De scooter is continue variabel en heeft daarom geen vaste versnelling.
De prijzen voor een multiriem of een v-snaar starten vanaf € 40 en het duurt gemiddeld een half uur tot anderhalf uur om deze te installeren.
Het verschil tussen de v-snaar en de multiriem
Doordat de multiriem meerdere onderdelen aandrijft, is van de v-vorm nauwelijks meer iets over. Dit in verhouding tot de v-snaar. De v-snaar zoals iedereen hem kent, loopt langs de dynamo en eventueel de waterpomp om deze aan te drijven.
Re: motor starten zonder v-snaar/riem
edwinpol schreef: kan je de motor starten zonder v-snaar/riem? Ja, maar de dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp e.d draaien dan niet. De ontsteking loopt dan dus op de accu, welke niet wordt opgeladen en je hebt geen koeling.
U kunt de spanning van de V-snaar eenvoudig zelf controleren met een vinger of uw duim. Om dit te doen, drukt u ertegen in het langste vrije gedeelte. De riem mag niet meer dan 1 à 2 cm wegschuiven. Dan is de spanning prima.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Er zijn enkele situaties waarin de rollen moeten worden vervangen. Wanneer er andere onderdelen worden gemonteerd zoals een nieuwe uitlaat, is het in veel gevallen nodig om de rolletjes te vervangen. De rollen kunnen echter ook verslijten. Je kunt snel zien of je rolletjes versleten zijn.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.