Communicatie is het met elkaar in verbinding staan van mensen om te overleggen of berichten uit te wisselen. Bij communicatie zijn altijd ten minste twee partijen betrokken in de rol van zender en ontvanger.
De definitie van communicatie luidt: bedoeld of onbedoeld (bewust of onbewust) een bepaalde boodschap overbrengen op iemand anders. Deze boodschap bevat informatie, die bestaat uit gedachten, gevoelens en/of gedrag. Dus eigenlijk communiceer je altijd, ook als je niets zegt.
Tijdens het communicatieproces wordt de informatie die de zender en ontvanger uitwisselen voortdurend vertaald en geïnterpreteerd. Voor een deel is dat zichtbaar en voor een deel niet. Wat zich tussen mensen afspeelt kun je zien en horen: het externe communicatieproces.
Essentie van communicatie doorloopt op toegankelijke wijze het volledige communicatieproces. Van het bepalen van de identiteit van een organisatie tot het geven van een advies.
Ongeveer 5000 jaar voor Christus ontdekten mensen papyrus , dat gebruikte men om op te schrijven. Ook door middel van hiërogliefen en het spijkerschrift communiceerde mensen met elkaar. In de middeleeuwen communiceerde mensen vooral doormiddel van liederen, gedichten, gebaren, toneelstukken enz.
Communicatie kan bewust en onbewust of subliminaal verlopen; het gaat om beurtelings zenden en ontvangen. Dit informatieverkeer draait in wetenschappelijke modellen (die doorgaans voortborduren op het wiskundige werk van Shannon en Weaver) om de boodschap.
In het communicatieplan neemt u alle communicatieacties op die u wenst uit te voeren bij de verschillende doelgroepen. Zet alle communicatieacties in chronologische volgorde en hou de kenmerken van uw doelgroepen goed in het achterhoofd bij het uitdenken en uitwerken van goede communicatieacties.
Met een communicatieplan maak je voor jezelf inzichtelijk wat je met je onderneming op het gebied van communicatie wilt bereiken. Het beschrijft je communicatiestrategie waarin je bepaalt wie je doelgroep is, welke boodschap je wilt overbrengen en met welke communicatiemiddelen.
Een matrix waarin wordt aangegeven wat, wanneer, met wie moet worden gecommuniceerd en op welke wijze dat zal geschieden.
Drie lagen in de communicatie
De inhoud van wat iemand vertelt; 2. De procedure of de manier waarop iets wordt verteld en hoe het gesprek wordt ingericht; 3. De relatie tussen de diverse actoren, en de gevoelens die bij ieder spelen tijdens de communicatie.
Gesprekstechnieken zijn manieren om meer uit gesprekken te halen. Het kan gaan om een bepaald type vraagstelling of juist de non-verbale communicatie. Zoals een stilte die je wat langer laat vallen.
Communicatietheorie verklaart wat er tussen mensen gebeurt. Axioma: je kunt niet niet communiceren. Daaruit volgt: je kunt je niet niet gedragen. Gedrag is onze buitenkant.
Alle goede communicatie komt – in tegenstelling tot wat je zou denken – niet neer op effectief spreken, maar op actief luisteren. Luisteren met aandacht. Niet luisteren zoals veel mensen doen; aanhoren wat een ander zegt, als wachttijd tot je zelf mag spreken. Écht luisteren, als een professional.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Communicatie canvas van Wil Michels
Zo is het communicatie canvas ontstaan: een model met twaalf bouwstenen waarmee je eenvoudig en heel visueel een communicatieaanpak kunt beschrijven, analyseren en ontwerpen.
Een strategisch communicatieplan is een document dat de communicatiestrategie van een organisatie definieert in doelstellingen en geplande acties. Het is een referentiekader om een efficiënt en gestructureerd communicatiebeleid op te stellen.
De combinatie van communicatie-instrumenten die wordt ingezet om een boodschap over te brengen op een bepaalde doelgroep. In een goede mix versterken de instrumenten elkaars werking.
De Communicatie Matrix geeft indicaties voor behandeldoelen en stimuleert de samenwerking tussen ouders en professionals. In dit artikel wordt het onderzoeksinstrument beschreven en worden communicatiefuncties en -niveaus uitgelegd.
De communicatiematrix is eigenlijk een soort samenvatting van het communicatieplan. Het vertelt met welke doelgroep wordt gecommuniceerd, welke boodschap wordt overgebracht, welke middelen hiervoor worden gebruikt, wanneer dit gebeurt en wat de kosten van het communicatieplan zijn.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Communicatie is het uitwisselen van boodschappen naar elkaar. Om te kunnen communiceren heb je een zender nodig, een boodschap, een middel en een ontvanger.
Naar verluidt is de “communicatie” begonnen met trommelen en rooksignalen. Eigenlijk zijn Twitter, Facebook of andere sociale media allemaal uitingen vergelijkbaar met het aloude drummen of het stoken van een vuurtje.
Tot het eind van de 19e eeuw bleef het direct gesproken, geschreven of gedrukte woord het voornaamste communicatiemiddel. Maar in de loop van de negentiende eeuw kwamen daar de fotografie, de telegrafie, de telefoon, de film, en in de twintigste eeuw de radio, de televisie bij.