In het po en vo wordt vandaag de dag rekening gehouden met zeven competenties: Interpersoonlijk competent, pedagogisch, organisatorisch, vakinhoudelijk en didactisch competent als ook bekwaamheid in het samenwerken met collega's, samenwerken met de omgeving en competentie in reflectie en ontwikkeling.
De SBL competenties zijn:
Organisatorisch Competent. Competent in Samenwerken met collega's. Competent in Samenwerken met de omgeving. Competent in Reflectie en Ontwikkeling.
Basiscompetenties geven aan welke kennis, vaardigheden en attitudes een leerling geïntegreerd moet inzetten voor maatschappelijke activiteiten. Basiscompetenties worden niet vastgelegd per vak, maar voor het geheel van een opleiding.
Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent . Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills. Hard skills zijn de technische skills die vaak gerelateerd zijn aan functies of rollen. Zoals rekenen, schrijven, coderen, websites bouwen, lassen enzovoorts.
Een competentie is opgebouwd uit vier elementen, namelijk: Kennis - dat wat iemand weet; de ervaring die iemand heeft. Vaardigheden - dat wat iemand kan; handelingen waarin iemand bekwaam is. Houding - overtuigingen die iemand heeft; normen, waarden, drijfveren.
Harde vaardigheden zijn de dingen die u hebt geleerd te doen of te gebruiken, zoals tools, technologieën of bekwaamheden. Zachte vaardigheden zijn intermenselijke vaardigheden die u in de loop der tijd hebt ontwikkeld, zoals effectieve communicatie, betrouwbaarheid of gulheid.
De definitie van competenties is een combinatie van kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten die ervoor zorgen dat je jouw werk beter kunt uitvoeren. Competenties zijn dus in feite dingen waar je goed in bent of waarin je je wilt verbeteren.
Waarom zijn competenties belangrijk? Competenties maken het verschil met anderen die dezelfde opleiding of diploma's hebben. Ze maken je uniek en zeggen iets over jouw persoonlijkheid, je manier van werken, de wijze waarop je skills toepast. Werkgevers hechten er soms meer waarde aan dan aan je opleiding.
Zoals net al werd benoemd, een competentie kun je aanleren. Kwaliteit is een eigenschap die in je zit. Het is iets dat je hebt, bijvoorbeeld geduld of inlevingsvermogen. Als je weet welke kwaliteiten je bezit, kun je vaak goed inschatten of je een bepaalde competentie kunt leren.
Vind jij het leuk om nieuwe dingen te leren? Dat is een zeer positieve eigenschap voor op je werk. Naast een karaktereigenschap is leergierigheid ook een competentie die je kunt ontwikkelen, om jezelf aantrekkelijk te maken voor werkgevers.
Het nadenken over wensen en waarden die van belang zijn voor je loopbaan. Het gaat om bewustwording van wat je belangrijk vindt, wat je voldoening geeft en wat je nodig hebt om arbeidsvreugde te voelen in je job.
Door structuur te bieden wordt het gevoel van competentie gestimuleerd, dit kan op vier manieren: 1) duidelijkheid bieden; 2) ondersteuning en begeleiding bieden; 3) aanmoediging bieden; en 4) positieve, constructieve feedback geven (Stroet et al., 2013).
Andere competenties (stressbestendigheid, analytisch vermogen, initiatief) zijn niet of zeer moeizaam ontwikkelbaar en zitten dicht tegen iemands persoonlijkheid aan. Toch kan hier een training en workshop zeer nuttig zijn.
Ieder kind moet naar school kunnen gaan. Kinderen moeten gratis naar de basisschool kunnen. Ze moeten ook zoveel mogelijk voortgezet onderwijs en hoger onderwijs kunnen volgen, als zij dat willen. Een leraar mag niet schreeuwen tegen een kind, en ook mag een leraar een kind niet slaan of uitschelden.