Dus, voordat u voor een bepaald Benz model kiest, zorg ervoor dat het geen roestproblemen heeft. De A-Klasse en GLS-Klasse hebben de minste roestproblemen.
Audi, BMW en Renault zijn volgens Auto Bild het best bestand tegen roestvorming. Met sommige modellen van Ford, Peugeot en Citroën is het minder goed gesteld. De 3 grootste kanshebbers op roest zijn volgens het blad de Honda Jazz, Citroën C4 Cactus en Nissan Quashquai. Maar ook het Zweedse Volvo scoort niet hoog.
Het roestspook is terug doordat een aantal merken flink bezuinigt op corrosiepreventie. De negen auto's die het snelst roesten zijn de Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Focus en S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf en Qashqai en de Subaru XV.
Bijna 13 procent van de 3,46 miljoen oudere auto's had roestproblemen. Volgens de GTÜ-gegevens zijn dit de tien auto's die het vaakst door corrosie worden getroffen: Ford Transit, Lada 4x4 (Niva), Seat Alhambra, Ford Galaxy, Suzuki Jimny en Baleno, Daihatsu Cuore, Opel Vectra, Subaru Legacy en Ford Ka.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
De betrouwbaarste auto's
Auto's die goed uit de test komen (en die wie hier ook hebben), zijn de Toyota Corolla, BMW 4-serie, Mazda MX-5, Ford Mustang, Lexus NX, Hyundai Santa Fe, Lexus UX, Kia Sorento en Porsche Cayenne.
Honda staat bekend als het meest betrouwbare automerk. Dit blijkt niet alleen uit onderzoek, maar ook uit de ervaringen van Honda klanten. De betrouwbaarheid wordt in grote mate bepaald door de kosten die zich op de lange termijn voor gaan doen. Echter is het niet alleen handig om te weten of een auto weinig stuk gaat.
Als u op zoek bent naar het meest betrouwbare automodel van Mercedes-Benz, dan is de E-Klasse de beste. Hij wordt gevolgd door de GLC-Klasse en de C-Klasse. Al deze auto's zijn betrouwbaar, maar bieden ook comfort, luxe en een elegant design.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee luxewagens is dat BMW de voorkeur geeft aan sportief rijgedrag, terwijl Mercedes de voorkeur geeft aan comfort en luxe. BMW voertuigen bieden sportief rijgedrag met betere rijeigenschappen, betere vering en betere motoren en transmissies.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Auto bodem of onderkant tectyleren
Het heeft geen zin om tectyl aan te brengen op geroeste onderdelen. Oké, je ziet de roest even niet, maar die gaat wel door met het metaal aanvreten. Tectyl lost de roest immers niet op. Je moet dus oudere, roestige onderdelen eerst goed ontroesten.
Omdat roest hardnekkig is en zich op verschillende plekken kan begeven, is het van belang dat de roest ook vanuit de binnenkant van uw auto bestreden wordt. Door gaatjes in het chassis te boren en deze met behulp van een spuitpistool te injecteren met Tectyl-vloeistof, wordt de roest ook van binnenuit bestreden.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Wat is vliegroest? Vliegroest bestaat uit de ingebrande en geroeste ijzerdeeltjes die bijvoorbeeld op de lak van een auto terecht zijn gekomen. Deze ijzerdeeltjes komen vaak van de remschijven en remblokken.
WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming. Vergeet dus niet om je spullen te besproeien met WD-40 ter bescherming van het oppervlakte.
Het wegschuren kan met een schuurpapiertje of schuurmachine. Belangrijk is dat je niet alleen op de zichtbare roest schuurt totdat het weer als metaal kleurt, maar ook ca. 2 tot 3 cm rondom de vlek. Op die manier voorkom je dat er wat roestdeeltjes blijven zitten.
De prijs van de behandeling is afhankelijk van de staat van de auto en het type auto. Als prijsindicatie geldt dat een complete Dinitrol behandeling ongeveer € 850,- kost voor een Mini. Een volledige behandeling voor een Citroën DS kost ongeveer € 1.250,-.
RE: Hoe tectyl te verwijderen? met een brander warmstoken en afsteken, pas op het brandt wel. Daarna met de staalborstel op de haakse slijper erover heen en het meeste is weg. Met wasbenzine veeg je de laatste resten weg.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.