Welke garanties zijn er?

Er zijn 3 soorten garantie: verkopersgarantie, fabrieksgarantie en wettelijke garantie. Verkopersgarantie en fabrieksgarantie krijgt of koopt u soms bij uw product. Maar wettelijke garantie hebt u altijd bij een aankoop. Dat staat in de wet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat valt er onder garantie?

Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat valt niet onder garantie?

Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op snowcountry.nl

Wat is een commerciële garantie?

Dit is een contractuele (geen wettelijke) garantie die niet verplicht is. De verkoper/fabrikant is derhalve vrij om de voorwaarden van die garantie te bepalen. U moet hen raadplegen om te weten te komen wat de garantie dekt en voor hoe lang.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Wat is garantie Belgie?

de verkoper: Europese wetgeving geeft u automatisch recht op een wettelijke garantie van 2 jaar bij aankoop van een product bij een Europese verkoper. de fabrikant: Fabrikanten zijn niet wettelijk verplicht om een fabrieksgarantie of commerciële garantie aan te bieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op eccbelgie.be

Wanneer heb je recht op garantie? - KoopKracht (Consumentenbond)

22 gerelateerde vragen gevonden

Is 2 jaar garantie verplicht?

Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Is er garantie op een herstelling?

Deed je garagist een herstelling buiten de wettelijke garantietermijn, dan hangt het af van de aard van de herstelling om te weten of je van je garagist twee jaar garantie kan vragen. Waren het vooral wisselstukken die hij gebruikte bij de herstelling, dan kan je daarop twee jaar garantie vragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gocar.be

Hoeveel garantie?

Van de verkoper of de fabrikant krijgt u meestal een garantie voor een bepaald aantal jaar. De verkoper of fabrikant belooft daarmee dat het product voor die tijd goed werkt. En dat hij het oplost als het product eerder stuk gaat. Hoe lang deze garantie van de verkoper of fabrikant duurt kiest hij zelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wie is verantwoordelijk voor de garantie?

Want alleen de verkoper moet wettelijke garantie geven, niet de fabrikant. Soms raadt de verkoper u dan aan om zelf contact met de fabrikant op te nemen. U hoeft dat niet te doen. Want de verkoper blijft verantwoordelijk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat verandert 1 juni 2022?

Dit verandert op 1 juni: als consument krijg je voortaan 2 jaar garantie, en strengere straffen bij verkrachtingen. Vanaf woensdag 1 juni 2022 stijgen verschillende tarieven bij telecombedrijven Orange en Telenet. Consumenten zullen voortaan het recht hebben op een volledige garantietermijn van twee jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vrt.be

Is een handelaar verplicht garantie te geven?

Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hopala.be

Heb ik een bon nodig voor garantie?

– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht. Of je kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoe vaak recht op reparatie?

Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Kun je garantie afkopen?

Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijn.bovag.nl

Wat is een ander woord voor garantie?

als trefwoord met bijbehorende synoniemen: garantie (zn) : beveiliging, borgstelling, verzekering, vrijwaring, waarborg, zekerheid.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op synoniemen.net

Wat is beperkte garantie?

Nederland. Apple's Eenjarige Beperkte Garantie is een fabrieksgarantie op vrijwillige basis. De rechten die u op grond van deze garantie hebt, staan los van de rechten die u op grond van de consumentenwetgeving geniet, met inbegrip van, maar niet uitsluitend rechten ten aanzien van non-conforme goederen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op apple.com

Heb je altijd recht op je geld terug?

Geen bedenktijd aankoop winkel

Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Heb je recht op geld terug?

Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Heeft een klant recht op geld terug?

Wanneer de klant zich beroept op het herroepingsrecht, heeft hij recht op volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. Dit moet gewoon in geld, u mag dus geen cadeaubon of iets dergelijks geven. Heeft de klant met een cadeaubon betaald, dan mag u wel in die vorm terugbetalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictrecht.nl

Wat zijn je rechten als consument?

U heeft bepaalde rechten en plichten als u iets koopt. Zo heeft u recht op een onbeschadigd product.
...
Koopprijs niet of te laat betalen
  • u alsnog de koopprijs betaalt;
  • u de kosten vergoedt die de verkoper heeft moeten maken (incassokosten);
  • u de wettelijke rente over de koopprijs vergoedt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat mag je van een product verwachten?

Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. Die hangt af van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoe lang moet een product meegaan?

Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op judex.nl

Hoeveel garantie op elektro?

De wettelijke garantie bedraagt twee jaar en begint te lopen vanaf het ogenblik dat je de winkel buiten stapt met het product onder je arm of vanaf het ogenblik waarop het je wordt geleverd. In de praktijk doen verkopers jammer genoeg dikwijls moeilijk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op test-aankoop.be

Hoeveel garantie op auto onderdelen?

U heeft zes maanden garantie op de reparatie en de daarbij gebruikte onderdelen. Als daarbij iets mis is gegaan, valt dit onder de garantie. Als het nieuwe probleem los staat van de reparatie, dan niet. De garagehouder moet het gebrek op een verantwoorde manier herstellen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bovag.nl

Hoe lang garantie op elektrische installatie?

Op de meeste installaties zit een garantietermijn van twee jaar. Denk aan de cv-installatie, elektrische installaties en installaties voor water en ventilatie. Voor de isolerende werking van dubbelglas is de garantietermijn drie jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bewustnieuwbouw.nl

Populaire vragen

  Vorige artikel
Wat kost skyr?