De vluchten van Europa naar Noord-Amerika vliegen door 'gewone' lucht; ze proberen dus om de jetstream heen te vliegen. Op de terugweg richting Europa is het juist gunstig om in de 'jet stream' te zitten, aangezien dit je tijd, kerosine en dus geld bespaart; zo profiteert de piloot dus van de straalstromen.
De terugvlucht vanuit Dubai naar Amsterdam, Brussel of Düsseldorf is in vrijwel alle gevallen langer dan de heenvlucht. Dit komt doordat bij de terugvlucht het vliegtuig last heeft van tegenwind waardoor de gemiddelde snelheid tijdens de vlucht lager ligt.
U moet rekening houden met een vliegtijd van zo'n 25 à 30 uur. Dat klinkt misschien lang, maar in die tijd legt het vliegtuig meer dan 15.000 kilometer af! En… u bent wel in een dag aan de andere kant van de wereld!
Druk duwt vliegtuig omhoog
Door de hogere druk onder de vleugels wordt het vliegtuig omhoog 'geduwd' tegen de lagere druk. Zo blijft het vliegtuig in de lucht. De hoek van de vleugels kan worden bijgesteld, zodat ze veranderingen creëren in de druk en het vliegtuig stijgt of daalt.
Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
Commerciële vliegtuigen landen standaard op de automatische piloot, maar dat kan alleen op grote luchthavens. Een nieuwe techniek geeft een vliegtuig echter zulke goede 'ogen' dat ook op kleine vliegvelden de piloot niet meer in actie hoeft te komen.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
De kortste lijnvlucht verbindt de Orkney-eilanden Westray en Papa Westray bij Schotland, een afstand van maar liefst drie(!) kilometer. De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair vliegt al ongeveer 50 jaar tussen deze twee kleine Schotse eilanden, wat het de kortste commerciële vlucht ter wereld maakt.
Maar hoe ver kun je eigenlijk gaan? De verst gelegen luchthaven waar je vanaf Schiphol non-stop naartoe kan vliegen is Buenos Aires in Argentinië (11.436 kilometer). Vliegtijd: 13 uur en 50 minuten. De langstdurende non-stop vlucht is vijf minuten langer.
'Het percentage zuurstof in de atmosfeer blijft wel gelijk, maar waar er minder atmosfeer is, is er ook minder zuurstof. Op tien kilometer hoogte is de luchtdichtheid maar een kwart van wat ze op zeeniveau is. ' De ideale hoogte voor de meeste passagierstoestellen ligt tussen de tien en de twaalf kilometer hoogte.
Vliegtijd Bangkok| Hoe lang is het vliegen naar Bangkok? Een directe vlucht naar Bangkok in Thailand vanaf Amsterdam duurt ongeveer 11,5 uur.
Zo betaal je voor een lange vlucht met een prijsvechter in Nederland gemiddeld 13,55 euro per 100 kilometer. Voor een korte vlucht loopt dat zelfs op naar 73,56 euro. Gemiddeld betaal je voor vluchten die je boekt vanuit Nederland 50,10 euro per 100 kilometer.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
De warme lucht stuwt het vliegtuig voorbij de Armstrong-limiet op 19,2 kilometer. De atmosfeer is nu zo dun dat buiten de drukkamer van het vliegtuig je bloed zou koken. Vijf uur na take-off zweeft de Perlan II 23 kilometer boven de aarde, bijna 4 kilometer hoger dan welk ongemotoriseerd vliegtuig ook.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
Er zijn slechts twee incidenten geweest waarbij vliegtuigen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij werden beschadigd, hoewel beide vliegtuigen niet onherstelbaar werden beschadigd. In 1997 raakte het toestel van Transavia vlucht 484 beschadigd toen het van Salzburg naar Amsterdam vloog.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Storm en zijwind
De meeste vliegtuigtypes kunnen wel landen of opstijgen met een beetje zijwind. Maar zodra de zijwind boven de baan hard is - door bijvoorbeeld een windvlaag of plotseling draaiende, toenemende wind - dan moet Luchtverkeersleiding Nederland een baan gebruiken die gunstiger in de wind ligt.
Op basis hiervan kan de automatische piloot onder andere berekenen welke koers, hoogte en snelheid moeten worden aangehouden. Als het nodig is zal de piloot ingrijpen en het toestel weer handmatig besturen. Sowieso zijn er omstandigheden waar de automatische piloot niet goed mee om kan gaan.
Vliegtuigen zijn normaal gesproken 'richting stabiel'. Dat betekent dat ze de neiging hebben om richting te zoeken met de neus in de wind. Bij zijwind zie je vliegtuigen daarom vaak wat schuin richting de landingsbaan vliegen. Vanuit veiligheidsoogpunt zijn er regels voor de sterkte van de zijwind op Schiphol.