U moet alle (roerende en onroerende) goederen die de overledene nalaat, aangeven. U kunt de kosten van de begrafenis en bepaalde schulden die de overledene nalaat van de nalatenschap aftrekken. Op de goederen zijn de successierechten van toepassing.
De successiewet is heel duidelijk, alleen de schulden die al bestaan op het moment van overlijden mag je aftrekken. De kosten van de uitvaart mag je ook aftrekken. Daarop is één uitzondering, dat zijn de boedelkosten.
Vanzelfsprekend komen de schulden van een erflater in mindering op zijn vermogen en wordt mede hierdoor de totale omvang van de nalatenschap bepaald. Daarnaast worden er kosten gemaakt na het overlijden, zoals de kosten van de vereffening van de nalatenschap, kosten van de notaris, kosten van begrafenis en dergelijke.
Eigenlijke begrafeniskosten (vb. kerkdienst, lijkwade, kist, begrafenisondernemer, repatriëringskosten, crematie), rouwdrukwerk, de rouwmaaltijd, het grafzerk, de grondvergunning zijn in principe aftrekbaar. Rouwkledij, kosten van verdeling, testamentuitvoerder, vereffening van de nalatenschap …
De begrafenis- en medische kosten
Facturen voor de begrafeniskosten (behalve de grafsteen) en de medische kosten van de overledene die het jaar voor zijn overlijden werden gefactureerd, kunnen op verzoek van een erfgenaam of de notaris-vereffenaar onmiddellijk worden betaald.
Deze uitvaartkosten zijn aftrekbaar
Kosten van rouwadvertenties, bloemen, het condoleanceregister en (verzendkosten voor) de rouw- en bedankkaarten. Kosten van de urn of kist, het graf of een andere rustplaats, de grafsteen en het plaatsen van de grafsteen.
Indien de overledene alleenstaand was en er niemand in de woning blijft wonen zal de woning ontruimd moeten worden. Vaak zullen de erfgenamen bepaalde zaken die tot de inboedel behoren willen erven. Het kastje van oma, de antieke klok, maar ook sieraden en tafelzilver behoren tot de inboedel.
Zoals gesteld kan geld opnemen na overlijden strafbaar zijn. Dit gaat dan over geld opnemen van rekening overledene. De stelregel is dat na het overlijden van de partner of andere dierbare het niet is toegestaan om geld van de rekening af te halen, zonder iets te regelen.
Als u een erfenis krijgt, hoort dit bij uw vermogen - ook al is deze nog niet onder de erfgenamen verdeeld. Over uw vermogen betaalt u misschien inkomstenbelasting. Lees hoe dat zit. Geef in uw aangifte inkomstenbelasting uw aandeel van de erfenis aan bij uw bezittingen en (eventueel) schulden.
Beleggen geld uit de erfenis
Je kunt zelf gaan beleggen, maar je kunt ook samen met de beleggingsexperts van je bank gaan beleggen. Of je kunt je beleggingen laten beheren door je bank. Beleggen is niet zonder risico's. De waarde van het vermogen dat je inlegt kan dalen.
De waarde van een inboedel in een aangifte erfbelasting is geregeld in de wet. De wet schrijft voor dat 'in beginsel de werkelijke waarde van de inboedel door de erfgenamen bij hun verkrijging worden opgeteld'. Bij de erfbelasting is dus het uitgangspunt dat de economische waarde van de inboedel van toepassing is.
Als u aangifte inkomstenbelasting moet doen voor het jaar waarin de persoon is overleden, sturen wij een brief en een aangifteformulier voor het jaar van overlijden: het papieren aangifteformulier F. We sturen dit samen naar het correspondentieadres dat we gebruiken voor contact met de nabestaanden.
Als de belastingplichtige overleden is, rust de verplichting tot aangifte van de personenbelasting op: de erfgenamen. de algemene legatarissen: de legataris is de begunstigde van een legaat. Een legaat is een duidelijke bepaling in een testament waarbij een bepaald goed aan een bepaald iemand wordt nagelaten.
PASSIVA van de nalatenschap: D- Alle facturen met betalingsbewijs in verband met de eventueel laatste ziekte en begrafenis (in de ruime zin van het woord : factuur begrafenisondernemer, grafconcessie, bloemen, koffiemaaltijd, ronddeling rouwbrieven, drukwerk, aankondiging krant, postzegels, …
Wanneer deblokkeert de bank? Zodra de bank officieel op de hoogte is wie de wettige erfgenamen van de overledene zijn, worden de rekeningen gedeblokkeerd.
De notaris legt in een verklaring van erfrecht vast wie de gevol machtigde is. Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene. De bank blokkeert dan de rekeningen die op naam staan van de overledene. Er kan dan niets meer van de rekening worden afgeschreven.
Hoe lang blijft een rekening geblokkeerd na overlijden? U heeft het overlijden gemeld en de rekening is geblokkeerd. Dit blijft zo, totdat is vastgesteld wie gebruik mag maken van de rekening. Dat wordt bepaald met de Akte van overlijden en een Verklaring van erfrecht.
Hoeveel tijd dat is, verschilt sterk per nalatenschap. In een vrij overzichtelijke situatie duurt de afwikkeling al snel ruim een jaar. In ingewikkelde omstandigheden kan dit ook oplopen tot meerdere jaren. Pas na afwikkeling van de nalatenschap kan de erfenis verdeeld worden onder de erfgenamen.
Moet u verplicht naar de notaris wanneer een dierbare overlijdt? Nee, dat hoeft niet. De gang naar de notaris is niet verplicht, maar vaak wel praktisch en zinvol.
Als een dierbare is overleden en er is geen testament waarin de spullen zijn verdeeld, dan moeten de erfgenamen de inboedel verdelen of verkopen.
De afkoopwaarde is namelijk lager dan het bedrag waarvoor u verzekerd bent. Daarnaast neemt de afkoopwaarde in de loop van de tijd toe. Pas als u langere tijd verzekerd bent en u verzekerd bent voor een hoger bedrag, kan het zijn dat u uw uitvaartverzekering moet opgeven bij de belastingaangifte.