Veelgebruikte methoden of benaderingen zijn grounded theory, etnografie, actieonderzoek (action research), fenomenologisch onderzoek en narratief onderzoek.
Kwalitatief onderzoek is onderzoek waarbij wordt gekeken naar de waarnemingen en achterliggende overtuigingen van mensen. Het is onderzoek dat wordt gehouden om bestaande en nieuwe theorieën te onderbouwen, aan te vullen, uit te werken, toe te passen of tegen te spreken.
Kwantitatief onderzoek kan worden ingezet om feiten te verzamelen die kunnen worden gegeneraliseerd naar een grotere populatie. Veelgebruikte kwantitatieve dataverzamelingsmethoden zijn experimenten, kwantitatieve observaties en enquêtes met gesloten vragen.
Kwalitatieve data-analyse is een inhoudsanalyse waarbij de verzamelde gegevens in categorieën worden gecodeerd. Hiervoor worden de uitspraken van geïnterviewden gegroepeerd onder een code en vervolgens wordt de gecodeerde data geclusterd in thema's.
De definitie van kwalitatief onderzoek: 'Bij kwalitatief onderzoek achterhaal je diepgaande informatie over motivaties, gedachten en verwachtingen van mensen. Kwalitatief onderzoek draait om woorden en niet om cijfers.
Verkennend of exploratief onderzoek
Met kwantitatieve onderzoeksmethoden kun je een hypothese toetsen door systematisch data te verzamelen en te analyseren, terwijl je met kwalitatieve methoden diepgaand onderzoek kunt doen naar ideeën en ervaringen.
Exploratief onderzoek is onderzoek waarbij de onderzoeker op systematische wijze gegevens verzamelt en analyseert in de hoop nieuwe relaties te ontdekken of nieuwe feiten aan de weet te komen.
Kwalitatieve onderzoeksdesigns
Kwalitatieve designs zijn flexibeler dan kwantitatieve designs. Het doel is om rijke data te verzamelen om zo een beter inzicht te krijgen in specifieke contexten, fenomenen of gedragingen.
Bij cross-sectioneel onderzoek verzamel je data van veel individuen op één moment in de tijd. Je observeert variabelen zonder ze te beïnvloeden. Onderzoekers op het gebied van economie, psychologie, geneeskunde, epidemiologie kiezen vaak voor een cross-sectioneel design.
In kwantitatief onderzoek ligt zowel bij het verzamelen als bij de analyse de nadruk op kwantificatie van data. Bij kwalitatief onderzoek is dat niet het geval. De nadruk ligt daar niet op meten en op het verzamelen van getallen, maar op woorden. Het is subjectiever en interpretatiever.
Een kwalitatief onderzoek heeft als doel het verkrijgen van informatie over wát er aan de hand is en waaróm, en gaat daarom diep op de materie in; Een kwantitatief onderzoek probeert nauwkeurig in kaart te brengen wat de status van een systeem is (bijv. performancetesten) of wat het oordeel van een grote groep is.
Voorbeelden van onderzoeksvragen die door middel van kwantitatief onderzoek beantwoord worden: Wat is het effect van project X op doelgroep Y? In hoeverre zijn bezoekers/deelnemers tevreden? Verandert de houding t.o.v. onderwerp X bij doelgroep Y?
Kwalitatieve studies moeten op een duidelijke manier beschrijven welke vorm van gegevensanalyse ze gebruiken en wie de analyse uitvoert. Er bestaan verschillende analytische benaderingen.
Het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek is dat u met kwantitatieve gegevens de algemene conclusies van uw onderzoek onderbouwt, terwijl de kwalitatieve gegevens u de details en diepgang bieden om de implicaties hiervan te doorgronden.
Kwalitatief onderzoek is interpretatief en subjectief. Het gaat niet om feiten en cijfers, maar om de 'waarom' en 'hoe' vraag. Om de betrouwbaarheid van kwalitatief onderzoek te vergroten, wordt kwalitatief onderzoek vaak uitgevoerd in combinatie met kwantitatieve methoden.
Vragenlijsten, registratieformulieren, schalen, beoordelingslijsten, protocollen: in onderzoek zijn dit allemaal meetinstrumenten. Ze zijn bedoeld om de realiteit op de een of andere manier om te zetten in iets meer formeels, een concept, een code, een cijfer, een reeks getallen, verbanden, al of niet gekwantificeerd.
Er is sprake van triangulatie als je verschillende bronnen, theorieën, onderzoeksmethoden of data-analysemethoden gebruikt om iets te onderzoeken. Hierdoor bekijk je je onderzoeksvraag vanuit verschillende richtingen. Triangulatie verhoogt de betrouwbaarheid en validiteit van je resultaten.
In de wetenschap worden drie termen gebruikt om onderscheidt te maken in de verschillende benaderingen van onderzoek: 'fundamenteel onderzoek', 'klinisch onderzoek' en 'translationeel onderzoek'. Hoewel er geen strikte grenzen zijn tussen deze categorieën, zijn er wel verschillen.
Een case study is een geschikte onderzoeksmethode als je concrete, contextuele en diepgaande kennis wilt vergaren over een specifiek onderwerp (oftewel een case). Met deze methode kun je de kenmerken, betekenissen en implicaties van een case achterhalen. Veel studenten voeren een case study uit voor hun scriptie.
Kan een enquête ook kwalitatief zijn? Ja, dat kan. Op open enquêtevragen (meestal met een tekstvak) kunnen uw respondenten in eigen woorden antwoord geven, in tegenstelling tot een lijst met vooraf opgestelde antwoorden waaruit ze moeten kiezen.
Bij een kwalitatieve observatie wordt alleen de aan- of afwezigheid van een fenomeen vastgesteld, de toe- of afname, versnelling of vertraging. Bij een kwantitatieve observatie worden door middel van tellen of meten een numerieke waarde (in eenheden) toegekend aan een specifieke grootheid.
Hoeveel interviews zijn er nodig om een goed beeld te krijgen? Bij kwalitatief marktonderzoek zijn steekproeven van 12, 15 of 20 respondenten gebruikelijk. Grotere steekproeven zijn een uitzondering. Die kleine steekproeven wekken meestal verbazing.