Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Sociaal en visueel
De (Social) Media kanalen die jongeren gebruiken zijn vooral visueel en sociaal. Foto en video zijn erg populair. Eenvoud en gemak zijn kernwoorden voor jongeren, het moet allemaal niet zo ingewikkeld zijn. Snapchat heeft dat goed begrepen (lees ook onze blog: 'Snap snapt het!
Als je WhatsApp tot de social media rekent – en dat is een grote als, doordat het openbare karakter bij WhatsApp ontbreekt - is dat platform nog steeds ruimschoots het grootst. Facebook komt ook weer boven de 10 miljoen Nederlandse gebruikers uit, en YouTube vult de top 3 aan.
Met 5,9 miljoen gebruikers is Instagram een grote speler op het gebied van social media. Met name onder de huidige studenten is dit het belangrijkste platform om contact te houden met je vrienden. De app staat je toe om tekst, beeld en videocontent te delen met je vrienden of als bedrijf.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
Sociale media & 'nudes'
Jongeren besteden veel tijd aan social media. Meer dan de helft van de jongeren (n=34) zijn dagelijks minstens vier uur actief op deze social media, met name op WhatsApp, Instagram, Snapchat en TikTok, en in mindere mate aan Facebook, Discord en Telegram.
Bijna alle jongeren gebruiken WhatsApp (96 procent), gevolgd door Instagram (83 procent), YouTube (82 procent) en Snapchat (67 procent). Facebook (35 procent), Pinterest (21 procent), Twitter (9 procent), en TikTok (8 procent) worden veel minder gebruikt.
Uit de gegevens van het “We Are Social 2021” rapport blijkt dat meer dan 50% van de accounts van mensen onder de 35 jaar zijn: 13-17 Jaar: 7,3% 18-24 Jaar: 29,8%. 25-34 Jaar: 33%.
Enorme groei qua gebruik
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)
Leeftijdsgrens: Snapchat is gemaakt voor mensen van 13 jaar en ouder. Als je kind jonger is dan 13 en Snapchat gebruikt, neem dan contact met ons op met de gebruikersnaam van je kind en verificatie van jullie familieband.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
Waarom is TikTok zo verslavend? Het is niet gek dat jongeren zoveel tijd doorbrengen op TikTok; de app is namelijk razend verslavend. Dit komt omdat het algoritme zo is ingesteld dat TikTok precies weet in wat voor filmpjes het kind geïnteresseerd is en wat hij grappig vindt.
Het gebruik van social media in 2021
Goed nieuws – in 2021 worden WhatsApp, Facebook, Instagram, Snapchat, Tumblr, TikTok, Twitter, YouTube, Pinterest en LinkedIn allemaal vaker gebruikt dan voorheen. Zowel het absolute aantal als het relatieve aandeel dagelijkse gebruikers steeg.
Doelgroep LinkedIn
LinkedIn is met name populair onder een jongere doelgroep, zo'n 60% van de LinkedIn gebruikers is tussen de 25 en 34 jaar. Daarnaast is ook de doelgroep 30 tot 49 jarigen goed vertegenwoordigd.