Volgens de oude Feng Shui principes is oranje een 'yang' kleur en het stimuleert focus, concentratie en bevordert organisatie. Dit maakt oranje de perfecte tint voor je huis of kantoor. Maar het is niet alleen de kleur die belangrijk is, maar ook hoe fel het is.
“Blauw is de kleur van concentratie. Het heeft een rustgevend effect. Het is een kleur die vaak wordt gebruikt in de gezondheidszorg.
Rood: Kracht, macht en energie. Motivatie, leiding en warmte. Stimulatie, actie en passie.
Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit. Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren. Wit: Net zoals zwart is wit geen echte kleur. Wit staat voor onschuld, luxe en eenvoud.
Wat kunnen kleuren? Kleuren roepen bepaalde emoties en gevoelens bij je op; van blijdschap tot onrust, van ontspanning tot enthousiasme. Daarnaast kan kleur informatie doorgeven, zonder dat daarbij woorden nodig zijn. Denk aan de rode en blauwe stip op een waterkraan, iedereen weet wat deze betekent.
Bruin. Bruin is de kleur van hout of aarde. Ook wel een donkere variant van oranje. Net zoals in een bruine kroeg geeft de kleur je het gevoel van warmte en gezelligheid.
Groen is een kleur die positieve associaties geeft. Natuur, groei, ontspanning, gezondheid en evenwicht. Het is een goede kleur om te gebruiken voor 'positief' en 'vooruitgaan'. Sommige merken zijn onlosmakelijk verbonden met een bepaalde kleur: voor groen is Interpolis daar een goed voorbeeld van.
Uit de Britse studie blijkt namelijk dat zowel mannen als vrouwen geel de onaantrekkelijkste kleur vinden. Maar liefst 39% van de ondervraagde mannen en 31% van de vrouwen is het daarmee eens.
Blauw staat bekend om een kalmerend effect te hebben op het lichaam en de geest. Het verkleint de hersenactiviteit en helpt het lichaam om te ontspannen. Blauw is de kleur van het evenwicht. Het stimuleert zekere hormonen die er voor zorgen dat je je ontspannen en sereen voelt.
Groen als symbool
Vertrouwen, groei en kalmte. Maar ook van vruchtbaarheid, vrede en natuur. Het is de kleur van hoop, groei, leven, lente en toekomst.
Rood voegt energie en kracht toe, terwijl blauw stabiliteit en veiligheid toevoegt. Paars roept gevoelens op zoals nobelheid, ambitie, kracht en luxe. Paars wordt geassocieerd met extravagant, welzijn, onafhankelijkheid, spiritualiteit, wijsheid en magie.
Groen aan de blauwe kant van het spectrum ademen een rustige, serene sfeer uit. Wanneer je deze kleuren combineert heb je de perfecte inrichting voor de ontspanningsruimte op kantoor. Kleuren werken het best waar ze samenwerken.
Koele kleuren zijn onder andere groen, blauw en paars. Deze kleuren hebben een kalmerende en verzachtende werking, maar kunnen ook droevige gevoelens opwekken. Paars wordt gehanteerd om creativiteit los te maken, omdat het een mengkleur is die bestaat uit blauw (rustgevend) en rood (intens).
De deelnemers aan de test die met een rode achtergrond werkten, scoorden hoger bij opdrachten waarbij oog voor detail en concentratie belangrijk was, zoals het onthouden van woorden.
De kleur oranje wekt creativiteit en positiviteit op. De kleur staat voor opwinding, warmte en enthousiasme. Een goede kleur dus om je medewerkers een creatieve boost te geven.
Kies dan voor de kleur blauw; blauw werkt rustgevend, verkoelt en geeft je een ontspannen gevoel. Dit zorgt voor een serene sfeer om lekker in slaap te vallen. Het is zelfs uit onderzoek gebleken dat mensen in een blauwe slaapkamer het langst slapen!
Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en creativiteit. Het is wereldwijd de meest populaire kleur - bij mannen en vrouwen. Omdat velen het associëren met loyaliteit, betrouwbaarheid, empathie en vertrouwen, wordt het bijzonder vaak gebruikt in marketing en bedrijfslogo's.
Blauw geeft rust, ontspant en is kalm. Blauw maakt groter en is verkoelend. Blauw bevordert de communicatie. Blauw is helder en diplomatiek, schoon en fris.
De kleur rood trekt snel de aandacht. Rood staat voor opwinding, passie, gevaar, energie en actie. Misschien is het je wel eens opgevallen dat bestel knoppen vaak rood gekleurd zijn of dat deze kleur gebruikt wordt om items in een schap extra te laten opvallen.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat vrouwen blauw de meest sexy kleur vinden voor een man om te dragen. Blauw staat voor vertrouwen, openheid en dat soort onzin. Vandaar dat vrouwen dit sexy vinden. In ieder geval, een goede diepblauwe blouse of simpel T-shirt schijnt dus te werken.
In een representatieve enquête heeft het Deutsches Lackinstitut (Duits verfinstituut ) ontdekt dat mannen over het algemeen de voorkeur geven aan blauw, maar ook grijs, zwart en bruin mooi vinden. Beide geslachten houden ongeveer evenveel van groen , terwijl vrouwen anders meer houden van rood, geel, beige en oranje.
Rood: kracht, warmte en gevaar
Het is een intense kleur die een levendige en krachtige impact heeft op iemands persoonlijkheid en emoties. Rood wordt ook wel geassocieerd met warmte, vuur of passie en met aanval en verovering. Het symboliseert ook negatieve concepten: arrogantie, gevaar, bloed, oorlog en woede.
Oranje is actiegericht en overtuigend en zorgt voor subtiele verleiding. Voor de gemiddelde Nederlander staat oranje ook nog eens voor voetbal, het koningshuis en Nederland in het algemeen. Geel is de kleur van de zon en de vrijheid. Geel geeft energie en stimuleert de creativiteit.
Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%). Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt.
Dat groene, gele en rode auto's minder worden gebotst dan bruine, witte en zwarte auto's lijkt logisch. Groen, geel en rood vallen meer op in het verkeer. Maar het is altijd verstandig om goed op te letten als u in de auto zit.