Roze. Roze is meer dan een kleur; het is een symbool van empathie, zorgzaamheid en in veel culturen, vrouwelijkheid. De mate waarin deze eigenschappen worden ervaren, is grotendeels afhankelijk van de intensiteit van de kleur.
Kleurenpsychologie blauw
Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en creativiteit. Het is wereldwijd de meest populaire kleur - bij mannen en vrouwen. Omdat velen het associëren met loyaliteit, betrouwbaarheid, empathie en vertrouwen, wordt het bijzonder vaak gebruikt in marketing en bedrijfslogo's.
Roze kan liefde en sympathie betekenen, maar ook spontaniteit en kalmte. Roze en magenta tinten worden vaak geassocieerd met tederheid en empathie, wat niet verrassend is aangezien deze kleuren een teken kunnen zijn van pijn of ongemak in het lichaam dat met zorg behandeld moet worden — denk aan een schaafwond, zonnebrand of roze oog.
Een “Blauw” persoon is analytisch, nauwkeurig, gestructureerd en objectief, een “Rode” kandidaat is positief, assertief, daadkrachtig en doortastend. Iemand bij wie de kleur “Groen” dominant is hecht aan relaties en is zorgzaam, rustig en ontspannen. Een “Gele” persoonlijkheid is enthousiast, vrolijk en dynamisch.
' De persoonlijkheidskenmerken zijn opgedeeld in vier verschillende kleuren: rood, groen, blauw en geel. Kenmerken zoals 'doelgericht' en 'assertief' zijn rood en omvatten eigenschappen die bij een enigszins dominant karakter horen. 'Vriendelijk' en 'bescheiden' zijn groen en behoren bij een stabiel karakter.
Vier basispersoonlijkheidstypen corresponderen met vier verschillende kleurenfamilies. Doelgerichte, competitieve types geven de voorkeur aan rood, zachtaardige en zorgzame zielen zoeken groen, sociale gladde praters leven in geel en voorzichtige, doelbewuste types zijn tot in de kern koelblauw .
Kleuren die geassocieerd worden met emoties zijn rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet. Rood wordt over het algemeen geassocieerd met woede.Oranje wordt geassocieerd met angst.Groen wordt geassocieerd met welzijn.
Blauw: helder, betrouwbaar, zeker en intelligentie. De kleur blauw wordt heel erg breed gebruikt. Veel financiële instanties, data bedrijven en technische organisaties gebruiken de kleur blauw.
Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut. Blauw licht uit beeldschermen onderdrukt het slaapopwekkende hormoon melatonine.
Geel stimuleert gevoelens van hoop, geluk, vrolijkheid en plezier, terwijl het enthousiasme voor het leven creëert. Daarnaast roept het gevoelens van vertrouwen en optimisme op.
De kleur paars staat voor het vertrouwen op je eigen gevoel ! Deze kleur helpt je verbinden met je intuïtie, en geeft creatieve inspiratie. De paarse kleur is ook verbonden aan spiritualiteit, meditaties en stilte. Je ziet deze kleur dan ook vaak gebruikt bij yoga en meditatie-centra's en ook in de kerk.
Empathie is de vaardigheid om je in te leven in een situatie en gevoelens van een ander. Wanneer je empathisch vermogen hebt, kan je emoties van een ander beter begrijpen en aanvoelen. Hierdoor verloopt de communicatie met een ander vaak beter. Empathisch vermogen geldt zowel voor verbale als non-verbale communicatie.
Roze – Roze staat voor compassie, liefde en empathie. Pepto-Bismol en Victoria's Secret gebruiken roze allebei om verschillende redenen.
Oranje is een stimulerende kleur en wordt vaak gebruikt om aandacht te trekken. Naast het trekken van aandacht is oranje ook een kleur die vrijheid uitstraalt. Oranje werkt goed als converterende kleur en zou dus erg geschikt zijn voor call-to-actions (CTA's) op een website.
Definitie van empathisch
Een empathisch persoon kan zich goed in de positie van een ander verplaatsen en kan daarom reageren met medeleven en begrip. Ze zijn vaak gevoelig voor de emotionele toestanden van anderen en kunnen intuïtief aanvoelen wat een ander nodig heeft.
Groen is de kleur van vindingrijkheid en leren. "Genieën kiezen groen," zei Robert DeNiro in Meet The Parents. Wetenschappers hebben ontdekt dat een groen geverfde kamer de leersnelheid en het geheugen van een kind daadwerkelijk kan verbeteren.
Kortom, wil je slim lijken en krachtig overkomen? Gebruik dan de kleuren blauw, zwart of grijs. Deze kleuren zorgen voor een intelligent en wijs imago. Uiteraard word je niet slimmer door het dragen of gebruiken van een bepaalde kleur.
Draag iets groens om geld/voorspoed aan te trekken en om daar focus op te leggen. Haal groene kamerplanten in huis voor verbinding met groen en de natuur.
Oranje verlichting stimuleert het geluksgevoel, maakt creatief en vrolijk. Geel is de kleur van de zon en wordt daardoor geassocieerd met gevoelens van geluk, blijdschap en onbezorgdheid. Net als oranje, stimuleert ook geel de hersenactiviteit. Bovendien geeft het de spieren een energieboost.
Angst. “Zwart” was de meest gekozen kleur, gevolgd door “rood” en dan “grijs” (Figuur 1). “Zwart” had een hoge intensiteit, terwijl “rood” en “grijs” een lage intensiteit hadden (Tabel 2).
Kleurgebruik in cijfers
33% gebruikt blauw. 29% gebruikt rood. 28% gebruikt zwart of grijstint. 13% gebruikt geel of goud.
Symbolisch: Zwart symboliseert individualiteit en afstandelijkheid en wordt geassocieerd met klasse en stijl. Zwart is ook de kleur van conservatisme en anarchisme. Zwart heeft ook de betekenis van gemeenschappelijkheid, ongeluk en dood.
Beige gaat vaak samen met de kleur van de natuur, groen. Verder staat het voor harmonie en ontspanning. Het dragen van beige kleding straalt ook rust en betrouwbaarheid uit. Wanneer een persoon beige draagt, wenst hij niet te veel aandacht te trekken; integendeel, het brengt elegantie, klasse, soberheid over.