Het ontdekken van je identiteit (of ware aard) is niet zo eenvoudig. Je identiteit vormt zich door een heel scala aan dingen: karaktertrekken en aanleg, boodschappen van ouders en belangrijke anderen in je leven, ervaringen in het verleden en ervaringen in het heden.
Identiteit wordt grotendeels bepaald door onze relatie met anderen. Heel simpel gezegd is persoonlijkheid wie we van binnen zijn en identiteit wie we van buiten zijn. Op de vraag wat nu je identiteit bepaalt, kun je kijken naar de verschillende rollen die je vervult en welke je belangrijkst vindt.
Je identiteit is je persoonlijkheid. Alles wat je maakt, tot wie je echt bent. Je identiteit wordt bepaald door je opvoeding, door normen en waarden, door het land waar je opgroeit, door je vrienden. Bijna alles wat je meemaakt vormt je identiteit en die bestaat uit allemaal verschillende stukjes.
Bij persoonlijke identiteit gaat het om de manier waarop de mens zich definieert door persoonlijke eigenschappen. Dit is een stuk biologisch (ik ben vrouw), maar kan ook psychologisch zijn (ik voel me vrouw). De sociale identiteit legt de focus op de interactie met anderen en het belang om tot een groep te behoren.
Er is sprake van zelfkennis als je een realistisch beeld (zelfbeeld) hebt van je eigen kunnen en van je onvermogen. Je weet wat je leuk vindt en je weet waarom je doet wat je doet. Je weet hoe je in elkaar zit. Hoe je denkt over jezelf zorgt voor een bepaald beeld over jezelf, zelfbeeld.
Je identiteit vormt zich door een heel scala aan dingen: karaktertrekken en aanleg, boodschappen van ouders en belangrijke anderen in je leven, ervaringen in het verleden en ervaringen in het heden.
In je persoonlijke profiel beschrijf je wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Dit doe je door stil te staan bij je karaktereigenschappen, drijfveren en waarden (wie ben ik?), je talenten, competenties en vaardigheden (wat kan ik?) en je interesses, passies en loopbaanwensen (wat wil ik?).
Er zijn verschillende soorten van het begrip identiteit te onderscheiden, zoals persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteit.
Wilt u uw voornaam laten veranderen? Dan moet u hiervoor bij de rechtbank een verzoekschrift indienen voor het wijzigen van uw voornaam. U heeft dan een advocaat nodig.
Een identiteitscrisis is een (tijdelijke) toestand van twijfel over wie je bent. Je voelt je volslagen onzeker over je gevoelens, gedachten, bewustzijn en overtuigingen. Je 'ik' is zoek en je twijfelt aan je kwaliteiten en wat je te bieden hebt. Het voelt alsof de bodem onder je is weggeslagen.
Een persoon kan zich verschillend gedragen in verschillende sociale contexten, afhankelijk van de groep waartoe iemand behoort. Voorbeelden zijn lidmaatschap van een sportteam, familie in een ander land met een andere cultuur, de buurt waarin iemand woont en vele andere mogelijkheden.
Imago wordt opgebouwd door de som van marketingcommunicatie van een bedrijf en de interpretatie van de ontvangers. Er is daarom ook een verschil tussen werkelijke imago en gewenste imago.
Wie je nu bent wordt gevormd door jouw achtergrond, opvoeding en ervaringen. Dit alles vormt samen jouw zelfbeeld. Aan de hand van dit zelfbeeld ga jij je gedragen, zo presenteer je je aan de buitenwereld. Wat je laat zien is meestal het gevolg van wat je zelf ziet.
Door je identiteit onderscheid jij jezelf van anderen, kunnen anderen zien wie jij bent en kunnen zij jou leren kennen in je totale eigenheid, vol bijzondere, opmerkelijke en bepalende eigenschappen. Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent.
Er zijn twee basisvoorwaarden om de identiteitsontwikkeling van leerlingen te ondersteunen. Leerlingen moeten de leerstof en leeractiviteiten als betekenisvol ervaren. “Dat kan door hen het nut te laten inzien van wat ze leren. Niet alleen breuken aanleren, maar ook uitleggen waarom dat handig is.
IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is. IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.
Het imago is de beeldvorming die kleeft aan een product, persoon of organisatie. We spreken vaak over de reputatie in brede zin, dus het beeld dat van een bepaald merk bestaat bij het algemene publiek. Bedrijven en personen zijn voor hun succes afhankelijk van een goede reputatie.
Wat is dynamische identiteit? Bij een dynamische identiteit wordt bijvoorbeeld het logo aangepast aan het doel of de doelgroep. Eén vast logo, zoals het merendeel van de bedrijven heeft, is er dan niet.
De perceptie van identiteit, onderscheidende kenmerken en betekenis die een groep met gezamelijke taalkundige, godsdienstige, nationale en soms raciale of andere culturele kenmerken heeft.