Notariskosten. Je betaalt kosten aan de notaris voor het opstellen van de hypotheekakte en voor het registreren van deze akte in het Kadaster. Deze kadastrale kosten en notariskosten mag je aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.
Notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte (in tegenstelling tot die van de hypotheekakte) Kosten van onderhoud en verbouwing. Kosten van een bankgarantie. Kosten voor energielabel.
Niet aftrekbare notariskosten voor de particulier:
Ook de kosten die je maakt voor de leveringsakte, geregistreerd partnerschap, huwelijkse voorwaarden, testament, erfrecht verklaring en de kosten voor de afwikkeling van het testament zijn niet fiscaal aftrekbaar.
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting.
Is de akte van levering aftrekbaar? De kosten voor de akte van levering zijn helaas niet aftrekbaar van de inkomstenbelasting. De kosten voor het opstellen van de hypotheekakte daarentegen wel.
De kosten voor een aankoop- of verkoopmakelaar moet je zelf betalen. De courtage en ook bijkomende kosten als opstart- en intrekkingskosten zijn helaas niet aftrekbaar van de belasting. Je kunt ze ook niet meefinancieren in je hypotheek. Gelukkig zijn veel andere kosten bij het kopen van een huis wel aftrekbaar.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
Kosten die wel aftrekbaar zijn:
notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw; betaalde boeterente of oversluitkosten; kosten voor de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie.
Wat zijn notariskosten? De notariskosten voor de hypotheek zijn de kosten die je aan de notaris betaalt voor het opstellen van de hypotheekakte en de leveringsakte. In het geval je je hypotheek oversluit heb je alleen een hypotheekakte nodig. De notaris is als enige bevoegd om deze notariële aktes op te maken.
Kosten die je maakt om je huis te kunnen kopen, dus niet voor de hypotheek, zijn niet aftrekbaar. Bijvoorbeeld de kosten die je maakt door het inhuren van een aankoopmakelaar, de notariskosten eigendomsakte, de inschrijving Kadaster en kosten bankgarantie.
De kosten voor een verbouwing zijn niet aftrekbaar bij de belastingaangifte. De financieringskosten voor een lening en de rente vaak wél. De kosten van het verbouwen, onderhouden en verduurzamen van een koopwoning zijn niet aftrekbaar in de belastingaangifte.
Als je je aangifte inkomstenbelasting gaat doen, zijn best veel kosten die je betaald hebt voor je eigen woning aftrekbaar. Dit is helaas niet het geval voor de overdrachtsbelasting. Je kunt de overdrachtsbelasting dus niet terugvragen bij de Belastingdienst.
Voedsel, drank en genotmiddelen die u privé gebruikt, zijn niet aftrekbaar. Onder de post 'voedsel' vallen zakenlunches en -diners (ook de fooien). Denk bij 'drank' aan koffie, thee, melk en frisdrank. Met 'genotmiddelen' bedoelen wij onder meer sigaretten en sigaren.
Het gaat namelijk om een hulpmiddel dat voor 70% of meer door mensen met een ziekte of beperking wordt gebruikt. Zo'n bed gaat jaren mee en houdt al die tijd ook handelswaarde. Daarom moet u het afschrijven. Alleen de afschrijving is dan aftrekbaar.
Zijn de kosten voor hypotheekadvies aftrekbaar? De kosten van het hypotheekadvies zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting voor zover ze te maken hebben met de hypotheek zelf. Advieskosten voor verzekeringen bij de hypotheek zijn niet aftrekbaar. Kijk voor meer informatie naar hypotheekrenteaftrek.
Helaas zijn de kosten voor een energielabel niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
Rente en kosten van een lening die door de bijleenregeling geen eigenwoningschuld is zijn niet aftrekbaar. Kosten van een bankgarantie voor het betalen van een waarborgsom zijn ook niet fiscaal aftrekbaar.
De koopakte is de overeenkomst van de verkoper met de koper van een huis bij het sluiten van de koop. Een koopakte en akte van levering zijn dus niet hetzelfde, maar in beide akten staat bijna altijd dezelfde inhoud. Daarom wordt de ingeschreven akte van levering soms koopakte genoemd.
Is een hypotheekakte hetzelfde als een koopakte? Nee, een hypotheekakte gaat over de lening van het geld voor bijvoorbeeld de aankoop van je woning. De koopakte is hetzelfde als de koopovereenkomst. Hierin staan alle afspraken die je maakt met de verkoper m.b.t. de overdracht van de eigendom van de woning.
De kosten bestaan uit een aantal verschillende onderdelen; het opstellen van de hypotheekakte, de transportakte, inschrijving kadaster en het tarief van de notaris zelf.
Een leuke aftrekpost willen we toch allemaal? Of zijn er nog meer dingen waarmee u rekening moet houden? Wanneer geen aftrek? Een lening voor een verbouwing, keuken of badkamer is in beginsel aftrekbaar.