Kinderen zijn geen onaffe volwassenen, maar volwaardige mensen die initiatief kunnen nemen en verantwoordelijkheid kunnen dragen. Dat was de visie van de Joods-Poolse pedagoog en kinderarts Janusz Korczak. Hij wordt beschouwd als de vader van de kinderrechten en zijn ideeën zijn nog steeds actueel.
Janusz Korczak was daarom een groot voorstander van de kinderparticipatie. Hij zag kinderen als een gelijkwaardig persoon tegenover volwassenen en vond dat kinderen op hun eigen kracht zichzelf konden verbeteren. En daarbij dus een bijdrage leverden aan hun eigen ontwikkeling.
Dr. Thomas Gordon, een klinisch psycholoog, ontwikkelde een communicatiemodel om effectief, respectvol en op basis van gelijkwaardigheid met elkaar te communiceren. Daarin zitten begrippen als actief luisteren, ik-boodschappen en een overlegmethode om conflicten op te lossen zonder verliezers verwerkt.
Kinderen hebben een natuurlijke drang om te leren en te communiceren. Dat lukt het beste wanneer ze zelf dingen mogen ontdekken en wanneer ze zich mogen uitdrukken met méér dan woorden. Want kinderen zijn geboren onderzoekers en beschikken over wel honderd talen.
Reggio Emilia is het kleine stadje in Noord Italië waar Malaguzzi zijn school begon. De reggio-benadering wordt wel eens de pedagogiek van het luisteren genoemd, in plaats van het vertellen. de gedachte van Reggio Emilia is: Kinderen worden geboren met vele mogelijkheden, zijn sterk, krachtig en creatief.
De huidige pedagogische stromingen
Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.
De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
Hij is bekend geworden als grondlegger van de antroposofie en haar praktische toepassingen. Een belangrijk uitgangspunt van Rudolf Steiner is dat elk kind uniek is en de gelegenheid moet krijgen om zich volledig te ontplooien. De nadruk ligt op de natuur en natuurlijke materialen zoals wol, steen, hout of bijenwas.
De Gordon anamnese gaat uit van 11 gezondheids-categorieën (patronen) waarmee de zorgvragen opzich maar ook de invloed van de zorgvragen op elkaar in kaart worden gebracht. Een Gordon anamnese besteed ook aandacht aan hoe de patiënt zijn zorgvragen zelf beleeft.
Hij noemde drie grondrechten van het kind: 1. Het recht op een eigen leven. Opvoeders willen dat alles veilig is voor het kind, we willen het kind behoeden voor alle gevaren van het leven. Maar soms gaan we hierin zo ver, dat het kind geen ruimte meer krijgt om zelf dingen te ontdekken.
Kinderparticipatie ondersteunt de opvoeding van kinderen tot mondige burgers. Kinderen leren opkomen voor zichzelf, leren onderhandelen en leren dat hun mening er ook toe doet. Het geeft kinderen daadwerkelijke invloed op hun dagelijkse leefomgeving.
Participatief werken, ook wel kinderparticipatie genoemd, houdt in dat je rekening moet houden met het feit dat oudere kinderen behoefte hebben aan keuzevrijheid en mee kunnen denken en meebeslissen over dingen die belangrijk zijn voor hen op de bso.
Freinet kwam tot de opvatting dat informatie in een zinvol verband aangeboden moet worden. Het leren gebeurt in een omgeving die het kind herkent en daardoor als de zijne beleeft. Leren is een werkwoord en daarom geven we de leerlingen de ruimte om te onderzoeken, te ontdekken, te experimenteren en te ontwerpen.
In de antroposofische visie wordt de mens gezien als een geestelijk wezen dat zich ontwikkelt door opeenvolgende incarnaties. Een mens op aarde is te zien als een samenstel van lichaam, ziel en geest. Iemands levensloop wordt deels bepaald door zijn levenslot en deels door zijn eigen streven.
Antroposofie (van het Griekse: ἄνθρωπος, ánthrōpos "mens" en σοφία sophía "wijsheid") is een spirituele filosofie en occulte wetenschap gebaseerd op de leer van Rudolf Steiner (1861–1925), die het bestaan postuleert van een geestelijke wereld die toegankelijk zou zijn via innerlijke ontwikkeling.
Op de steinerschool leren kinderen rekenen en schrijven, leren ze omgaan met de computer, krijgen ze les in vreemde talen, in aardrijkskunde en geschiedenis. Ze krijgen vakken als wiskunde, scheikunde en biologie. Hiermee leggen ze een basis voor hun toegang tot hoger onderwijs en beroepsvoorbereiding.
Geen verlies methode
Bij een probleem (vaak in de vorm van een behoefte conflict) wordt er gezocht vanuit een gelijkwaardige houding naar een oplossing waarbij beide partijen tevreden zijn en niemand verlies lijdt. Dit voorkomt strijd en komt de relatie tussen ouder en kind ten goede.
Kinderen hebben eigenlijk dezelfde behoeften als volwassenen, zoals de behoefte aan gezondheid, veiligheid, voeding en rust. (1) Andere belangrijke behoeften kunnen zijn: vertrouwen, geborgenheid, aanraking, geaccepteerd worden, erbij horen, plezier, spelen, respect, erkenning, creativiteit en zelfexpressie.
Aan de orde zullen komen; de waarborging van de emotionele veiligheid van de kinderen, de mogelijkheden tot sociale ontwikkeling, de mogelijkheden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties en de normen en waarden die wij de kinderen willen meegeven.
Pedagogiek of opvoedkunde is de wetenschappelijke studie van de manier waarop volwassenen (ouders, opvoeders, onderwijzers) jeugdigen grootbrengen met een bepaald doel voor zich. Een beoefenaar van deze studie heet een pedagoog. De studie van het onderwijs wordt onderwijskunde genoemd.
De pedagogische visie is een leidraad en houvast in de dagelijkse werking. Daarnaast is het ook een instrument voor de opvolging van de evolutie van onze kinderen.
Wij geloven in een betere wereld en bouwen elke dag aan generaties die daar aan bijdragen. Want de eerste jaren in het leven van een kind zijn essentieel voor de persoon die hij of zij later wordt. Met die gedachte startte oprichter Bas Beek in 2003 met CompaNanny.
De medewerker gaat samen met het kind op zoek naar betekenisvolle bezigheden voor het kind. Wil je kinderen optimaal kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling is het goed om naar de ruimte te kijken (3e pedagoog). De inrichting van een ruimte geeft kinderen structuur en daagt uit om te ontdekken en te leren.