Welke facturen moet je bewaren?

Alle facturen die u verstuurt of ontvangt, bewaart u in uw administratie. Dat is verplicht, want wij moeten uw administratie kunnen controleren. U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen. Digitale facturen drukt u dus niet af, maar slaat u digitaal op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang moet ik mijn facturen bewaren?

Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat voor papieren moet je bewaren?

Maar wat moet je nu eigenlijk bewaren en voor hoe lang? Bewaar alleen documenten die een bewijsfunctie hebben of informatie bevatten die je niet zo makkelijk elders kunt opvragen. Van alle overige papieren kun je met een gerust hart afscheid nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op organizedbyme.nl

Welk boekjaar mag weg in 2022?

Wat kunt u nu opruimen? U kunt dus na het verlopen van de bewaartermijn uw oude administratie weggooien. Als het boekjaar van uw BV gelijk is aan het kalenderjaar, betekent dit dat u na 31 december 2020 uw administratie over 2013 en eerdere jaren mag weggooien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op shamrockadvies.nl

Wat moet je 10 jaar bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Overzichtelijk en eenvoudig je administratie opzetten

18 gerelateerde vragen gevonden

Hoe lang facturen bewaren particulier?

Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Hoe lang moet je je bankafschriften bewaren?

Als particulier heb je geen wettelijke bewaartermijn voor bankafschriften. Je bent niet verplicht om ze te bewaren. Toch is het wel verstandig om je bankafschriften minimaal 5 jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nn.nl

Welke administratie mag ik weggooien?

Als uw boekjaren de kalenderjaren volgen, betekent dit dat u na 31 december 2019 uw administratie over 2012 en eerdere jaren mag weggooien. Als u bepaalde documenten nog nodig hebt, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, moet u deze echter nog wel bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op melkvee100plus.nl

Wat moet ik bewaren na overlijden ouders?

Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag. Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxvandaag.nl

Wat valt er onder de fiscale bewaarplicht?

Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Hoe lang facturen bijhouden boekhouding?

Hoe lang moet ik de boekhoudkundige documenten bewaren? De boekhoudkundige documenten – en alle stukken aan de hand waarvan het bedrag van de belastbare inkomsten kan vastgesteld worden – moeten bewaard worden gedurende de 7 jaren (of de 7 boekjaren) die volgen op de belastbare periode waarop ze betrekking hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Hoe thuis administratie bijhouden?

Koop een ordner met tabbladen, een perforator, paperclips en een archiefbakje. Woon je samen met een partner, koop dan 3 ordners en 3 archiefbakjes. Maak stapels van onbetaalde rekeningen, betaalde rekeningen en overige brieven. Gooi alle brieven met reclame na het lezen weg als je er niets mee wil doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op budgetcoachnieuwegein.nl

Hoe organiseer je de financiele administratie?

5 Tips om je eigen financiële administratie te organiseren
  1. Zet al je uitgaven op een rij; ...
  2. Maak je inkomsten inzichtelijk; ...
  3. Een financieel overzicht downloaden of maken; ...
  4. Wekelijks je saldo en uitgaven controleren; ...
  5. Spaar maandelijks 10 procent van je inkomsten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hetnieuwewerkenblog.nl

Hoe facturen opslaan?

Alle facturen die u verstuurt of ontvangt, bewaart u in uw administratie. Dat is verplicht, want wij moeten uw administratie kunnen controleren. U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen. Digitale facturen drukt u dus niet af, maar slaat u digitaal op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe vaak controleert de Belastingdienst?

De Belastingdienst controleert alle 12 miljoen aangiftes inkomstenbelasting die elk jaar binnenkomen. Want controleren behoort tot onze kerntaak. Dat moeten we doen, zodat we juist en volledig belastingen kunnen heffen en innen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op over-ons.belastingdienst.nl

Wat moet je bewaren pensioen?

We raden u wel aan het pensioenoverzicht te bewaren. U behoudt dan alle gegevens die voor de opbouw van uw pensioen belangrijk zijn. Mocht u ooit vermoeden dat er iets niet klopt aan uw pensioen, dan kunt u dat nagaan aan de hand van de pensioenoverzichten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op pfdhl.nl

Hoe lang moet je een loonstrook bewaren?

De Belastingdienst kan tot 5 jaar terug belastingen vorderen op particulieren. Heeft u de bankafschriften en loonstrookjes niet meer, dan wordt het een lastig verhaal om uw gelijk te behalen. Daarom raden we aan om alle loonstrookjes en bankafschriften minstens vijf jaar te bewaren als particulier.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op officiumadministratie.nl

Wat te doen met kleding van een overledene?

Er zijn verschillende goede doelen waaraan je kleding van een overledene kunt schenken. Denk aan het Leger Des Heils bijvoorbeeld, of het Rode kruis. Ook zijn er speciale inzamelpunten voor kinderkleding, waar Stichting Kinderfonds er één van is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rememberme.nl

Hoe lang duurt het voordat de ziel van een overledene overgaat?

Hoe lang rouwverwerking duurt is door de verschillende factoren moeilijk te zeggen. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat mensen na drie maanden na het overlijden van hun partner, pas de ergste fase van rouw doormaken. Na gemiddeld ruim een jaar beginnen partners zich vaak weer beter te voelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op assieraad.com

Hoe lang documenten bewaren na overlijden ouders?

Facturen en betalingsbewijzen

Vijf jaar na het overlijden vervalt dat. Hetzelfde geldt voor documenten die met de woning te maken hebben: onderhouds - en renovatiewerken. Er geldt een garantie van tien jaar op werken uitgevoerd aan een woning.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Hoe lang moet je papieren van het UWV bewaren?

Als uw WW-uitkering stopt, moet u de documenten die met uw uitkering te maken hebben altijd 2 jaar bewaren. Als wij ernaar vragen, bent u namelijk verplicht om documenten aan ons te laten zien. Dat geldt bijvoorbeeld voor loonstroken, sollicitatiebrieven en arbeidsovereenkomsten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op uwv.nl

Welke informatie mag de Belastingdienst opvragen?

U bent verplicht informatie te geven als wij daarom vragen. Daarbij gaat het alleen om informatie die van belang kan zijn voor uw eigen belastingheffing. Hebt u bijvoorbeeld nog bankafschriften en bonnetjes? Dan moet u het mogelijk maken dat wij deze inzien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang moet je verzekeringspolissen bewaren?

1 jaar. Van elke verzekering ontvangt u jaarlijks een nieuwe polis. Ook van uw energiekosten en de lokale belastingen krijgt u eens per jaar een overzicht. U bewaart de oude polissen en afrekeningen tot u de nieuwe heeft ontvangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikwoonleefzorg.nl

Hoe lang afschriften ING bewaren?

Op je PC of laptop (via Mijn ING)

In Mijn ING kun je afschriften over je Betaalrekening tot 10 jaar (9 jaar en de afgelopen maanden in het huidige jaar) terugzoeken. Bij een Spaar- en/of Beleggingsrekening kun je tot 2 jaar terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ing.nl

Hoe lang terugkijken bankafschriften?

Ben je jouw digitale of papieren bankafschriften kwijt, dan kun je die na het verstrijken van deze periode van 15 maanden altijd nog bij je bank opvragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dehuishoudcoach.nl

Populaire vragen