BMW Group is met de merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad wereldwijd de leidende fabrikant van premium auto's en motorfietsen en biedt ook premium financiële en mobiliteitsdiensten.
BMW Group is de eigenaar van de merken BMW, MINI en Rolls-Royce. Opvallend is dat BMW Group het merk BMW opsplitst in vier afdelingen: BMW, BMW i BMW M en BMW Motorrad. Ook MINI bestaat binnen BMW Group uit twee merken: MINI en John Cooper Works. BMW Group is ook de eigenaar van mobiliteitsaanbieder Alphabet.
De Volkswagen Group bestaat naast Volkswagen personenwagens en Volkswagen Bedrijfswagens uit Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania. Elk merk heeft zijn eigen doelgroep en opereert in de markt als een zelfstandig automerk.
De 4 ringen van Audi
Deze nieuwe industriële groep vertegenwoordigt vier merken, Audi, Horch, DKW en Wanderer, wat de vier ringen in het embleem van Auto Union verklaart. Dit embleem wordt nu nog altijd door Audi gebruikt.
Onder het merk Mercedes-Benz worden personenauto's en -busjes, bestelwagens, bussen, vrachtwagens en vliegtuigen geproduceerd. Daarnaast is Mercedes-Benz eigenaar van onder meer Maybach en Smart.
Wat prestige en luxe betreft, ligt BMW voor op Audi. BMW auto's zijn altijd beter geweest als het gaat om luxe en hoge snelheid, terwijl Audi beter is in het maken van high-tech auto's. BMW biedt superieure luxe met een betere rijervaring en wegligging.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee luxewagens is dat BMW de voorkeur geeft aan sportief rijgedrag, terwijl Mercedes de voorkeur geeft aan comfort en luxe. BMW voertuigen bieden sportief rijgedrag met betere rijeigenschappen, betere vering en betere motoren en transmissies.
Ook Audi en BMW scoren niet erg hoog op betrouwbaarheid. Hierbij moeten we echter vermelden dat Audi, BMW en Mercedes Duitse luxemerken zijn waarvan het onderhoud en eventuele herstellingen prijzig zijn. Die Duitse merken zijn wel degelijk, maar als er iets aan scheelt, voelt u dat onmiddellijk in uw portemonnee.
1. Toyota Group (Jaaromzet: 238 miljard euro) Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro.
Naast MINI is BMW ook de moederorganisatie van Rolls-Royce. MINI wordt sinds juli dit jaar ook bij VDL Groep in Born, Limburg geproduceerd. Het verkooprecord van november is daarmee ook goed nieuws voor de bouwer in Nederland, want dat betekent dat de productie op volle kracht doorgaat.
PSA Group neemt Opel over voor een bedrag van 2,2 miljard euro. Het Franse concern is daarmee de op één na grootste autofabrikant van Europa. In februari werd duidelijk dat PSA Peugeot Citroën interesse had in Opel, het Duitse merk dat tot voor kort onder de vlag van General Motors opereerde.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
En welk automerk is dan het meest betrouwbaar? In 2020 was dat nog Lexus, maar in 2021 gaat deze titel naar Mitsubishi. De SUV's Outlander (vanaf 2012) en ASX scoren allebei uitzonderlijk hoog. De Consumentenbond adviseert daarom het volgende: “Wil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea.
Onderdelen en service zijn erg duur, dus plezier heeft een prijs. Met de meeste BMW's wordt gereden tot ze 120.000 tot 200.000 mijl hebben afgelegd. Dat vergt uiteraard een flinke onderhoudsbeurt en goed onderhoud.
BMW is inderdaad iets duurder in onderhoud en reparatie in vergelijking met Audi omdat BMW's BMW-specifieke onderdelen en BMW-specifieke motoren gebruiken. Audi motoren worden ook gebruikt in de hele Volkswagen Groep wat betekent dat er meer onderdelen zijn.
Beide Duitse luxe auto's zijn uitzonderlijk, maar het ene merk schrijft sneller af dan het andere. BMW schrijft sneller af dan Mercedes-Benz. Dus, als u van plan bent om een luxe auto voor een korte periode te bezitten en hem daarna weg te doen, is Mercedes-Benz de betere optie.
Nummer 1:Mercedes-Benz
Natuurlijk, als je MINI meerekent dan is BMW groter, tenzij we de Smart-verkopen bij die van Mercedes-Benz optellen. Wereldwijd werden er 65.660 Smartjes verkocht. Kijken we naar het aantal auto's met een driepuntige ster in de grille, komen we uit op 1.188.832 exemplaren.
De prijsstijging is een gevolg van hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden. Schot rekent voor dat van de totale investering van 40 miljard euro van Audi, ruim een derde gaat naar elektrische auto's.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
Ford en Volkswagen
Ford is net als GM een Amerikaans bedrijf, maar vrijwel alle auto's van het merk voor de Europese markt worden in Duitsland ontworpen en gebouwd. De Ford-fabrieken zijn te vinden rond Keulen en in Saarland.
Italië is de bakermat van tal van grote en bekende automerken zoals Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Lamborghi, Bugatti...