In 2021 wordt bij de BIV en de verkeersbelasting geen rekening gehouden met de CO2-uitstoot. De berekening is uitsluitend gebaseerd op cylinderinhoud en vermogen. Je keuze van opties en accessoires heeft dus geen invloed op de belasting volgens de WLTP-norm.
Raadpleeg het COC
Het COC van een voertuig met 2 CO2-uitstootgehaltes vermeldt in rubriek 49.1 de NEDC CO2-waarde en in rubriek 49.4 de WLTP CO2-waarde. Inschrijvingsbewijzen uitgereikt vóór 1 juli 2019 vermelden maar één CO2-waarde zonder verduidelijking om welke waarde het gaat (WLTP of NEDC).
Op het Europese gelijkvormigheidsattest staat ofwel de NEDC-waarde, ofwel de WLTP-waarde, ofwel beide. Je vindt de NEDC-waarde in vak 49.1. De WLTP staat vermeld in vak 49.4. Vanaf 1 januari 2021 zijn fabrikanten niet langer verplicht om een NEDC-test uit te voeren.
Gelukkig kun je deze informatie online wel eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Deze norm wordt opgelegd aan de autofabrikanten: de gemiddelde uitstoot van alle auto's die ze in de EU verkopen mag niet hoger liggen dan de norm. Vanaf 2021 geldt een strengere norm van 95 g/km. In de jaren daarvoor moet een steeds groter deel van de nieuwe auto's al aan deze norm voldoen.
Verschil tussen WLTP en NEDC
Kort samengevat simuleert de WLTP een autorit die de werkelijkheid veel dichter benadert dan de NEDC. Hierdoor liggen de testresultaten een stuk dichter bij het reële verbruik. Dit verandert er met de WLTP-emissietest: Realistischer rijgedrag met meer acceleraties en vertragingen.
De nieuwe testmethode heet WLTP en is een stuk realistischer. Er wordt over langere afstanden getest, in meer realistische temperaturen, gevarieerdere omgevingen, met een geloofwaardige bandenspanning en hogere gemiddelde en topsnelheid.
De WLTP-norm meet het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de uitstoot van verontreinigende gassen. Dit vervangt de NEDC-norm en bepaalt testvoorwaarden die representatiever zijn voor het werkelijke rijgedrag.
Jouw CO2-uitstoot hoeft ook niet lokaal te worden gecompenseerd, broeikasgassen verspreiden zich over de aarde. Dus de CO2-uitstoot die je in Nederland veroorzaakt, kun je compenseren met bosaanplant in Brazilië of schone kooktoestellen in ontwikkelingslanden, waar ze houtvuur vervangen.
Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
Zowel het Groene Boekje als het Witte Boekje spelt CO2-uitstoot, dus met een 'verlaagd' tweetje (subscript). CO2 is de chemische formule voor koolstofdioxide: C is het symbool voor koolstof en O voor zuurstof.
De belastbare basis van de verkeersbelasting is bepaald op het vermogen of de cilinderinhoud of de maximaal toegelaten massa van het voertuig, maar er zijn ook heel wat speciale regelingen, bijvoorbeeld voor motorfietsen (eenvormige regeling), oldtimers, kampeer- of bootaanhangwagens (forfaitaire regeling).
De jaarlijkse indexatie van de Vlaamse verkeersbelasting en BIV zorgt deze keer voor een aanzienlijk zwaardere toename van de tarieven dan in andere jaren. Dat komt door de recent enorm gestegen consumptieprijsindex waarop de belastingtariefindexatie gebaseerd is.
De CO2-heffing industrie geldt voor: grote industriële bedrijven die ook onder het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) vallen; afvalverbrandingsinstallaties die vanaf 1 januari 2028 ook onder het EU ETS vallen; en bedrijven die grote hoeveelheden lachgas uitstoten.
Veel auto's zijn tegenwoordig voorzien van een knop waarmee je ze in de eco-stand kan zetten. Ze gaan dan zuiniger rijden, waardoor de bestuurder goedkoper uit is en het milieu enigszins wordt ontlast.
Rijdend op groene stroom komt een elektrische auto uit op een gemiddelde CO2-uitstoot van 10 g/km, terwijl dit voor een auto die op benzine rijdt zo'n 200 g/km is. TNO heeft hierbij gekeken naar de uitstoot in de gehele keten, inclusief het produceren en transporteren van de brandstof of stroom.
Een elektrische scooter op maat voor u
De standaarduitvoering (in 25 km/u en 45 km/u uitvoering) heeft een topsnelheid van 25 en 45 km/u en een actieradius van tot 55 km in de ECO-modus en tot 43 km in de WMTC-modus.
Zero emissie-voertuigen vervuilen niet rechtstreeks.Ze stoten dus geen vervuilende uitlaatgassen uit. Een elektrische wagen is daar een voorbeeld van.
De BIV-bijdrage 2023 voor de rechtspersonen ingeschreven op het Tableau der titularissen bedraagt € 476,00.
De belasting op inverkeerstelling (BIV), ook soms inschrijvingstaks genoemd, is een eenmalige belasting die iedere eigenaar van een nieuw of tweedehands voertuig moet betalen vanaf de ingebruikname van het voertuig op de openbare weg in België. In het Vlaamse gewest wordt de BIV geïnd door de Vlaamse Belastingdienst.
De belasting op inverkeerstelling of BIV is een éénmalige belasting die je als fysiek persoon of bedrijf dient te betalen op het moment dat je een nieuwe of tweedehands voertuig hebt ingeschreven bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV).