Categorie 1 blokkeert 20-57% van het uv licht, wat meestal ook modieuze lenzen zijn. Zonnebrillen van categorie 1 zijn het meest geschikt voor mistige dagen met weinig blootstelling aan de zon. Categorie 2-lenzen blokkeren 57-82% van de uv stralen en zijn geschikt voor gedeeltelijk bewolkte dagen.
Zonnebrillen voor in het verkeer.
Vanaf categorie 4 is de bril te donker om nog veilig auto te rijden. Eenmaal het duister wordt kan je best je zonnebril afzetten. Fototrope lenzen, die donkerder worden naarmate er meer licht op valt, zijn minder geschikt voor de auto.
Zonnebril voor autorijden
Over het algemeen geldt dat een zonnebril in de auto het liefst niet al te donkere glazen heeft. Een zonnebril met te donkere glazen (categorie 4) is namelijk verboden.
Absorptie van minimaal 75% wordt aangeraden. Om hiervan verzekerd te zijn, kun je in de zomer het beste kiezen voor een zonnebril met markering CE 3. De kleur van de glazen reduceert het zichtbare licht en beschermt tegen verblinding. De kleur heeft geen effect op de Uv-bescherming!
UV 400 is de categorie die alle lichtstralen met golflengtes tot 400 nanometer blokkeert. Dit omvat alle UVA- en UVB-stralen.
Wat is een UV400 filter? Een UV400 filter geeft aan dat een zonnebril tot een golflengte van 400 nanometer aan UVA- en UVB-stralen blokkeert. Om je ogen een goede bescherming tegen UV-straling te bieden, bevatten al onze zonneglazen een UV400 filter. Deze staat gelijk aan 100% bescherming tegen UV-straling.
Zoals we gezien hebben, is het grote voordeel van Ray-Ban zonnebrillen dat ze met materialen van hoge kwaliteit gemaakt worden. Ray-Ban zonnebrillen zijn tijdloos. Ray-Ban zonnebrillen zijn niet alleen duurzaam, ze zijn ook geschikt voor de gezondheid en bescherming van je ogen.
De algemene leidraad is: kies een zonnebril met lijnen die tegenovergesteld zijn aan de lijnen van jouw gezicht. Dus heb je een rond gezicht kies dan een 'hoekig' montuur, heb je een hoekig gezicht kies dan een ronder montuur.
Een autobril is een bril met speciale glazen: Roadview-glazen. Deze glazen hebben een oranjebruine kleur, waardoor je meer contrast ziet en minder last hebt van lichtschitteringen. Hierdoor heb je beter zicht op de weg en dat maakt autorijden een stuk prettiger én veiliger.
Groene, grijze en bruine glazen zijn ideaal voor het autorijden. Deze kleuren zijn functioneel, geschikt voor alledaags gebruik en zullen de kleurwaarneming niet vervormen. Zonnebrillen met gele glazen zijn verboden in het wegverkeer.
Een goede zonnebril heeft twee labels: een CE-certificering van minimaal niveau 3, wat aanduidt dat de UV-filters voldoen aan de Europese normen, en een 'UV400' notatie, wat aangeeft dat de zonnebril tot een golflente van 400 nanometer aan UV-licht tegenhoudt.
Categorie 1 blokkeert 20-57% van het uv licht, wat meestal ook modieuze lenzen zijn. Zonnebrillen van categorie 1 zijn het meest geschikt voor mistige dagen met weinig blootstelling aan de zon. Categorie 2-lenzen blokkeren 57-82% van de uv stralen en zijn geschikt voor gedeeltelijk bewolkte dagen.
Met groene brilglazen wordt lichtschittering geremd en zijn schaduwen minder donker. Groene glazen laten met name gele kleuren minder goed door.
Om ervoor te zorgen dat u verkeersborden en stoplichten blijft herkennen, moeten de zonnebrilglazen hun natuurlijke kleurcontrast houden. Daarom zijn groene, bruine en grijze tinten het meest geschikt voor het rijden. Meekleurende glazen zijn niet altijd de beste keuze voor autorijden.
Is jouw gezicht ongeveer even lang als breed, heb je een ronde kaak en volle wangen? Dan heb je een rond gezicht. Zonnebrillen met een rechthoekig, vierkant of breed montuur passen daarom perfect bij je. Ook modellen die wat breder aan de bovenkant zijn, staan je super goed!
De kosten van zo'n zonnebril varieert tussen de € 5,- en € 15,- . Deze zonnebrillen zien er vaak goedkoop uit en zijn vaak merkloos. De zonnebrillen zijn vaak ook van slechte kwaliteit. Als je het gevoel hebt dat het te mooi voor woorden is, dan zal dat vaak ook zo zijn.
Een aanzienlijk deel van wat je betaalt is niet de kwaliteit van de brilglazen, maar de merk. Het maken van de glazen die bescherming bieden tegen schadelijke ultraviolette stralen zijn niet erg duur. Voor ongeveer 40 euro heb je al glazen die 100% bescherming bieden tegen ultraviolette stralen.
Polariserende zonnebrillen filteren het horizontale licht weg. Hierdoor heb je geen last meer van de felle, schitterende zonnestralen die via bijvoorbeeld het wateroppervlak je oog bereiken. De verticale zonnestralen worden wel doorgelaten, want anders zou je helemaal niets meer zien.
De afname van de UV bescherming komt door blootstelling van de lenzen aan de zon. Deze veroorzaakt in sommige gevalleneen afname van de UV bescherming. Ook zorgt het er voor dat de brillenglazen kwetsbaarder worden en sneller breken. De onderzoekers raden daarom iedereen aan om na 2 jaar een zonnebril te vervangen.
De neuspads van de bril zijn onjuist: bij Ray-Ban staan de initialen 'R' en 'B' erin gegraveerd en niet het hele logo. De naam en maataanduiding ontbreken aan de onderkant van de neusbrug. Een tweede schroef ontbreekt in het scharnier. De omschrijving van het model en de maat aan de binnenkant van de poot kloppen niet.
Waarom zijn de Serengeti glazen zo goed? Serengeti glazen zijn zo goed omdat ze als enige merk ter wereld een 3-in-1 glastechnologie hebben. Ze hebben een photocromic technologie, spectral control en polarisatietechnologie in één.
Echte glazen moeten voorzien zijn van een logo – neuspads hebben een reliëf in het logo. De glazen hebben ofwel een logo aan de rechterkant (zonnebril) of aan de linkerkant (plastic bril op sterkte).