CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Wanneer u uw elektrische auto wilt opladen bij een publieke laadpaal heeft u een laadkabel met een Type 2 stekker aan de laadpaal zijde nodig.
Type 1 en type 2 laadkabel
Er zijn twee typen laadkabels voor elektrische auto's. Amerikaanse en Japanse merken hebben een type 1 stekker, Europese merken hebben een type 2 stekker. In Nederland is type 2 de standaard. Dat wil zeggen dat laadstations altijd een type 2 ingang hebben.
Wij adviseren je eigenlijk altijd een 3-fase kabel te trekken ook al heb je dit nu niet nodg. De meerprijs t.o.v. een 1-fase kabel valt mee en ben je gewaarborgd voor de toekomst. Iedere laadpaal installatie en configuratie is uniek.
Om erachter te komen welk type laadkabel nodig is voor uw auto kunt u kijken in het instructieboekje van uw auto. U kunt ook kijken naar de aansluiting voor de kabel in uw auto. Als deze aansluiting 5 pins heeft dan is het een type 1 aansluiting en als de aansluiting 7 pins heeft dan is het een type 2.
Type 2 is een krachtstroom stekker die kan laden tot 44kW (400V/64A). Overigens kunnen de laadkabels Type 2 die te vinden zijn op EVPartner.nl maximaal tot 32A laden: dit is méér dan voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren.
De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.
Laadkabels van het Type 1 zijn altijd 1-fasig en (zo goed als altijd) geschikt voor 16 ampère. Het kan gaan om een vaste kabel aan een wandbox of laadpaal voor thuis, met aan autozijde de stekker van het Type 1.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Veel mensen zijn op zoek naar een verlengkabel voor een laadkabel van een elektrische auto. Helaas bestaat dat niet.
Een groot nadeel van laden aan het stopcontact is het brandgevaar. Voorkom daarom het gebruik van een mode 1 laadkabel en gebruik een mode 2 laadkabel enkel incidenteel. Als je dit doet, gebruik dan geen verlengsnoeren en zorg ervoor dat de kabel is aangesloten op een aparte en goed verzekerde groep in de meterkast.
Laadkabels met een vermogen van 11 kW (3 fase, 16 ampère)
Om een auto met 3-faselader met een maximaal laadvermogen van 22 kW op maximale snelheid te kunnen laden is een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A nodig, in plaats van 3 x 25A. Dit is vrijwel nooit standaard aanwezig in je meterkast en moet dus aangelegd worden.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Mode 3. Met Mode 3 laden kunnen we 'gecontroleerd' laden, er vindt communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is bepaald door de auto en de laadpaal wordt er spanning op het stopcontact gezet. Om thuis met Mode 3 te laden heb je een aangepaste aansluiting nodig.
Mennekes is een toonaangevende Duitse fabrikant van industriele stekkers en connectoren. Wanneer er bij elektrische auto's over een "Mennekes" stekker gesproken wordt dan gaat dat over de kenmerkende 7-polige stekker welke de Europese standaard voor het opladen van elektrische auto's is.
CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.
Niet iedere elektrische auto is geschikt voor DC-laden, hoewel de niet-geschikte modellen in de praktijk slechts enkele oudere types zijn. Kijk om het zeker te weten of de fabrikant aangeeft dat de auto geschikt is voor snelladen.
De Clever Charging Cable zou een mobiele laadpaal zijn, tot 11 kW afhankelijk van je aansluting. Doorgaans voor thuis niet nodig dus.
Om uw elektrische auto te kunnen aansluiten op een openbaar laadpunt heeft u een zogenaamde Type 2 laadkabel nodig.
Bij veel snelladers zie je dat een variant hierop wordt gebruikt, namelijk de CCS of Combo stekker. Hij ziet er aan de bovenkant uit als een type 2 stekker, met aan de onderzijde twee aansluitingen voor het snelladen. Deze is geschikt voor hoger vermogen tot 350 kW en gelijkstroom in plaats van wisselstroom.
Een CHAdeMO laadpoort is onder andere te vinden op de Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV, Toyota Prius PHEV, Nissan e-NV200, Kia Soul EV en Citroen Berlingo Electric.
In 15 minuten tot wel 300 km bereik bijladen
Start laadsessie met je laadpas, Fastned app of helemaal automatisch met Autocharge. Klaar! Beëindig het laden met de app of via het laderscherm.