Thomas Gordon, een klinisch psycholoog, ontwikkelde een communicatiemodel om effectief, respectvol en op basis van gelijkwaardigheid met elkaar te communiceren. Daarin zitten begrippen als actief luisteren, ik-boodschappen en een overlegmethode om conflicten op te lossen zonder verliezers verwerkt.
Kinderen hebben een natuurlijke drang om te leren en te communiceren. Dat lukt het beste wanneer ze zelf dingen mogen ontdekken en wanneer ze zich mogen uitdrukken met méér dan woorden. Want kinderen zijn geboren onderzoekers en beschikken over wel honderd talen.
Janusz Korczak
Zijn belangrijkste uitgangspunt is dat je kinderen als volwaardige mensen moet zien, die met respect behandeld moeten worden. De verhouding met volwassenen is dus gelijkwaardig. Wel hebben zij iemand nodig die hen leidt, vragen beantwoordt en beschermt tegen de gevaren die zij nog niet kennen.
Hij noemde drie grondrechten van het kind: 1. Het recht op een eigen leven. Opvoeders willen dat alles veilig is voor het kind, we willen het kind behoeden voor alle gevaren van het leven. Maar soms gaan we hierin zo ver, dat het kind geen ruimte meer krijgt om zelf dingen te ontdekken.
Freinet kwam tot de opvatting dat informatie in een zinvol verband aangeboden moet worden. Het leren gebeurt in een omgeving die het kind herkent en daardoor als de zijne beleeft. Leren is een werkwoord en daarom geven we de leerlingen de ruimte om te onderzoeken, te ontdekken, te experimenteren en te ontwerpen.
Dat was de visie van de Joods-Poolse pedagoog en kinderarts Janusz Korczak. Hij wordt beschouwd als de vader van de kinderrechten en zijn ideeën zijn nog steeds actueel. Ook in een Huis van het Kind kun je op verschillende manieren inzetten op kinderrechten.
Reggio Emilia is het kleine stadje in Noord Italië waar Malaguzzi zijn school begon. De reggio-benadering wordt wel eens de pedagogiek van het luisteren genoemd, in plaats van het vertellen. de gedachte van Reggio Emilia is: Kinderen worden geboren met vele mogelijkheden, zijn sterk, krachtig en creatief.
Kinderen hebben recht op de best mogelijke start in het leven. Een opvoeding en ondersteuning die ervoor zorgen dat zij hun mogelijkheden en talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Ouders zijn de eerste en belangrijkste opvoeders om daarvoor te zorgen.
De medewerker gaat samen met het kind op zoek naar betekenisvolle bezigheden voor het kind. Wil je kinderen optimaal kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling is het goed om naar de ruimte te kijken (3e pedagoog). De inrichting van een ruimte geeft kinderen structuur en daagt uit om te ontdekken en te leren.
Wat is de Gordonmethode? De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
De naam 'Triple P' staat voor 'Positive Parenting Program' en is een methode voor opvoedingsondersteuning voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het aanleren van opvoedvaardigheden.
De Gordon anamnese gaat uit van 11 gezondheids-categorieën (patronen) waarmee de zorgvragen opzich maar ook de invloed van de zorgvragen op elkaar in kaart worden gebracht. Een Gordon anamnese besteed ook aandacht aan hoe de patiënt zijn zorgvragen zelf beleeft.
Wij geloven in een betere wereld en bouwen elke dag aan generaties die daar aan bijdragen. Want de eerste jaren in het leven van een kind zijn essentieel voor de persoon die hij of zij later wordt. Met die gedachte startte oprichter Bas Beek in 2003 met CompaNanny.
In de pedagogische visie van Loris Malaguzzi, ook bekend als de 'Reggio Emilia-benadering' kan de ruimte worden beschouwd als de derde pedagoog (naast de andere kinderen in de groep als eerste en de volwassene als tweede pedagoog).
Visie. Humankind gelooft dat de context waarin kinderen opgroeien bepalend is voor hun geluk, gezondheid, gedrag en hun (talent)ontwikkeling.
Kinderparticipatie ondersteunt de opvoeding van kinderen tot mondige burgers. Kinderen leren opkomen voor zichzelf, leren onderhandelen en leren dat hun mening er ook toe doet. Het geeft kinderen daadwerkelijke invloed op hun dagelijkse leefomgeving.
Wat is het verschil tussen een pedagoog en een orthopedagoog? Een kort antwoord: een pedagoog houdt zich vooral bezig met de opvoeding van 'gezonde' kinderen en een orthopedagoog komt tot handelen als er al iets mis is met een kind.
Hij let niet alleen op wat een kind cognitief leert, kinderen moeten volgens hem ook groeien in termen van sociale omgang, fysieke en emotionele ontwikkeling. Petersen heeft daarbij aandacht voor het totale welbevinden en vindt het belangrijk dat kinderen een wereld ontdekken die groter is dan thuis.
Daltonschool Helen Parkhurst bereidt kinderen voor op de maatschappij van nu en straks. Dat betekent dat kinderen leren om zelfstandig en verantwoordelijk te functioneren, een onderzoekende houding hebben, goed kunnen samenwerken en out of the box leren denken.
Op een daltonschool leren leerlingen zelfstandig en binnen een bepaalde tijd taken afronden. Daarnaast leren zij op tijd hulp inschakelen als dit nodig is. Op die manier wordt hun probleemoplossend vermogen en zelfstandigheid gestimuleerd.
Het respecteren van de zelfstandigheid van je kind, het bieden van structuur en het stellen van grenzen horen ook bij het opvoeden. Net zoals het stimuleren van de ontwikkeling van je kind, het begeleiden van hoe je met elkaar omgaat en het bijbrengen van kennis, normen en waarden.
Als je positief opvoedt, geef je je kind een veilige, stimulerende omgeving om in op te groeien. Je helpt je kind dan op een positieve manier bij het aanleren van gedrag en vaardigheden. Dit doe je met liefde, positieve aandacht en ondersteuning.