Verder hebben alle modellen die wij hierna noemen een distributieketting: Ford Mondeo V6, Ford Mondeo 2001-2006, Honda Jazz, Honda modellen met een 2.0 4 cilinder motor vanaf 2002, Hyundai Atos, alle Jaguar modellen op benzine, alle Jeep modellen met een 3.0 V6 dieselmotor, de Kia Optima, Mazda 3 met benzinemotor, ...
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
Wat als de distributieriem breekt bij een dieselmotor
De distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan die de kleppen opent en sluit. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en zal de krukas door de massa van o.a. het vliegwiel en koppeling nog doordraaien.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Elke Peugeot 2008 met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Peugeot 2008. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
In de motor van uw BMW zit een distributieketting die de nokkenas(sen) en de krukas met elkaar verbindt. De belangrijkste functie van de ketting is het bedienen van de in- en uitlaatkleppen tijdens de slagcyclus van de zuigers. De zuigers in werking gesteld door verbranding in de motor.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Een aantal Volkswagen modellen zijn uitgerust met een distributieketting. In principe heeft een distributieketting dezelfde functie als een distributieriem, alleen is de ketting gemaakt van gehard staal. De distributieketting slijt hierdoor minder snel en gaat een stuk langer mee.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Verder is de 2008 comfortabeler geveerd en presteert hij dankzij een lager gewicht aanzienlijk beter. Maar de 3008 is inherent de beste SUV. Hij is ruimer en beter moduleerbaar. Daarnaast zijn er tal van kleine details en een superieure afwerking om zijn hogere tariefstelling te rechtvaardigen.
Deze motor is te vinden in Opel Corsa en Opel Agila. De distributieketting in deze motor is in theorie onderhoudsvrij, maar in de praktijk zijn er regelmatig problemen mee. De meest voorkomende probleem is de opgerekte distributieketting.
Elke Mazda CX-5 heeft een distributieketting. Dit type distributie is onderhoudsarm. Dat wil zeggen dat er vooraf geen moment is vastgesteld waarop de ketting met toebehoren moet worden vervangen. Vervanging van een distributieketting gebeurt alleen als er een aanleiding voor is, zoals een onheilspellend bijgeluid.
Distributieketting vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
VW Polo 1.2 alle varianten = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. VW Polo 1.4 FSI 63 kW = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. VW Polo 1.6 16V 63 kW = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.
Levensduur distributieketting
Een distributieketting dient een autoleven lang mee te gaan. Het is een gegeven dat er zich veel problemen voordoen met de distributieketting van een Audi (2009 - 2012) (t)fsi 1.4/1.8/2.0.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.