Het smeersysteem zorgt er voor dat de olie op alle plaatsen in de motor komt waar gesmeerd moet worden. De belangrijkste onderdelen die gesmeerd moeten worden zijn de zuigers ( zuiger - cilinder contact) en de lagers (drijfstang- en nokkenaslagers).
De olie wordt door de pomp door het oliefilter heen geperst. Vanuit het oliefilter verspreid de olie zich door diverse oliekanalen. Een aantal oliekanalen gaan naar de krukas, zodat de drijfstanglagers gesmeerd worden. De olie wordt ook door de drijfstang naar de zuiger gevoerd.
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf.
Full flow-systeem
Bij een full flow-smeersysteem moet alle opgepompte smeerolie door het oliefilter alvorens naar de te smeren delen gepompt te worden. Dit zorgt voor een optimale reiniging van de olie, maar bij het verstopt raken van het filter zou de volledige smering verloren gaan.
Taak van de carterpan
De carterpan bevindt zich meestal onder de motor van de auto, waar hij met schroeven aan het carter wordt bevestigd. Het dient als opvangbak voor de motorolie, die door de oliepomp wordt aangezogen en aan alle smeerpunten wordt geleverd, in het bijzonder de motor en turbocompressor.
Een PCV-klep is een kleine klep die zich in het carter van verbrandingsmotoren bevindt. Het wordt gebruikt om verbrandingsgassen van het carter terug naar de verbrandingskamer te leiden. Omdat de motor van uw voertuig een mengsel van gas en lucht verbrandt, ontstaan er verbrandingsgassen als bijproduct.
Carterventilatie is een systeem dat dampen vanuit het carter worden afgevoerd naar het inlaatspruitstuk van de motor. In de carterpan bevindt zich naast de motorolie ook lucht. Deze lucht is vermengd met oliedampen en een minimale hoeveelheid verbrandingsgassen die langs de zuigerveren in het carter terechtkomen.
Het smeersysteem zorgt er voor dat de olie op alle plaatsen in de motor komt waar gesmeerd moet worden. De belangrijkste onderdelen die gesmeerd moeten worden zijn de zuigers ( zuiger - cilinder contact) en de lagers (drijfstang- en nokkenaslagers).
Smering is het verminderen van wrijving en slijtage door het aanbrengen van een smeermiddel tussen twee langs elkaar bewegend oppervlakken. Smering is bedoeld om de wrijvende onderdelen ten opzichte van elkaar zonder schade te laten bewegen.
Een motorolie heeft in principe vier verschillende basisfuncties. Het gaat dan over het smeren, beschermen, reinigen en koelen van een motor. Deze basis geldt in principe voor alle motoren, van scheepsmotor tot een Formule 1 motor.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
De tweetaktmotor doorloopt bij iedere omwenteling van de krukas een volledige cyclus met alleen een arbeidsslag en een compressieslag. De meeste tweetaktmotoren hebben geen kleppen maar een uitlaatpoort.
De krukas van een motor is in het motorblok gelagerd op hoofdlagers ook wel krukaslagers genoemd. De voor de smering noodzakelijke olie wordt onder druk via gaten in de lagerschalen tussen de krukas en de lagerschaal geperst.
Druksmering definities
(v.) Verbuigingen: druksmeringenVerbuigingen: druksmerinkje smering die plaatsvindt onder een druk van ten minste enige atmosfeer Bron: WikiWoordenboek.
Dry Lube is speciaal ontwikkeld voor droge smering. Het is een sneldrogend, siliconenvrij glij- en smeermiddel dat na het aanbrengen een hoogwaardige smerende film achterlaat. De onderdelen of materialen die hiermee in aanraking komen worden niet aangetast.
Smering is een cruciaal element in de efficiëntie en de levensduur van alle roterende apparatuur. Smering vermindert wrijving en zorgt ervoor dat bewegende machineonderdelen soepel langs elkaar kunnen glijden. Een automatisch smeersysteem heeft veel voordelen vergeleken met handmatige smering.
Vloeistofwrijving is de totale weerstand in de gehele oliefilm, veroorzaakt door verschil in snelheid tussen de olielaagjes. Om deze wrijving – schuifspanning van de olie – te overwinnen is een kracht nodig. De vloeistofwrijving is onafhankelijk van de belasting.
Voor toepassingen met lange leidingen en een grote hoeveelheid smeerpunten die met NLGI-0-smeervet gesmeerd moeten worden, is SingleLine het ultieme systeem. Voor zware toepassingen die moeten worden gesmeerd met NLGI-2 vet bieden wij de Stream aan.
Kortom: Motorolie stroomt door een motor en smeert elk onderdeel. De drie belangrijkste functies die smeermiddelen uitvoeren: wrijving verminderen, koelen en reinigen. Speciale additieven helpen een motor ook om te blijven presteren.
Carterdruk verhelpen
Vastzittende zuigerveren zijn het probleem van carterdruk en dienen losgemaakt te worden met een reinigingsadditief. De Oil System Cleaner van Lindemann zorgt ervoor dat de aangekoekte olie wordt verwijderd en de zuigerveren loskomen.
Carterventilatie is niet fatsoenlijk te reinigen maar kun je het beste gewoon volledig vervangen. Als je het uitlaatspruitstuk verwijdert kun je er zo bij. motor is niet geflusht maar carter is eraf geweest en gereinigd en doorgespoeld van boven.
Onderdruk is het verschijnsel dat er in het carter van een motor druk opgebouwd wordt door ongelijke lekkage van gassen tijdens de arbeidsslagen van de motor langs de zuigers naar beneden.
Zonder goede carterventilatie kan zich ook black sludge vormen in de motor. Doordat er steeds meer damp in het carter komt, ontstaat een overdruk, die uiteindelijk een weg zou zoeken langs oliekeerringen en pakkingen waarbij olielekkage zou kunnen ontstaan. Om overdruk te voorkomen, worden de dampen afgezogen.
Een 4-takt motor heeft kleppen in de cilinderkop, die om de beurt opengaan. Hierdoor zijn alle 4-takt cilinders van hetzelfde formaat min of meer hetzelfde; bij 4-takt zijn er geen “langzame” of “snelle” cilinders.