Vorig jaar zijn bijna 3400 katalysatoren onder auto's vandaan gesloopt. De katalysator van de Toyota Prius is volgens het LIV het populairst bij dieven. Hiervan werden er in het afgelopen jaar 1388 gestolen. Van de Volkswagenmodellen Polo, Golf en Lupo werden 402 katalysatoren ontvreemd.
Katalysatoren van auto's zijn geld waard, omdat in het frame van de katalysator platinum en palladium aanwezig is. Dit scheiden wij van het ijzer. Palladium heeft als functie om ervoor te zorgen dat schadelijke uitlaatgassen niet in het milieu terechtkomen. Daarnaast zijn deze edelmetalen veel geld waard.
De katalysator levert criminelen best wat geld op: ze kunnen het onderdeel verkopen voor tussen de vijftig en honderd euro per stuk. Dat komt vooral door het laagje platina en palladium dat erop zit, deze edelmetalen zijn veel geld waard.
Als je auto alleen WA verzekerd is, dan is een gestolen katalysator niet gedekt. Ook bij een WA+ of allrisk-verzekering is het lastig. Deze dekken diefstal van en inbraak in je auto. Maar ja: je auto wordt niet gestolen (alleen een onderdeel) en er wordt niet ingebroken in je auto.
De katalysatordiefstal heeft twee 'zwakke plekken': de auto moet opgekrikt worden en de dieven willen natuurlijk niet gezien worden. Probeer je auto daarom op een drukke plek te parkeren, of op een plek waar opkrikken lastig gaat. Daarnaast is – indien mogelijk – parkeren in een afgesloten garage natuurlijk ideaal.
Binnenin een katalysator zit monoliet. Monoliet is een keramisch materiaal dat is opgebouwd uit heel veel kleine vierkantjes (een soort honingraatstructuur). Het monoliet is geïmpregneerd met verschillende edelmetalen, zoals platina, rodium en palladium (je treft in een katalysator dus geen goud aan).
Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee. Wanneer de katalysator niet meer werkt, functioneert het reinigingssysteem niet meer. Dit heeft twee nadelige gevolgen: De schadelijke stoffen worden niet meer geneutraliseerd, wat slecht is voor het milieu.
Katalysator verplicht
De katalysator is sinds 1995 een verplicht onderdeel onder de auto. Wanneer VanGilsAutomotive uw auto voor de handel zou willen verkopen, is het ook van belang dat deze auto een katalysator heeft. Zonder katalysator kan de auto niet de weg op.
Aan de hand van de onderdeelnummers die vermeld staan op katalysatoren en roetfilters kunnen we in de catalogus zien wat de waarde is van de katalysatoren. Het gaat om de onderdeelnummers welke de waarde aangeven en op de katalysator of roetfilter staan, dus niet de originele fabriek bestelnummers.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Straf bij eenvoudig
De maximale strafeis voor eenvoudige diefstal is vier jaar gevangenisstraf of een geldboete van € 20.000. De rechter kan ook kiezen om in plaats van een boete of gevangenisstraf (deels) een werkstraf op te leggen.
Het wordt vaak gebruikt in apparatuur die heel hoge temperaturen en corrosieve omstandigheden moet kunnen overleven. Bijvoorbeeld in katalysators in auto's of elektrodes in elektrische apparatuur zit er platina. Ook in vliegtuigbougies wordt vaak platina gebruikt.
De kosten voor vervanging van de katalysator verschillen nogal per Toyota Prius. Via ServiceRight Auto's is de goedkoopste prijs voor een katalysator vervangen € 198,08.
De katalysator zet schadelijk uitlaatgassen om in minder toxische en zit meestal voorin het uitlaatsysteem gemonteerd. In de meeste moderne auto's zit deze zelfs geïntegreerd in het uitlaatspruitstuk. Door breuk of ouderdom is een katalysator aan vervanging toe.
Katalysator vervangen Toyota kosten ✔️ Prijs v.a. € 329.
Ze hebben geprobeerd de katalysator te stelen, een onderdeel van de uitlaat dat ervoor zorgt dat de uitlaatgassen zoveel mogelijk worden geneutraliseerd voordat ze de auto verlaten. Dat gebeurt door middel van diverse edelmetalen als platina en palladium, en daar is het de dieven om te doen.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
Het binnenwerk van katalysatoren bevat veelal zware metalen, die invloed zouden kunnen hebben op het menselijk lichaam. Dus bij elkaar houden en afgeven bij de milieustraat. Daarna de bus goed warmrijden en eenmaal op bedrijfstemperatuur in 2de en derde versnelling eens goed op het gas gaan staan en stevig doortrekken.
Wanneer de auto wordt uitgelezen, zal er een storingscode verschijnen met de informatie dat de katalysator niet goed werkt. Een lambdasonde gaat vaak rond de 160.000 km mee.
De kosten voor vervanging van de katalysator verschillen nogal per BMW 3 Serie. Via ServiceRight Auto's is de goedkoopste prijs voor een katalysator vervangen € 198,08. Zo kost het meer tijd om een vastgelaste katalysator te vervangen in vergelijking met het vervangen van een vastgeschroefde katalysator.