De Kia e-Soul van 64 kWh heeft de beste prijs-actieradius verhouding met 96,14 euro per kilometer. Het is belangrijk om ook naar andere factoren te kijken dan de actieradius bij het zoeken naar een elektrische auto, zoals de fase aansluiting. Met een laadpaal thuis is een 1-fase aansluiting vaak voldoende.
Welke elektrische auto heeft de grootste actieradius? De Lucid Air (Dream Edition) is wereldrecordhouder met een actieradius van 837 kilometer (gemeten via de Amerikaanse EPA-testcyclus). Een goede tweede is de Mercedes-Benz EQS (450) met 770 kilometer aan rijbereik.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors. Dit model heeft het predicaat 'op twee na snelste productieauto ooit geproduceerd' en heeft de grootste actieradius van alle elektrische auto's: 575 km.
In het C/D-segment wint de Kia EV6 de EV van het jaar 2023! Dit populaire model won vorig jaar ook al in dit segment. De 100% elektrische EV6 scoort goed op rijeigenschappen, gebruiksgemak en laadsnelheid. Deze high-performance elektrische crossover haalt tot 528 kilometer op een volle batterij.
Op zich zal dat wel lukken, want alle merken lanceren nu volop hun elektrische modellen. Alleen hangt daar in de regel wel een stevig prijskaartje aan te bengelen. Concreet moet je nu minstens 45 à 50.000 euro neertellen voor een elektrische personenwagen met voldoende rijbereik.
Polestar 2 Long range Single Motor (max 540 km)
Met de Long range Single Motor kom je volgens Polestar 510 tot 542 kilometer ver. Dat is een behoorlijke afstand. Het vermogen is met 231 pk nog steeds prima. Deze elektrische auto beschikt over een 78 kWh groot accupakket.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Tesla Model 3
Tesla's nieuwste model staat het hoogst in de ranking. De Model 3, de meest betaalbare Tesla uit het gamma, kende nauwelijks problemen. ,,Slechts 5 procent van de Model 3's moest onverwachts langs bij de garage, allemaal door problemen met het interieur.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
Polestar 3 111 kWh Dual Motor PlusPilot - 610 km. De Polestar 3 is de eerste SUV van het van Volvo losgeweekte elektrische merk. Het duurt nog tot najaar 2023 voordat we hem echt op de weg zien. Audi Q8 E-tron Sportback 55 Quattro Edition - 600 km.
Om eerlijk te zijn: Nissan (met de Nissan Leaf en de EV200) en Mitsubishi (met de PHEV Outlander) zijn een van de weinige autofabrikanten die nu al kunnen terugleveren aan het net. Deze auto's worden opgeladen met de CHAdeMO-stekker, een snellaadsysteem dat werkt met gelijkspanning.
1.000 kilometer met nieuwe Mercedes
De Mercedes Vision EQXX wist onder ideale omstandigheden zelfs 1.200 kilometer te halen. De EQXX, overigens ook voorzien van batterijen van CATL, dient echter als prototype waarmee Mercedes wil laten zien hoe 'efficiënt, duurzaam en luxueus' elektrische mobiliteit kan zijn.
Het Guinness World Record voor de meeste kilometers afgelegd door een niet-commercieel voertuig staat op naam van een Volvo P1800S uit 1966, bestuurd door de New Yorker Irv Gordon. De heer Gordon kocht de auto nieuw en reed er 3,2 miljoen mijl mee – oftewel 5,15 miljoen kilometer – tot aan zijn overlijden in 2020.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Vanaf 2026 betaal je weer net zoveel als een brandstofauto. Elektrisch gaan rijden vanaf 2023 is dus interessanter dan vanaf 2025 of later. Want nu profiteer je nog minstens twee jaar van de volle vrijstelling.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit. Je kan de batterijen op verschillende plaatsen gratis opladen.
De Tesla Model X heeft de grootste actieradius van alle elektrische SUV's op de markt.
In een kleine elektrische auto is geen plaats voor een groot batterijpakket. Daarom hebben grotere auto's meer bereik dan kleinere auto's. Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.