Neem eerst de rode kabel. Sluit een rode krokodillenklem aan op de pool “+” van de batterij van de auto die komt depanneren. Sluit vervolgens de andere rode klem aan op de pool “+” van de auto die u wil opstarten.
Voor het vervangen van een accu is niet veel gereedschap nodig. Begin altijd met het losmaken van de min- klem en dan pas de plus+ klem, als u weer monteert doet u precies het tegenovergestelde, eerst de plus-klem en dan pas de min-klem vast.
Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel. Dezelfde volgorde hanteer je voor de zwarte kabel, die je op het motorblok (massa maken) aansluit.
Draai met een dopje of sleutel de accu klem los (vaak maat 10). Maar welke accu klem haal je nu als eerst van de pool? Zorg altijd dat je eerst de geaarde kabel als eerste los haalt. Dat is de negatieve pool klem, ook wel de min genoemd.
Als je hem tóch vastzet, dan maak je waarschijnlijk de dynamo stuk en de kabels die daar naartoe lopen. De kabels worden heet en kunnen gaan smeulen; de plastic isolatie smelt dan. Als je het dan alsnog laat zitten, is er kans op brand.
Er wordt vaak expliciet vermeld dat de rode kabel op de plus polen moet en de zwarte op de min polen. Maar waarom is dat zo? Beide kabels zien er (los van het kleurverschil) hetzelfde uit en het draad is in beide gevallen even dik.
De reden dat vroeger werd geadviseerd om bij het losmaken eerst de min los te maken en daarna pas de plus en bij het aansluiten eerst de plus aan te sluiten en dan pas de min is omdat dit de minste kans geeft op ongewenste kortsluiting wanneer je de accuklem losmaakt.
Van een batterij krijg je geen schokken. Maar een kortsluiting komt wél voor. Herinner je: elektriciteit stroomt van de negatieve pool naar de positieve pool in een batterij. Als de plus- en minpool van een batterij rechtstreeks met elkaar in contact komen, ontstaat kortsluiting.
Een accupool is het metalen deel waarop een accukabel wordt aangesloten. Een accu in een auto heeft altijd twee polen. De pluspool is rood van kleur, de minpool zwart. Met behulp van accukabels is het mogelijk om energie van de accu te gebruiken om een andere auto te starten.
Op de acculader zit een rood (+) en een zwart (-) draad die je aan de accu dient te koppelen. Vaak is de aansluiting van deze kabels in de vorm van krokodillenklemmen of kabelogen. De rode kabel moet je eerst aan de positieve accupool (+) verbinden en daarna verbind je de zwarte kabel met de negatieve accupool (-).
Om een auto met een lege accu te starten heb je startkabels nodig, en een auto met een volle accu. Je kunt dan de lege accu verbinden met de volle accu door middel van de startkabels, en vervolgens de lege accu nieuw leven inblazen door energie over te brengen vanaf de volle accu.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Een auto accu kunt u opladen met een acculader. Met een acculader zet u vast aan de accu van de auto. Vervolgens laadt deze de accu rustig op. Wilt u een lege accu snel laden zodat u direct weer kunt autorijden, dan kunt u gebruik maken van startkabels of een accubooster.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Normaal (in droge toestand) is de weerstand van een menselijk lichaam vrij hoog (10-tallen kilo-ohms) en is de stroom die er zal vloeien bij aanraking van 12V erg klein en en zal je die zelfs niet voelen.
- Indien een batterij fysiek beschadigd is of lekt, dan kan je deze afzonderlijk verpakken en inleveren bij het gemeentelijke KCA-depot (klein chemisch afval). - Maak een batterij, accu of accupack NOOIT open. Dit is schadelijk voor het product maar ook zeer gevaarlijk zijn voor je eigen gezondheid!
Elektrische draadversperring
Schrikdraad is niet dodelijk maar bij aanraking alleen onaangenaam. Een afscheiding onder een dodelijke elektrische spanning komt echter ook voor.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Bruin of zwart maakt niet uit. Ze mogen aan elkaar.
De schakeldraad is zwart, deze wordt gebruikt om stroom vanaf een wandschakelaar naar het armatuur (de lamp). Sluit de zwarte draad aan op de bruine draad aan.
De bruine (of zwarte) fasedraad sluit je aan op ingang 'L1'. De blauwe nuldraad plaats je in de opening waar 'L2' bij staat. Er zijn nu nog twee opening over in het midden van de schakelaar. Deze zijn bedoeld voor de draden die naar de lamp of het elektrische apparaat lopen.